به گزارش هنرآنلاین، کاظم دبیر صبح امروز در مراسم گشایش نمایشگاه صنایع دستی در نگارخانه خطائی اردبیل با گرامی داشت هفته میراث فرهنگی اظهار داشت: این هفته بهانه‌ای است تا بهتر از گذشته میراث ارزشی و معنوی خود را بشناسیم و اگر فاصله‌ای با آن گرفته‌ایم این خلا را پر کنیم.

وی کشورمان را جزو 10 کشور برتر دنیا در جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری خواند و اضافه کرد: در یک رسالت تاریخی و جهانی باید این جاذبه‌ها و برجستگی‌های گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی خود را به آن سوی مرزها بشناسانیم تا آنها با شناخت عمیق حقیقت تاریخی و فرهنگی این سرزمین را بشناسند.

فرماندار اردبیل شناسایی 2 هزار اثر و ثبت ملی 800 اثر را از این استان گنجینه‌ای‌ بی‌بدیل توصیف کرد و گفت: بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی جزو میراث معنوی جهانی است که به دلیل شاخصه‌های برتر به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

دبیر با ابراز تاسف از آشنا نبودن بخشی از جوانان و نسل آینده ما از میراث تمدنی و تاریخی و فرهنگی این دیار خاطرنشان کرد: هرگونه قصور و کوتاهی در این زمینه از باب مسئولان و خانواده‌ها باید ترمیم شود چرا که اگر نسل آینده با این گنجینه‌ها آشنایی نداشته باشند نمی‌توانند از هویت ایرانی در آینده دفاع کنند.

وی یکی از ابعاد این گنجینه عظیم را تولید محصولات متنوع صنایع دستی به دست هنرمندان با اصالت ذکر کرد و اظهار داشت: در کشورمان 2 میلیون و 200 هزار نفر در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند که از این تعداد 90 هزار نفر در عرصه صنایع دستی استان اردبیل مشغول تولید این آثار هستند.

فرماندار اردبیل یادآور شد: 70 درصد فعالان این بخش را بانوان تشکیل می‌دهند که این ظرفیت قابل تامل بوده و می‌توان از بهترین بستر برای اشتغالزایی و توسعه مشاغل خانگی محسوب شوند.

دبیر با بیان اینکه به طور نسبی از چهار گوشه این استان آگاهی داشته و در این هشت سال در چهار شهرستان در سمت فرمانداری مشغول کار و تلاش بوده‌ام بیان داشت: به جرات می‌توان اذعان کرد که هر چهار گوشه این دیار کهن مملو از توانمندی‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی است که خود این ظرفیت می‌تواند مبین جایگاه بی‌بدیل استان در عرصه جهانی و بین‌المللی باشد.

وی به صادرات 3 میلیون دلاری صنایع دستی از مجموع صادرات 10 میلیون دلاری محصولات غیرنفتی استان اردبیل اشاره کرد و افزود: ده‌ها برابر این رقم می‌توان صادرات محصولات صنایع دستی داشت به شرط آنکه از این بخش حمایت جدی صورت گیرد.

فرماندار اردبیل گفت: اگر بتوان سالانه یک میلیون گردشگر خارجی را در استان پذیرایی کرده و در نقاط مختلف اردبیل فرصت گردشگری برای آنها فراهم کرد مدت اقامت گردشگران به یقین افزایش می‌یابد.

دبیر خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه می‌توان در قلعه بوینی یوغون با ایجاد جذابیت‌های فراوان گردشگران را چندین ساعت سرگرم کرده تا از این شاهکار عالی استفاده کنند که این خود مدت زمان گردشگری را ارتقا می‌دهد.

وی با بیان اینکه در بخش صنایع دستی تولیدات ما برخلاف سایر کشورها هیچگاه حالت تفننی پیدا نکرده بلکه با زندگی آمیخته است تصریح کرد: در صنایع دستی ما روح بلند زندگی و معنویت و نهایت ظرافت و هنرمندی و آرامش را می‌توان مشاهده کرد.

انتهای پیام/