به گزارش هنرآنلاین، روز جهانی موزه، فرصتی برای ملاقات فعالان حرفه‌ای در زمینة موزه‌ها با عموم مردم علاقه‌مند به این حوزه است. به تعریف ICOM، «موزه‌ها، قلب ملت‌ها و مؤسساتی است که به جامعه خدمت می کنند و در توسعه آن نقش دارند».

هر سال کمیته مشورتی ICOM موضوعی را پیشنهاد می‌کند تا حضور و سهم موزه‌ها را در جامعه پررنگ‌تر کند. موضوع پیشنهادی امسال «موزه ها، خاطرات و خلاقیت، تحولات اجتماعی» است.

روز جهانی موزه، برای اولین‌بار در سال 1977 میلادی به‌منظور جلب توجه بیشتر عموم مردم به نقش موزه در تحولات جامعه، از سوی انجمن بین‌الملی موزه‌ها«ICOM» بنیان نهاه شد.

امسال بیش از سی هزار موزه در صد کشور جهان از پنج قاره، خود را برای برپایی گرامی داشت این روزآماده می کنند.

تاکید شعار امسال ایجاد خلاقیت در محیط موزه ها است که در سال های اخیر در موزه ها به وجود آمده است. بیان شعار روز جهانی موزه در قالب یک تساوی، مفاهیم اساسی تعریف چیستی یک موزه را به گونه ای پویا، با بیان ماهیت جهانی موزه ها و تاثیر مثبت آنها بر اجتماع، بیان می کند.

همه ساله پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مدت یک هفته و به نام هفته ملی میراث فرهنگی برنامه های علمی، پژوهشی و فرهنگی ارائه می کند.

از نمونه های این برنامه ها می توان به کارگاه آموزشی میراث من، کارگاه شاهنامه خوانی با موضوع هفت خوان، قصه گویی با موضوع افسانه های کهن، کارگاه آموزشی آشنایی با مرمت سفال، کارگاه رنگ به رنگ با تاریخ، بازی با جورچین معماری ایرانی، باستان شناسان کوچک، حکاکی به خط میخی، بازی حافظه با ابنیه و بافت های تاریخی، آشنایی با تاریخ معاصر، آشنایی با حفاظت از میراث طبیعی و نمایشگاه پوشاک مردم شناسی اشاره نمود که از ساعت 10 الی 17 در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد اجرا می شود.

از دیگر برنامه های این هفته می توان به اجرای یک نمونه معماری سنتی (کاربندی) توسط معماران سنتی یزد اشاره نمود که در طول هفته در فضای باز مجموعه سعد آباد اجرا خواهد شد. اجرای این برنامه فرصتی دست نیافتنی است برای تمامی علاقه مندان به معماری ایران که نحوه اجرای سنتی یک سازه ایرانی را از نزدیک مشاهده کند.

در بخش فعالیت های پژوهشی نیز می توان به برگزاری اولین همایش بین المللی فرسودگی زیستی در میراث فرهنگی و تاریخی اشاره نمود که با همت پژوهشکده حفاظت و مرمت انجام می گیرد. در این همایش مسائل مختلفی در باره حفاظت آثار فرهنگی در برابرآسیب های طبیعی همچون میکرو ارگانیسم ها مطرح می گردد و مقاله هایی در باره روش های نوین مطالعه چنین آسیب هایی ارایه خواهد شد.

براساس این گزارش اداره کل موزه ها روز های 27 و 28 اردیبهشت سال جاری باز دید از موزه های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رایگان خواهد بود.

جشن باشکوه پنجاهمین سالگرد روز جهانی موزه

همچنین جشنی باشکوه به مناسبت پنجاهمین سالگرد روز جهانی موزه در 28 اردیبهشت ماه با حضور مسئولین و دست اندرکاران حوزه میراث فرهنگی و نیز کمیته ملی موزه ها (ایکوم) در موزه هنرهای زیبا سعدآباد برگزار می شود.

در این هفته نمایشگاه عکسی با عنوان "نگاهی بر زندگی استاد حسین بهزاد" در موزه نگارگری استاد بهزاد، منتخبی از عکس های تاریخی مجموعه آثار داریوش تهامی با عنوان "طهران چنانکه بود..." در موزه سلاح های دربار و همچنین نمایشگاه عکس از "حفظ و احیاء باغ موزه تاریخی سعدآباد" طی یک سال گذشته در خانه طبیعت گردان مجموعه برگزار می شود.

اکران کلیپ مراحل طراحی ضریح جدید مضجع شریف امام حسین(ع) به همراه 50 قاب از طرح های نگارگری این ضریح مطهر اثر هنرمند شهیر معاصر استاد محمود فرشچیان از 27 اردیبهشت ماه به مدت یک هفته در موزه فرشچیان سعدآباد در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

برگزاری نمایشگاه نقاشی "کودک و موزه"

مرکز هدفمندی کودکان مجموعه سعدآباد با همکاری موسسه بین المللی جام میراث جهان برای مخاطبین کودک و نوجوان برنامه های فرهنگی و آموزشی تدارک دیده است، نمایشگاه نقاشی با عنوان "کودک و موزه" و برنامه آموزش میراث فرهنگی به کودکان از این جمله است.

برگزاری نمایشگاهی از آثار نفیس خاتم کاری کاخ موزه سبز در طبقه اول این کاخ و نمایشگاه آثار لاکی و نقاشی های روغنی لاکی مربوط به دوره قاجار در موزه خط و کتابت میرعماد، نمایشگاه تذهیب و نگارگری خدیجه نورمحمدی در موزه فرشچیان از دیگر نمایشگاه های این مجموعه است.

"موزه ها، خاطرات، تحولات اجتماعی" شعار روز جهانی موزه"

شعار امسال ایکوم در روز جهانی موزه "موزه ها،خاطرات و خلاقیت،تحولات اجتماعی" اعلام شده که در این راستا واحد پژوهش و برنامه ریزی سعدآباد مسابقه خاطره نویسی ویژه کارکنان مجموعه با عنوان "هر موزه، یک خاطره" برگزار می کند.

نمایشگاه "ظروف تزئینی مربوط به دوره پهلوی دوم" در موزه ظروف سلطنتی و نمایشگاه "صنایع دستی و مردم شناسی" نیز در موزه تاریخ معاصر(هنر و مردم) سعدآباد از 28 اردیبهشت همزمان با روز جهانی موزه گشایش می یابد و تا 6 خردادماه دایر است. یادآور می شود این مجموعه در ایام هفته میراث فرهنگی همه روزه از ساعت 9 تا 18 پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/