سهیل ایرانی در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین درباره عکس های این نمایشگاه گفت: با وقوع زلزله در روستای شنبه و طسوج؛ شبانه به منطقه زلزله زده رفتم و ازهمان زمان ضمن امداد رسانی به زلزله زدگان شروع به عکاسی از منطقه زلزله زده، بافت تاریخی آسیب دیده و به ویژه ساکنان منطقه کردم که پروسه کمک رسانی و عکاسی از این منطقه همچنان ادامه دارد.

به گفته ایرانی؛ حاصل عکاسی از منطقه زلزله زده بیش از دو هزار فریم عکس است که با توجه فضای کمی که برای نمایش عکس های این نمایشگاه داشته است، اودر نهایت 90 فرم از این مجموعه را برای نمایش انتخاب کرده است.

او افزود:عکس های این نمایشگاه در ابعاد 50 در 70، 60 در 90 و 70 در 100 است وعکس های مستند اجتماعی هستند و مردم زلزله زده ، طبیعت منطقه و آثارباستانی موضوعاتی هستند که درقاب این عکس به نمایش گذاشته ام.

سهیل ایرانی درباره دلایلش برای نام گذاری نمایشگاه عکس هایش برای زلزله زدگان با عنوان "اندوه درخت" گفت: هنگام عکاسی ازمنطقه زلزله زده با درختی روبرو شدم که انگار زلزله بوشهر کمر او را خم کرده بود. تصویراین درخت بر روی پوستر نمایشگاه نیزنقش بسته است. همچنین پدرم "ابوالقاسم ایرانی" شعری با نام "اندوه درخت" داشتند که این دو عامل موجب شد که نام نمایشگاه ام را "اندوه درخت" برگزینم.

اندوه درخت را / که بدانی / سبز می شوی .../ در سایه ات به گلگشت / می نشینند...

سهیل ایرانی که بوشهری است و اجداد او درشمارنخستین تجار دریایی ایران به شمار می روند در خصوص برپایی نمایشگاه عکس اش در موزه تجارت دریایی خلیج فارس گفت: با توجه به این این نمایشگاه نخستین نمایشگاه عکس از زلزله زدگان روستای "شنبه" و "طسوج" است که برپا می شود؛ از سوی گالری ها خصوصی تهران و برخی نهاد های دولتی برای نمایش آنها پیشنهاداتی داشتم، اما من بسیار علاقمند بودم که نخستین نمایشگاه عکس ام را در موزه تجارت دریایی خلیج فارس برپا کنم.

وی افزود: این موزه قریب به دو سال است که راه اندازی شده و پیش ازاین دفتر تجارت خانه اجدادم بوده است و من بسیار دوست داشتم با برپایی نمایشگاه در مکانی که اجدادم در آن خدمات ارزشمندی به کشورم انجام داده اند یاد آنها را زنده نگه دارم.

به گفته ایرانی؛ موزه تجارت دریایی دردو طبقه است که در طبقه نخست آن وسائل و تجهیزات قدیمی تجارت دریایی ایران نگهداری می شود و طبقه دوم این ساختمان اختصاص به اسناد و مدارک خانواده ایرانی نگهداری می شود و نمایشگاه عکس های سهیل ایرانی نیز در طبقه دوم این موزه برپا خواهد شد.

ایرانی افزود: با توجه به این که این موزه از امکانات نمایشگاهی برخوردارنیست و نباید با فرو کردن حتی یک میخ به آن آسیبی زد من عکس هایم را با قرار دادن بر روی سه پایه نقاشی به نمایش گذاشته ام.

سهیل ایرانی قصد دارد پس از نمایش عکس های این مجموعه در موزه تجارت دریایی بوشهر این مجموعه را در شهرهای دیگر نیز به نمایش بگذارد.

نمایشگاه اندوه درخت از 28 تا 31 اردیبهشت ماه در موزه تجارت دریایی بوشهر برپا است. این نمایشگاه ساعت 20 روز 28 اردیبهشت ماه افتتاح می شود و علاقمندان برای بازدید ازاین نمایشگاه می توانند از ساعت 20 تا 24 به موزه تجارت دریایی خلیج فارس مراجعه کنند.

موزه تجارت دریایی خلیج فارس (عمارت ایرانی) واقع درخیابان دهقان (گمرک اسکله) است.

انتهای پیام/

32/ مریم آموسا