به گزارش هنرآنلاین، یحیی نقی‌زاده صبح امروز در مراسم گشایش نمایشگاه تولید زنده محصولات صنایع دستی در نگارخانه خطایی اردبیل اظهار داشت: در استان اردبیل 10 موزه میراث فرهنگی در حوزه‌های مختلف وجود دارد به طوری که تعدادی از این موزه‌ها تخصصی و تعدادی نیز به شکل عمومی است.

وی با یادآوری اینکه میراث فرهنگی هر کشور بخش جدائی‌ناپذیری از تاریخ سرزمینی و نمادی از هویت یک ملت است بیان داشت: در این میراث ارزشمند می‌توان جلوه‌هایی از بهترین آثار ملموس مادی و معنوی، آئین کهن و آداب و رسوم حقیقی ایرانیان را مشاهده کرد.

این مسئول اضافه کرد: جایگاه هر ملت و مردمان سرزمین مرهون و مدیون ظرفیت‌های بی‌نظیر تاریخی و تمدنی است که در کشور ما این جایگاه بسیار رفیع و ارزنده است.

نقی‌زاده از میراث‌داران به عنوان حافظان تاریخ، تمدن و فرهنگ بشری یاد کرد و گفت: ما امسال با توجه به نزدیکی ایام انتخابات روز جهانی موزه، میراث فرهنگی و صنایع دستی را به شکل متمرکز برگزار می‌کنیم که به همین مناسبت نمایشگاه صنایع دستی امروز و همایش گردشگری نیز در مشگین‌شهر روزهای 29 و 30 اردیبهشت برگزار خواهد شد تا ظرفیت‌های گردشگری استان و مشگین‌شهر بیشتر شناسانده شود.

وی با یادآوری اینکه این همایش ملی با حضور سرمایه‌گذاران و دوستداران حوزه گردشگری برگزار می‌شود سعی خواهد شد تصریح کرد: مقالات برتر نیز در حوزه صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته و این همایش به صورت ملی انعکاس رسانه‌ای پیدا کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اینکه امروز و فردا بازدید از موزه‌های استان اردبیل به صورت رایگان خواهد بود اضافه کرد: فرصتی پیش آمده تا علاقمندان بتوانند با ارزشمندترین سرمایه‌های خود انس و الفت پیدا کرده و با آن آشنایی پیدا کنند.

نقی‌زاده با قدردانی از میراث‌بانان و مشارکت‌کنندگان در صیانت و حفاظت از اشیا و آثار تاریخی و کهن ادامه داد: ما بخشی از ارزشمندترین میراث گذشته را با کمک خود مردم و علاقه و علقه آنها به تاریخ و تمدن کشورمان جمع‌آوری کرده و درصدد حفاظت و صیانت از این میراث کهن هستیم.

وی در ادامه سخنان خود به شناسایی 2 هزار اثر تاریخی و ثبت ملی 800 اثر از استان در فهرست آثار ملی اشاره کرد و افزود: تاکنون یک اثر آن هم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به ثبت جهانی رسیده است.

انتهای پیام/