به گزارش هنرآنلاین، تراب محمدی در مراسم افتتاحیه دومین همایش تحلیل‌های علمی در باستان سنجی و مرمت میراث فرهنگی اظهار کرد: در طول پنج سال اخیر، این اداره‌کل با همیاری متخصصان توانسته با یافته‌ها و دانسته‌های خوب، جایگاه خود را در مرمت و نگهداری آثار تاریخی تثبیت کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی رشته باستان‌سنجی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برای نخستین‌بار در کشور اظهار کرد: متأسفانه آنچه در دانشگاه‌ها در حوزه مرمت تدریس می‌شود به تنهایی جوابگوی نیازهای علمی و عملی روز این کار نیست.

محمدی با تأکید بر اینکه باستان‌شناسی به تنهایی در مرمت آثار و کاوش‌ها نمی‌تواند، جوابگو باشد، تأسیس رشته باستان‌سنجی را حلقه مفقوده این پروسه علمی مرمت دانست که می‌تواند بسیاری از مشکلات میراث فرهنگی کشور در حوزه مرمت را برطرف کند.

این مسئول با بیان اینکه این رشته با توجه به وجود امکانات، متخصصان و توانمندی‌های استان و کشور، باید بسیار زودتر راه‌اندازی می‌شد، تصریح کرد: لزوم شناخت مصالح اولیه به کار رفته در آثار تاریخی و سازگاری آن با مواد مورد استفاده در مرمت، اهمیت وجود تخصص و علم باستان‌سنجی را نشان می‌دهد.

محمدی، راه‌اندازی این رشته، تربیت و به کارگیری متخصصانی در دستگاه‌های متولی را در پیشگیری از خطاهای احتمالی در مرمت آثار تاریخی بسیار مؤثر ارزیابی کرد و گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی تفاهم‌نامه‌هایی از چند سال اخیر با دانشگاه هنر اسلامی تبریز به‌ویژه در زمینه مرمت آثار تاریخی دارد که بسیاری از خلأهای علمی و تخصصی مرمت را در استان پر کرده است.

وی، پیشرفت‌های علمی کشور در طول هشت سال اخیر را بی‌سابقه و بسیار خوب ارزیابی کرد و اذعان داشت: آذربایجان‌شرقی با توجه به وجود آثار تاریخی پر شمار و تپه‌ها، قلعه‌ها و محوطه‌های تاریخی پر ‌تعدادش توانسته طی پنج سال اخیر در حوزه مرمت و کاوش‌های باستان‌شناسی بسیار خوب عمل کرده و اعتبارات قابل توجهی برای پژوهش در این حوزه‌ها اختصاص دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از اتخاذ تصمیماتی مبنی بر برگزاری همایش باستان‌شناسی با محوریت منطقه تاریخی خداآفرین در تابستان امسال خبر داد و گفت: خداآفرین منطقه‌ای با ظرفیت‌های تاریخی و مطالعاتی بسیاری است که طی چند سال اخیر یافته‌های بسیار خوب و فعالیت‌های تخصصی ویژه‌ای در آن داشته‌ایم.

محمدی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از دستاوردهای همایش‌های تخصصی این چنینی اظهار امیدواری کرد که اساتید و متخصصان لازم است، تجربیات و دانش‌های خود را از طریق چنین همایش‌هایی به دانشجویان و جوانان انتقال دهند، چراکه تجربه انقلاب اسلامی در زمینه‌های علمی نشان داده هرگاه فرصتی به جوانان ایران اسلامی داده شده توانسته‌اند، به خوبی خود و توانمندی‌هایشان را نشان دهند.

وی آغاز هفته میراث فرهنگی در برگزاری دومین همایش تحلیل های علمی در باستان‌سنجی و مرمت میراث فرهنگی را آغازگر برنامه‌های آذربایجان‌شرقی در بزرگداشت این هفته خواند و یادآور شد: برنامه‌های متعددی برای این هفته در نظر گرفته شده است.

دومین همایش تحلیل های علمی در باستان‌سنجی و مرمت میراث فرهنگی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز و با مشارکت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی توسط برجسته‌ترین اساتید و متخصصان کشور در حوزه مرمت و باستان‌شناسی و باستان‌سنجی در تالار بعثت این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/