به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین آنلاین، آیین اختتامیه جشنواره عکس ایران شناسی با حضور ایران‌دوستان وعلاقه‌مندان به هنرعکاسی در"تالارمحتشم" بنیاد ایران‌شناسی برگزارشد. درابتدای این مراسم احمد دانیالی، مدیر جشنواره، ضمن خوشامدگویی به حاضران به قرائت گزارش جشنواره پرداخت.

وی در بخشی از گزارش خود خلیج فارس را به عنوان مهمترین آبراه و منبع انرژی فسیلی جهان که با یک هزارو 259 کیلومترمرز، طولانی‌ترین ‌ساحل را با ایران دارد،‌ معرفی کرد.

دانیالی جشنواره عکس گیا و زیا خلیج‌فارس را بخشی از مطالعات خلیج‌فارس دربنیاد ایران‌شناسی معرفی کرد که نام و اندیشه‌ شکل‌گیری‌ آن را مرهون پیشنهاد زنده یاد دکترحسن حبیبی است و هدف ازآن ارائه جنبه¬های دیداری زیست محیطی این آبراهه پراهمیت بوده که تاکنون کمترمورد پردازش و توجه قرار گرفته است؛‌ تا آنجا که می‌تواند عنوان اولین جشنوارة عکس محیط زیست ایران را به خود اختصاص دهد.

وی دربخش دیگری از گزارش خود با اشاره به پیشینه علمی و تحقیقاتی موجود دربنیاد ایران‌شناسی درخصوص مطالعات خلیج‌فارس و در کنار طرح تحقیقاتی گیا و زیاخلیج‌ فارس، نخستین اعلان همگانی جشنواره را آذر ماه 1391 بیان کرد که با درگذشت زنده یاد حبیبی ارسال آثاربه این جشنواره تا پایان فروردین‌ماه سال جاری ادامه داشت.

بنابر گفته او، طی این مدت 1777 قطعه عکس از 109 عکاس دریافت شد که مشارکت مردمی استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر بیش ازسایر مناطق بوده است. در نهایت هیات داوران 82 عکس را برگزید که از آن میان سه عکس برنده و سه عکس شایسته تقدیرشد.

نمایشگاه عکس به مدت نه روز در محل بنیاد ایران‌شناسی در تهران دایر بود و قرار است در بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر نیز به نمایش گذاشته شود.

پس از قرائت گزارش مدیر جشنواره، نماهنگی از شعرخوانی مرحوم حسن حبیبی، رئیس فقید بنیاد ایران‌‌شناسی،پخش شد. پس از پخش نماهنگ پروفسور نبی‌پور، رئیس پژوهشکدة علوم زیست پزشکی خلیج فارس، با موضوع "نقش تنوع زیستی خلیج فارس در توسعة اقتصادی و فرهنگی"، به ایراد سخنرانی پرداخت.

نبی‌پورضمن گرامیداشت یاد مرحوم حسن حبیبی، پدرعلم ایران‌شناسی، طی سخنانی به چرایی و الزام به گفتمان و توجه به میراث طبیعی و تنوع زیستی، پرداخت.

بنابرگفته او هرچند که در چشمان پرنفوذ و پر فروغ استاد، عشق به خلیج فارس در فراتر از گفتمان سیاسی موج می‌زد، اما پرداختن به میراث طبیعی در گستره ایران‌شناسی برخاسته از نگرش ژرف او به شناخت ایران به گونه‌ای جامع و یکپارچه بوده است. بدون شک و به جرأت، استاد تنها و نخستین اندیشمندی بوده‌اند که به مطالعات ایران‌شناسی به شیوه‌ای نظام‌وار وارد شده‌اند. نبی پوردرنوشتار خود با عنوان "طراحی مقدماتی برای ایران‌شناسی نظام یافته" با تقسیم‌بندی مقولات ایران‌شناسی به عمومی و اختصاصی، پرداخت.

او در این مقاله تنوع زیستی و میراث طبیعی ایران را در رده مقوله‌های ایران‌شناسی عمومی جای داده و با طرح ایجاد گنجینه ایران‌شناسی، طبیعت را در کنار تمدن و فرهنگ ایران لحاظ کرده و از این‌رو، گنجینه ایران را شامل طبیعت، تمدن و فرهنگ ایران، معرفی کرد.

در ادامه برنامه، از کتاب دومین جشنواره عکس ایران‌شناسی با موضوع "معماری ایران‌زمین" رونمایی شد. سپس بیانیه هیئت داوران از سوی فرهاد ورهرام، داور جشنواره، قرائت شد.

دربخشی ازاین بیانیه آمده:" خلیج فارس یکى از جذاب‌ترین، بکرترین و تأثیرگذارترین سوژه‌ها را براى ثبت و ضبط چشم زیبابینان داراست. براین اساس دراین جشنواره کوشش شده تا جنبه‌هاى اصلى این مقوله شرح و بسط داده شود و درهمین راستا حدود 2000 عکس به دبیرخانه جشنواره ارسال شد."

در پایان این مراسم از شش عکاس به عنوان برگزیدگان این دوره از جشنواره تقدیر شد. براین اساس، از حسن غفاری، امید علیزاده و امیمینابیان با اهدای لوح تقدیر، نشان جشنواره و جایزة نقدی تقدیربه عمل آمد.

همچنین از فرید ثانی، آرش کریمی و مجتبی محسنی با اهدای لوح تقدیر و یک جلد کتاب "وصف ایران و مناطق آن در برخی از نقشه‌های دورة اسلامی" تقدیرشد.

انتهای پیام/

32/32