فارغ از خوبی و بدی یا کیفیت داشتن و یا بی‌کیفیت بودن، هر فضای تازه‌ای در هنر نشان از پویایی جهان هنر معاصر دارد، پویایی که می‎تواند به اتفاقات خوبی برای هنرمند و مخاطب منجر شود.

گالری هنر خاور میانه، مدتی است با توجه به "فتومدیا"، فضایی تازه را بینابین عکاسی و نقاشی ایجاد کرده است. نوعی از اثر تجسمی که هم مستند است، هم خلاق و مخاطبان را به خوبی به خود جلب کرده است. ناصر پلنگی، نقاش معاصر و که این نمایشگاه تازه "فتومدیا" با موضوع فرهنگ، مسائل اجتماعی و موضوعات سیاسی خاورمیانه زیر نظر او برگزار می‌شود، درگفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرآنلاین درباره این نوع از هنر با منطقه خاورمیانه گفت: "فتومدیا" به عنوان یک پدیده جدید در دنیای معاصر به خصوص منطقه خاورمیانه مطرح شده است زیرا خاورمیانه یکی از حادثه‎خیزترین نقاط در جهان است؛ به ویژه در ‌سال‌های اخیر که هر روز در این منطقه رویداد یا انقلابی رخ داده است.

وی ادامه داد: هریک از این اتفاقات از خود اسنادی به جا می‎گذارند که هم برای خود این کشورها و هم برای جهان از نظر تاریخی ارزش بسیار دارند. عکس یکی از شاخص‌ترین این اسناد است که بی‌واسطه هر پیام یا رویدادی را برای مردم جهان بازگو می‌کند.

این هنرمند نقاش با اشاره به این نکته که ایده‎های هنر پست مدرن، ثبت حوادث تاریخی در نسبت با هر فرهنگی است، درباره سبک آثار "فتومدیا" توضیح داد: پست مدرنیسم در واقع رد آن نوع از یکسان سازی بود که تا پیش از رواج این سبک در مجامع هنری رواج داشت. بروز چنین مکتبی به هنرمندان اجازه داد آثار قرون دیگر را کپی نکرده و با ایجاد نوعی خیزش و تفکر خلاق آثار مورد نظر خود را خلق کنند.

پلنگی ضمن بیان اینکه هنرمندان معاصر ایران علاقه بسیاری به بیان موضوعات تاریخی و فرهنگی خود دارند گفت: ظهور و بروز این نگاه موجب شده است که نسل جدید هنرمندان ایرانی به سوی نوعی بازجست و دوباره نگاری اخبار کلی و روزمره نیز بپردازند تا در سطح کلان‌تری مسائل بومی خود را بیان کرده باشند. در این راستا عکس در کنار نقاشی و سایر هنرها استفاده شد تا "فتومدیا" پدید آید.

وی درباره "فتومدیا" توضیح داد: "فتومدیا" چون باعث برخورد عکس با سایر هنرها می‌شود از توان بیشتری برای بیان مسائل مربوط به فرهنگ‌ها برخوردار است و قدرت بیشتری از نظر سرعت خلق دارد زیرا از ابزار دیجیتال استفاده می‌کند. این نقاش معاصر با بیان این توضیحات درباره علاقه‎مندی خود به "فتومدیا" گفت: من سال‌ها نقاشی می‎کردم و انواع مختلف آن از جمله نقاشی دیواری را تجربه کردم، اما وقتی با ابزار دیجیتال آشنا شدم علاقه‌مند شدم که با استفاده از آن آثاری خلق کنم ترکیبی از چند هنر است.

پلنگی درباره جایگاه این هنر در ایران و جهان نیز اظهار کرد: در کشورهای دیگر، با وجود نوپا بودن "فتومدیا"، این رشته هم در دانشگاه‌های هنر تدریس می‎شود و هم برای خود موزه دارند. این رشته در کشور ما کمتر شناخته شده و به صورت رسمی نیز تدریس نمی‌شود اما نسل جدید هنرمندان ایران که با تکنولوژی دیجیتال آشنا هستند به صورت خودجوش تلاش کرده‌اند تا با شناخت دقیق این کمبود را برطرف کنند.

وی درباره استقبال و مواجه مخاطب ایرانی با این مقوله هنری نیز گفت: بعضی از مسئولان فرهنگی با این ضرورت زمانه یعنی توجه به هنر جدید آشنا هستند زیرا اگر ما بخواهیم با روش‌های سنتی بیان بصری حرف بزنیم، بیان ما ضعیف خواهد بود.

این هنرمند ادامه داد: در رابطه با مخاطب عام راهی طولانی در پیش داریم، هرچند نسل جوان و تحصیل کرده با این هنر آشناست. از سویی ما در نمایشگاه سال گذشته "فتومدیا" طراحان، مدیران شرکت‎های تبلیغاتی و طراحان دکوراسیون بسیاری را داشتیم که از ایده "فتومدیا" برای کار خود بسیار استقبال کردند.

پلنگی درباره مقوله کاربردی بودن "فتومدیا" توضیح داد: بسیاری از این افراد از ما می‌خواستند که امکانی فراهم کنیم تا آنها از بعضی آثار به صورت کاغذ دیواری، چاپ روی مبلمان، کوسن و حتی چاپ روی پارچه برای دوخت لباس استفاده کنند. همه این موارد نشان می‎دهد که هنر جدید تا چه اندازه کاربردی و تازه است و می‏تواند در زمینه معماری و طراحی داخلی مشتری‎ داشته باشد.

وی همچنین درباره قابلیت‎های اقتصادی این هنر افزود: زمانی که میان هنر و و نیازهای روزانه رابطه درستی برقرار شود، ناخودآگاه بازار عرضه و تقاضا نیز ایجاد شده و برای هنرمندان شغل ایجاد می‎شود؛ موضوعی که امروز هنرمندان بسیاری با آن درگیر هستند و در فضای هنری جامعه ما از اهمیت بالایی نیز برخوردار است.

نمایشگاه گروهی "فتومدیا" که به کوشش امیرحسین امیرجلالی برگزار می‌شود و 32 نفر از هنرمندان معاصر در آن حضور دارند، از جمعه 27اردیبهشت به مدت 7 روز تا جمعه سوم خرداد ماه برای از ساعت 16 تا 20 بازدید عموم باز خواهد بود. به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به گالری هنر خاورمیانه به نشانی خیابان تور-خیابان آفریقا- نرسیده به بزرگراه مدرس، پلاک ۱۷ مراجعه کنند.

انتهای پیام/ حمیده پازوکی/32