فیلم سینمایی "ملکه" سومین ساخته محمد علی باشه آهنگر بعد از فیلم های "فرزندخاک" و "بیداری رویاها" بود. باشه آهنگر در اولین ساخته اش "فرزند خاک" نگاه ویژه ای به سینمای دفاع مقدس داشت و خارج از کلیشه های موجود در این ژانر سینمایی با زبان سینما حرف تازه ای زد و به عنوان فیلمساز شاخص ژانر دفاع مقدس شناخته شد. فیلم "ملکه " سومین ساخته محمد علی باشه آهنگر در سی امین جشنواره بین المللی فیلم به اکران درآمد و با واکنش های مثبت و مختلف از سوی منتقدین سینمای ایران روبرو شد و توانست به عنوان فیلم شاخص این دوره از جشنواره فیلم فجر از نگاه منتقدین سینمای ایران شناخته شود اما نگاه دولت مردهای در راس سینما به ملکه جور دیگری بود و این فیلم را نادیده گرفتند و "ملکه" در جشنواره سی ام محجور ماند و بیشتر از یک سال طول کشید تا این فیلم به اکران عمومی برسد و اقدامات زیاد و سنگ اندازی های بسیاری صورت گرفت تا این فیلم دیر اکران شود.

فیلمساز اهل آبادان سینمای ایران در این فیلم برداشت های خودش و تجربه هایش را در زمان جنگ به تصویر کشید و در فیلمش گوشه ای از آنچه که در روزهای سخت جنگ تحمیلی بر این خاک گذشت را به تصویر کشید. "ملکه" فیلمی ضد جنگ است اما به ما می گوید که اگر دشمن تا دندان مسلح به این خاک حمله کرد همراه شو و از تمامیت ارضی کشورت دفاع کن همان طوری که مردان بزرگ این سرزمین در روزهای سخت جنگ تحمیلی جانانه از مام وطن دفاع کردند. نسل سومی که در جنگ به دنیا آمد و تصوری از آن روزها ندارد و تنها تصورش از جنگ و مردانش ،هفته دفاع مقدس در شهریورماه و کلیشه های رایج در سینمای جنگ است وقتی این فیلم را به تماشا نشیند و این جنس انسانها را بشناسد می تواند تصور درستی نسبت به اتفاقات جامعه اش داشته باشد.

"ملکه" فیلمی است که برخلاف فیلم های دیگری که در این ژانر ساخته می شود شعار نمی دهد ، ساده و به دور از پرگویی و اغراق حرفش را می زند و مخاطب را با خود همراه می کند. "ملکه" در لایه های زیرین اش پیام صلح و دوستی می دهد اما یک فیلم ضد جنگ است که مضامین انسانی را ترویج می کند. تصویری که از "مردان خدا" ارائه می کند، تصویر درست و بی غل و غشی است که مشابه اش را در شخصیت پردازی در آثار سینمایی تا به امروز نداشتیم . مردانی امثال "سیف الله" (با بازی حمید رضا آذرنگ) در جنگ تحمیلی حضور داشتند که شناخته نشده بودند و شناسنامه ای در سینما ایران نداشتند و افرادی همانند سیاوش (میلاد کی مرام) که وظیفه خطیر "دیده بانی" را برعهده داشتند و تا کنون به آنها نپرداخته بودیم.

"ملکه" فیلم متفاوت و خیلی خاصی نیست که مسولین دوست ندارند دیده شود و جلوی اکرانش را در دانشگاه ها سراسر کشور گرفتند. "ملکه " برشی است از یک واقعیت جنگی، یک موضوع جذاب و پرکشش برای مخاطبین ، یک فیلمنامه درست و منسجم با جزئیات فراوان. نگارش فیلمنامه بر عهده محمد علی باشه آهنگر بوده است و تمام قصه و لحظه هایی که در فیلم روایت می کند را خود تجربه کرده است و همین امر باعث شده که تمامی شخصیت هایی که در ملکه هستند با هویت جلوه می کنند و بیننده با تمام وجود کاراکتر سیف الله ، سیاوش و امجد را درک می کند.

فضای حاکم بر قصه مردانه است چون ذات جنگ مردان بزرگ را طلب می کند. باشه آهنگر در فیلمش از هیچ بازیگر زنی استفاده نکرد و داستان عاشقانه ای را زیر توپ و خمپاره سالهای جنگ، برای داشتن مخاطب بیشتر روایت نکرد و این از ویژگی های فیلم باشه آهنگر است.

"ملکه" فیلم شریف و شایسته ای است برای سینمای ایران که اگر شرایط بهتری برایش پیش می آمد و در اکران عمومی از این فیلم حمایت صورت می گرفت ، می توانست بیشتر از این ها دید شود و نماینده شایسته ای برای سینمای ایران در جشنواره بین المللی باشد.

سید سام بهشتی