احسان جانمی در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایش نگاه و روایت تازه ای به داستان‌های "هزار و یک شب" شهرزاد دارد. این نگاه تاویل و تفسیر جدیدی از این قصه های کهن ارائه می‌دهد؛ و کاراکتر جلاد و سلطان را به گونه دیگری معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: به جای اینکه به قصه پرداخته بشود به طرح قصه و شخصیتی که این قصه را به وجود آورده پرداخته می‌شود. مسئله ای که قصه را بوجود آورده است مورد توجه قرار می‌گیرد. در قسمت‌هایی مسائلی مطرح می‌شود که در قصه نیست یعنی شخصیتی به اسم جلاد دارد که به شاه درباره کشتن دخترها کمک می‌کند. این کاراکتر جلاد، تغییر هویتش یا بازیابی هویتش را مورد بررسی قرار می‌دهد و سعی می‌کند این قصه را به صورت جذاب‌تری تبدیل کند و تاویل آن را فرازمانی و فرا مکانی می‌کند.

این مدرس دانشگاه درباره انتخاب این متن بیان کرد: این متن نگاه جدیدی داشت. رویکرد روانشناسانه ای که به شخصیت‌ها داشت تفسیر فرازمانی و فرا مکانی و امکانی که به عنوان کارگردان قرار می‌داد بسیار قابل توجه بود. با توجه به امکاناتی که متن در اختیارم قرار می‌داد، صحنه خاصی را برای آن طراحی کردم تا بتوانم ابداعات و ترفندهای نمایشی مناسبی داشته باشم.

کارگردان نمایش "قصه بگو یا بمیر" تصریح کرد: نمایش تمام عناصر ابژکتیو را به سوبژکتیو تبدیل کرد؛ یعنی تمام عناصر جسمانی را به شکل روایت ذهنی درمی آورد. تلاش می‌کند مینی مالیستی نگاه کند؛ نگاه مینی مالیستی به زبان و موقعیت ها داشته باشد. این اجرای مینی مالیستی را در اثرم بکار بردم، کارکردهای شکل گرایان های از عناصر جسمانی را به ذهنی تبدیل کردم. بازی کارکردگرایانه‌ای از اشیاء گرفتم و قواعد مینی مالیست را رعایت کردم.

جانمی در پایان بیان کرد: هرکاری چالش جدیدی پیش رویم قرار می‌دهد. این چالش‌ها را هم در کار فنی در نظر می‌گیرم زمانی که با یک متن روبه رو می‌شوم، اما چالش اصلی را با تماشاگران دارم. تلاش می‌کنم میان این چالش‌ها یک همخوانی و تعامل ایجاد کنم. بعضی کارها موفقیت بسیاری برایم به همراه دارد نمایش "قصه بگو یا بمیر" از این دسته است؛ اثری که تماشاگر به شدت آن را دوست دارد زیرا یک جور تراژدی است. تزکیه نفس مدرن را در آن می‌بیند؛ هم دچار رعب و وحشت می‌شود هم دلسوزی و شفقت نسبت به کاراکترها را دارد. شخصیت‌ها به صورت خاکستری بررسی می‌شوند نه سیاه و نه سفید هستند با ریتم دنیای امروز که ریتمی سریع است هم‌خوانی دارد، درون آن برخلاف داستان‌های کهن تقدیر گرایی نیست بلکه این خود ضعف‌های کاراکترها است که آن‌ها را به پایان فاجعه انگیزشان سوق می‌دهد.

نمایش"قصه بگو یا بمیر" به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی احسان جانمی است. رسول هنرمند، مائده وحید و نیما آتش نقش آفرینان این نمایش هستند و مسعود براهیمی به عنوان دستیار کارگردان، نسیم خادم عباس به عنوان منشی صحنه و بابک رجبی به عنوان آهنگساز این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

ابراهیم صداقتی، دلارام ترکی، میترا همتی، افشین ترمه باف، مهدی صادقی، پروانه خوشکام، علی عنایتی، ناصر دیاقی، عباس رحمانی و محمدحیدری از دیگر عوامل این نمایش هستند.

علاقه‌مندان جهت تماشای این نمایش می‌توانند از 20 اردیبهشت ماه لغایت 3 خرداد، هر شب از ساعت ۱۹ به سالن کوچک تالار هنر اصفهان مراجعه کنند و جهت کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای تالار هنر به نشانی WWW.‌Arthall.‌irمراجعه و یا با شماره های 2-5660881 تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/