به گزارش هنرآنلاین، روز جهانی تئاتر گرچه در سراسر جهان در 7 فروردین عید نوروز جشن گرفته می شود اما هنرمندان عرصه نمایش ایران بزرگداشت این هنر را در اردیبهشت به نظاره می نشینند

تالار حافظ شیراز نیز میزبان مراسم بزرگداشت روز جهانی تئاتر با عنوان اردیبهشت تئاتر ایران بود و هنرهای نمایشی سنتی شهرستان های فارس را با شکوهی خاص به نمایش گذاشت، مراسمی که حتی دکور آن با استفاده از سیاه چادرعشایری و سایر المان های فرهنگی استان معرف بخش هایی از آداب و رسوم خرده فرهنگ های مردمان این دیار بود.

برنامه با روند برگزاری سایر مراسم تفاوت داشت، تریبونی در کار نبود و مهیمانان مراسم به صورت گروهی در سیاه چادر مراسم حاضر و البته با دوغ محلی عشایر قشقایی پذیرایی می شدند.

اولین میهمانان سیاه چادر اردیبهشت تئاتر فارس مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و معاونین این اداره کل بودند.

مدیر کل ارشاد فارس تنها به قدردانی از اهالی ئئاتر فارس بسنده کرد و در سخنانی کوتاه از برگزاری مراسم افتتاحیه اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی در پایان اردبیبهشت خبر داد و گفت از این پس 50 درصد از کل برنامه های بنیاد ملی نمایشنامه نویسی کشور در استان فارس برگزار خواهد شد و دردبیرخانه دائم جشنواره هم در شیراز تشکیل می شود.

احمد همتی از مسئولان هنرهای نمایشی کشور خواست هنر فاخر تئاتر را در استان فارس دریابند.

وی افزود: تئاتر در این سرزمین مخاطبان جدی و حرفه ای دارد که امیدوارم بستر برای هنرنمایی بچه های نمایش فارس در سراسر کشور و به ویژه تهران بیش از پیش فراهم شود چرا که مخاطبان و بچه های نمایش فارس با هیچ جای ایران قابل مقایسه نیستند.

کارشناسان مسئول هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم ترجیح داد که به ارائه آماری و ارقام نپردازد، علی ثابت گفت: خیلی ها فکر نمی کردند تئاتر فارس با دست به گریبانی مشکلات به جایی برسند اما بچه های نمایش فارس ثابت کردند با اراده خود توانسته اند هنوز هم چراغ تئاتر را در فارس با افتخار زنده نگه دارند .

وی با بیان این که اکنون بیش از 200 گروه نمایشی در فارس فعالیت می کنند افزود: امروز تئاتر که به دور افتاده ترنین نقاط استان فارس نیز نفوذ کرده است به نحوی که در سال گذشته 360 تئاتر در فارس اجرا شد. این هنرمند تئاتر درا دامه گفت: اگر اتفاقات بزرگی در هنر تئاتر فاس افتاده است تنها به خواست بچه های تئاتروحمایتهای اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی فارس، بوده است.

ثابت افزود: اکنون 78 گروه تئاتر فارس دارای پروند حرفه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد هستند . اما برنامه های این مراسم با شاهنامه خوانی سینا آذری کودک 8 ساله شیراز ادامه یافت و آیین چک چکوی شهرستان استهبان رونقی دوباره به اردیبهشت تئاتر فارس بخشید، آیینی که بعد از قرن ها هنوز در این شهرستان نفس می کشد و در عصر عاشورا در کنار هنر تعزیه از هنرهای آیینی استهبان و استان فارس به شمار می رود .

در ادامه این مراسم تقدیر از فعالان تئاتر استان انجام شد و مسئولین انجمن نمایش شهرستان های فسا، بوانات، سپیدان، کازورن، لارستان و مهر همچنین مدیران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم بید، لامرد ، داراب ، آباده و نی ریز در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

سیروس خورشید از شهرستان فسا ، احمد آرام از شیراز و مهدی هنرجویان نیز از پیشکسوتانی بودند که از آن ها تجلیل شد.

طراحان و مجریان طرح سیمرغ هنر، بابک زرنویس، اسماعیل نبی زاده، اسکندری سعید دلپسند و کامران هوشمندیان نیز مورد تقدیر قرارگرفتند.

دکتر صالح پور و علی رفیعی نیز به عنوان میهمان تهرانی مراسم توسط مدیر کل ارشاد اسلامی تقدیر شدند.

محمد جواد عاجلی از استهبان ، خلیل بردبار از داراب، رقیه ارشادی از لارستان ، حسن فلاح در بخش آموزش تئاتر ، امیر خواجه میرکی ، مدیر اجرایی جشنواره تئاتر فارس سید علی رضا موسوی فعال تئاتر خیابانی مجتبی فلاحی فعال تئاتر خیابانی ، مجتبی فلاحی فعال تئاتر کودک ، فیروزه بابا ملکی و فرانک جواد پور بازیگران فعال و هادی شبان فعال نمایش شهرستان ها از سروستان به عنوان نفرات تاثیر گذار در تئاتر فارس مورد تجلیل قرار گرفتند.

آیدا بنا کار کارگردان نمایش (الژی) محمد رضا طاهری کارگردان (گالیدارک) محمدرضا فلاحی کارگردان (سام بازیو جون تو) یحیی نظری کارگردان (روایتی از یک تاریخ شخص) مهران مقدر سرپرست گروه سروش سپهر شعبانی سرپرست گروه میعاد ، بهنام بداغی سرپرست گروه آیگین ، علی نیکو منش سرپرست گروه کولی مهرداد نعمت اللهی سرپست گروه بهار و اسماعیلی سعیدیان سرپرست گروه بامداد سبز به عنوان نفرات و گروه های برتر سال 1391 فارس معرفی و تقدیر شدند.

در این مراسم همچنین یاد و خاطره سروش نگهبان هنرمند فقید تئاتر فارس گرامی داشته شد و در پایان گروه رقص شمشیر خور لارستان گوشه ای دیگر از هنرهای نمایشی سنتی استان فارس را به نمایش گذاشتند.

انتهای پیام/38