به گزارش هنرآنلاین، 30 اردیبهشت به نام روز ایرانگردی و جهانگردی نامگذاری شده است. فروشگاه مرکزی شهرکتاب در این روز میزبان دو نویسنده و محقق مردم شناسی و تاریخ ایران است تا درباره جغرافیا، فرهنگ اقوام و سفر به مناطق مختلف ایران صحبت کنند. این برنامه ساعت 18 روز دوشنبه برگزار می شود.

دکتر ناصر تکمیل همایون متولد 1315 در قزوین است. وی دارای دکترا در رشته های تاریخ و جامعه شناسی است. او که سالها در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تدریس کرده است، سرپرستی بخش «فرهنگ و تاریخ» را در موسسه انتشاراتی «دفتر پژوهشهای فرهنگی» عهده دار بوده و انتشار کتابهای "از ایران چه می دانم؟" را مدیریت کرده است.

از تالیفات او می توان به این عناوین اشاره کرد: میهن دوستی در ایران، نقش علمی و فرهنگی یونسکو در پژوهشراههای تاریخی ابریشم، تاریخ تحولات قشون در تاریخ معاصر ایران، تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران، (3 جلد)، گستره فرهنگی و مرزهای تاریخی ایران زمین، سرگذشت دریای مازندران، خلیج فارس، مرزهای ایران در دوره معاصر، تاریخ ایران در یک نگاه، تهران، نظام و نهادهای آموزشی در ایران باستان، خوارزم و مشروطه خواهی ایرانیان.

علی بلوکباشی عضو فرهنگستان ادب فارسی و رئیس بخش مردم شناسی دایره المعارف بزرگ اسلامی است. او پس از اخذ کارشناسی ارشد در رشته «زبانشناسی همگانی و زبانهای باستانی» دانشگاه تهران به انگلستان رفت و در دانشگاه آکسفورد به تحصیل مردمشناسی پرداخت.

وی تاکنون در حوزه هایی چون ایران شناسی، قوم نگاری، انسان شناسی و مردم شناسی و فرهنگ عامه، کتب بسیاری را به تالیف و ترجمه رسانده است. از جمله آثار او می توان به ترجمه کتاب «تاریخ انسان شناسی از آغاز تا امروز» و «در فرهنگ خود زیستن و به فرهنگ دیگری نگریستن» اشاره کرد. همچنین دفتر پژوهش های فرهنگی، بسیاری از کتب و مقالات او را در مجموعه "از ایران چه می دانم؟" به چاپ رسانده است.

انتهای پیام/