به گزارش هنرآنلاین؛ کورش پارسانزاد،دبیر بخش پوستر نخستین جشنواره پرچم گفت: هر کشوری یک نماد اصلی دارد که پرچم ملی آن کشور است علاوه بر این برای مناسبت‌ها نیز ممکن است پرچمی داشته باشد و یا در طول تاریخ خود نیز احیانا نمادهای دیگری با نام پرچم داشته که به نوعی بازتاب دهنده فرهنگ آن کشور است. برای همین جشنواره‌ای که نام پرچم را در نام و محتوای خود دارد این پتانسیل را دارد که به صورت بین‌المللی برگزار شود که در این صورت جشنواره‌ای می‌شود که به تبادل فرهنگ‌ها نیز می‌انجامد.

وی با بیان این موضوع که این روزها در آخرین روزهای دریافت آثار از سوی شرکت کنندگان هستیم درباره استقبال گرافیست‌ها از جشنواره پرچم گفت: هنوز برای قضاوت زود است چرا که تجربه نشان داده است خصوصا طراحان با سابقه آثار خود را در دقیقا 90 به جشنواره‌ها اثر ارسال می‌کنند. و در این جشنواره نیز در یکی دو روز آخر احتمالا شاهد حجم زیادی اثر ارسالی باشیم.

وی درباره احتمال تمدید مهلت ارسال آثار که در حال حاضر سوم خرداد اعلام شده است گفت: این تصمیم را باید دبیرخانه جشنواره اعلام کند اما اگر روال به شیوه تمام جشنواره باشد این جشنواره هم باید چند روزی تمدید شود که حتما در این صورت به اطلاع خواهد رسید.

وی درباره موضوع پیشنهادی که بیشترین رویکرد را در این جشنواره درمیان طراحان داشته نیز گفت :سخت می‌توان به این سوال پاسخ داد.درباره جشنواره‌هایی مانند سوگواره پوسترهای عاشورایی که سابقه طولانی در برگزاری آنها وجود دارد شاید راحت تر بتوان صحبت کرد که طراحان کدام زاویه محرم و عاشورا را مد نظر قرار می‌دهند اما برای من قضاوت درباره این موضوع در جشنواره پرچم که نخستین دوره اش برگزار می‌شود سخت است اما تصور می‌کنم ممکن است در بخش پوستر درصد قابل توجهی از آثار حول و حوش مفهوم ملی پرچم باشد.

وی درباره اهمیت برگزاری جشنواره پرچم اضافه کرد: حسن کلی جشنواره‌ها از نظر من در جمع شدن هنرمندان در رتبه‌های مختلف کاری از دانشجو و تازه کار تا هنرمندان حرفه ای است و به نمایش در آمدن این آثار کنار یکدیگر. شاید خیلی از همکاران من این انتقاد را داشته باشند که در حال حاضر جشنواره‌های زیادی در حوزه پوستر برگزار می‌شود اما به نظر من این امر خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد که اگر هر کدام را در یک کفه بگذاریم ،کفه خوبی‌ها سنگین تر است. ما در جشنواره فعالیت هنرمندان یک رشته را حول موضوعی خاص مشاهده می‌کنیم و این خصوصا برای جوانان شور و شوق به همراه دارد. اما در عین حال معتقدم آثار یک جشنواره نباید تنها روی دیوار یک نمایشگاه و عمدتا برای دیدن خود هنرمندان به نمایش در بیاید و باید فضایی ایجاد شود که عموم مردم نیز این آثار را ببینند و به مناسبت‌های مختلف آثار به سطح شهر راه پیدا کند تا فرهنگ بصری مردم نیز بالا برود.

وی ادامه داد: اگر هم آثار یک جشنواره‌ای مخاطب خاص خودش را دارد باید در اماکنی که آن مخاطبان رفت و آمد دارند این آثار به نمایش در بیاید.

وی در بخش بعدی صحبت‌های خود درباره جشنواره پرچم و ویژگی‌های آن گفت: جشنواره پرچم اولین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و می‌توان بعد از پایان برگزاری‌اش و بنا به تجربه‌ای که به دست آمده برای دوره‌های بعد آن سیاست گذاری کرد. مثلا به گمانم یکی از مواردی که می‌تواند در دوره‌های بعدی به این جشنواره اضافه شود این است که از طراحان بخواهیم برای رویدادهای مختلف مناسبتی کشور پرچم طراحی کنند. چون پرچم یکی از تبلورهایش همان پرچم یا نماد ملی است و می‌تواند کارکردهای دیگری داشته باشد. مثل طراحی پرچم‌های عزاداری. همچنین می‌توان به بین‌المللی شدن جشنواره نیز فکر کرد. چرا که پتانسیل ان در دل جشنواره وجود دارد.

نخستین جشنواره پرچم در سه رشته عکس، پوستر و نقاشی کودک و نوجوان به همت سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره تا سوم خرداد فرصت دارند تا آثار خود را به نشانی تهران، فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات، فرهنگسرای فروس، دبیرخانه جشنواره پرچم ارسال نمایند.

مهمترین محورهای پیشنهادی که در فراخوان ذکر شده و هنرمندان می‌توانند در درون مایه آثارشان از آن استفاده کنند عبارتند از:پرچم، نماد هویت ملی، استقلال کشور و همبستگی ملی، پرچم، نماد مقاومت و پایداری، پرچم و هویت تاریخی کشور، پرچم در عرصه‌های بین‌المللی و روابط بین ملت‌ها، پرچم به عنوان نشانه‌ی بصری در زندگی اجتماعی مردم، پرچم و افتخارات ملی (ورزشی - علمی‌- هنری و...)، پرچم در صنعت و تجارت ،- پرچم و مبلمان شهری ، پرچم و کودک

انتهای پیام/

32/32