به گزارش هنرآنلاین، به منظور تحکیم روابط با شیعیان و مسلمانان تایلند در هفته فرهنگی قم در تایلند که به مناسبت سالگرد ارتحال شیخ احمد قمی برگزار می شود اداره کل فرهنگ و ارشاد قم نیز با اعزام هنرمندان در حوزه های خوشنویسی، تجسمی، و نیز قاریان بین المللی و همچنین ایجاد نمایشگاه کتاب و نرم افزارهای دینی در این هفته شرکت خواهد داشت.

زمان برگزاری این هفته فرهنگی را از 27 اردیبهشت تا اول خرداد ماه سال جاری می باشد. برگزاری نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی، خوشنویسی، نرم افزار، کتاب و صنایع دستی از جمله برنامه های این هفته فرهنگی است که هنرمندان در این نمایشگاه به اجرای زنده فعالیتهای متنوع هنری از جمله تئاتر آیینی، تعزیه و ... خواهند پرداخت.

اجرای برنامه های قرآنی در مساجد، مراکز مذهبی و سالن جنبی نمایشگاه و نیز اجرای تواشیح به زبان تایلندی از جمله برنامه های پیش بینی شده است.

همچنین برنامه های متنوع دیگری از جمله رونمایی تمبر یادبود شیخ احمد قمی، افتتاح اتاق قمشناسی و سایر برنامه های فرهنگی و هنری نیز پیش بینی شده که توسط شهرداری قم و سایر دستگاه های مشارکت کننده اجرا خواهد شد.

تولید هدایای فرهنگی متناسب با فرهنگ مردم تایلند که معرف فرهنگ غنی اسلامی ایرانی مان باشد نیز در دستور کار قرار گرفته که در ایام برگزاری هفته فرهنگی به بازدیدکنندگان اهدا خواهد شد.

آیوتایا شهر تاریخی به ثبت رسیده از سوی یونسکو که از سال 1350 میلادی بنا نهاده شده، در قرن 17 یکی از ثروتمندترین شهرهای آسیا به شمار می رفت. در حدود 417 سال پایتخت تایلند بود، ولی در سال 1766 م ارتش برمه(میانمار) به آن حمله کرد و آنرا فتح و تخریب کرد.

این شهرکه در 76 کیلومتری شمال بانکوک قرار دارد، از پیوند تاریخی بین ایران و سیام(تایلند) حکایت دارد. شیخ احمد قمی که در سال 1605 میلادی از زادگاه خود شهر قم و به قصد ترویج عقاید شیعی و همچنین تجارت راهی این منطقه شده بود نقش مهمی در اشاعه مکتب شیعه در این کشور داشت و مقبره وی در حال حاضر هم مورد توجه بسیار خوب مسلمانان و حتی بودائیان این کشور است. .وی با ورود به شهر آیوتایا پایتخت وقت سیام توانست از پادشاه وقت یعنی نارا سوان کبیر اجازه نامه دریافت و پس از اقامت در آیوتایا، علاوه بر انجام ماموریت اسلامی خود یعنی تبلیغ و ترویج دین اسلام و مذهب شیعه، در فعالیت های تجاری و بازرگانی نیز به پیشرفت و شهرت قابل توجهی دست یابد نسلهای پس از او نیز توانستند از قرن هفدهم تا عصر حاضر، آوازه و نام بلند او را پاس دارند و آنان نیز چون جد خود شیخ احمد قمی دارای موقعیت ممتاز اجتماعی و سیاسی در کشور تایلند کردند.

شیخ احمد یک مسلمان شیعه است که در سال 1543 میلادی در شهر مقدس قم، دیده به جهان گشود. وی در اولین سال های قرن هفدهم (1605) یعنی زمانی که کشور تایلند از زیر سلطه پانزده ساله برمه ای ها آزاد شده به آیوتایا مهاجرت کرد و پس از مدتی توانست در سایه مدیریت و درایت خود در دربار پادشاه سیام نفوذ کرده و به یکی از مقامات عالی رتبه سیام مبدل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: تجلیل از پیشکسوتان و فعالان تئاتر استان، قرائت بیانیه روز جهانی تئاتر و بیانیه معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت اردیبهشت تئاتر، رونمایی از لوگوی بزرگداشت تئاتر و اجرای نمایش و موسیقی از دیگر بخش های این مراسم است.

انتهای پیام/38