به گزارش هنرآنلاین، فریدون فعالی در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه شیراز که به مناسبت بزرگداشت روزجهانی موزه و بزرگداشت هفته میراث فرهنگی صحبت می کرد،با اشاره به اینکه محدودیت ساخت‌و‌ساز در محور های گردشگری عرفان و ارم مورد بازنگری قرار گرفته است، گفت: خوشبختانه برخی از محورهای تاریخی شیراز که محدودیت ساخت‌و‌ساز داشت تا حد بسیاری مورد بازنگری قرار گرفت و تغییراتی برای رفاه مردم در آن اعمال شد.

فعالی افزود: برای بافت تاریخی شیراز نیز تغییرات و بازنگری در دستور کار است و مردم باید برای اطلاع از تغییرات به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کرده و به سخنان برخی افراد سودجو در این زمینه توجه نکنند.

وی در ادامه اظهار کرد: در هفته میراث فرهنگی بازدید از موزه‌ها و نمایشگاه‌های تحت پوشش این سازمان رایگان است.

فعالی با اشاره به اینکه حفظ، احیا و صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی یکی از محورهای اصلی وظایف میراث فرهنگی است که بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست خاطرنشان کرد:هفته میراث فرهنگی از 25 اردیبهشت ماه جاری آغاز شده و با ارائه برنامه‌های ویژه تا 31 این ماه ادامه می‌یابد.

قائم مقام سازمان ومدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه این اداره کل در زمینه بازاریابی صنایع دستی آماده ارائه مشاوره و کمک به 200 هزار صنعتگر فارس است، گفت: تمام فضاهای تاریخی که در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد برای رونق صنایع‌ دستی در اختیار اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صنعتگران قرار می‌گیرد تا به رونق این بخش کمک شود.

فعالی در ادامه ابراز کرد: در چند سال گذشته حدود 800 میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی برای مرمت و احیای مساجد و خانه‌های تاریخی اختصاص پیدا کرد.

فعالی در ادامه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری، طرح توسعه حافظیه و سعدیه، مرمت بناها و بقاع متبرکه از جمله محل فعلی اقامه نماز جمعه و فراهم آوردن شرایط بازدید مسافران اشاره اشاره و تصریح کرد:بهره‌برداری بهینه از جاذبه‌های طبیعی و تفرج‌گاه‌های فارس ،همچنین استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و دوستداران میراث فرهنگی برای افزایش جذب گردشگر مورد تاکید سازمان است.

وی در پایان تاکید کرد: میانگین اقامت مسافران در فارس از 2.1 به چهار رسیده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده 180 دلار میانگین درآمد از گردشگران خارجی باید به 500 دلار برسد.

انتهای پیام/