کامبیز درمبخش، کاریکاتوریست برجسته کشورمان در گفت‎وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی هنرآنلاین درباره اینکه دولت آینده چه کارهایی می‎تواند برای هنرمندان تجسمی انجام دهد گفت: نخستین چیزی که من پیشنهاد می‌کنم این است که به هنرمندان آتلیه بدهند چون بسیاری هنرمندان ما از نظر مالی نمی‌توانند آتلیه داشته باشند یا حتی رنگ و بوم بخرند. خیلی‌ها درخانه کار می‌کنند و بعد از مدتی به خاطر بوی رنگ اصلا دیگر کار نمی‌کنند.

وی ادامه داد: الان با توجه به اینکه همه چیز گران شده است خرید بوم و لوازم نفاشی برای بسیاری مقدور نیست و این استعدادها به هدر می‌رود. به نظر من دولت باید به این هنرمندان کمک کند.

این کاریکاتوریست برجسته استفاده از فرهنگسراها را به عنوان راهکاری مناسب برشمرد و در این باره اظهار کرد: در خارج از کشور که من مدت زیادی آنجا بودم، شهرداری‌ها و دولت با اجاره خیلی پایین، گالری در اختیار هنرمندان می‌گذارند، در واقع هنرمند اجاره‌نامه‌ای را امضا می‌کند و اجاره کمی می‌پردازد و البته کلید این آتلیه نیز در اختیار خود او بود نه اینکه این مکان صرفا جایی دولتی و اداری باشد. این نوع کارها برای فرهنگ هر کشوری لازم است. ما هم فرهنگسراهای بسیار بزرگی داریم که هر از گاهی در آنها نمایشگاه، جشنواره یا سمینار برگزار می‌شود، اغلب این فضاهای بزرگ معمولا خالی هستند درحالیکه می‌توانند در اختیار هنرمندان قرار گیرند.

درمبخش درباره این موضوع که مسئولان دولتی کمتر از تخصص هنرمندان در تصمیم‌گیری‌های هنری بهره می‌برند گفت: معمولا باید در امور هنری از خود هنرمندان و کارشناسان این حوزه استفاده شود، مثلا بانک‌ها یا موسسه‌هایی هستند که از هنرمندان کار می‌خرند اما معمولا به این شکل است که این نهادها تجربه‌ای درمینه خرید آثار هنری ندارند، برای این کار حتما باید با یک هنرمند یا هنرشناس بهره بگیرند تا به دور از سلیقه شخصی مدیران، آثاری با ارزش برای آن نهاد دولتی یا حتی خصوصی خریداری شود.

انتهای پیام 65/32