به گزارش هنرآنلاین، امسال اصغر فرهادی، محمد رسول‌اف، علی اصغری، نوید دانش و آناهیتا غزنوی‌زاده، سینماگران ایرانی هستند که در بخش‌های مختلف فستیوال کن حضور دارند.

استیون سودربرگ، با فیلم "آنسوی کاندلابرا"، فرانسوا ازون با تازه‌ترین اثر خود "Jeune et jolie"، جیمز گری با فیلمی با عنوان "مهاجر"، رومن پولانسکی با فیلم "ونوس در پوست خز"، جوئل و اتان کوئن با فیلم "درون لیوان دیویس"، عبداللطیف کچیچه با "زندگی آدل" از جمله‌ این سینماگران هستند.

کارگردان فرانسوی‌ ایتالیایی‌تبار، والریا برونی، با فیلم "قلعه‌ای در ایتالیا"، ‌تنها زن کارگردان شرکت‌کننده در بخش مسابقه است.

پائولو سورنتینو، با فیلم "زیبایی بزرگ" ، نیکولاس ویندینگ، با "فقط خدا می بخشد"، الکساندر پین، با "نبراسکا" نیز تازه‌ترین آثار خود را برای رقابت با هم‌کاران خود به کن فرستاده‌اند.

ایران، فرهادی، گذشته، نخل، فرانسه

اصغر فرهادی، برنده‌ اسکار برای فیلم غیرانگلیسی زبان "جدایی نادر و سیمین" امسال با جدیدترین کار خود با عنوان "گذشته" در بخش مسابقه شرکت دارد. این فیلم فرانسوی‌زبان و محصول مشترک ایران و فرانسه است.

بازیگر ایرانی، علی مصفا، نقش شخصیت‌اصلی این فیلم‌ را بازی می‌کند. او مرد حسودی است که پس از اختلافاتی طولانی با همسرش (برنیس بژو)، او را رها می‌کند و به ایران باز می‌گردد، ولی پس از چندی ناگزیر به بازگشت به فرانسه می‌شود، چون همسرش از دادگاه درخواست طلاق کرده است. او این بار با مردی (طاهر رحیم) که وارد زندگی همسر و دو فرزند او شده، روبرو می‌شود.

در حالیکه عباس کیارستمی، فیلمساز مطرح ایرانی، تنها سینماگر ایرانی است که توانسته نخل طلای فستیوال کن را در سال ۱۹۹۷ میلادی بخاطر فیلم "طعم گیلاس" از آن خود کند، گفته می‌شود که شانس اصغر فرهادی نیز با فیلم "گذشته" برای دریافت نخل طلایی این دوره، کم نیست.

"ناشناس" در بخش نوعی نگاه

تنها فیلم ایرانی که در بخش "نوعی نگاه" به نمایش درمی‌آید، "ناشناس" ساخته‌ محمد رسول‌اف است. این سینماگر در سال ۲۰۱۱ میلادی با فیلم "به امید دیدار"، جایزه‌ بهترین کارگردانی در بخش "نوعی نگاه" این فستیوال را بدست آورد.

رئیس هیئت داوران بخش نوعی نگاه، توماس وینتربرگ، کارگردان دانمارکی فیلم‌های برجسته‌ "جشن" و "شکار" است. تازه‌ترین کار کارگردان آمریکایی، سوفیا کوپولا، با عنوان "حلقه‌ بلینگ" نیز هنگام گشایش این بخش از فستیوال به نمایش درمی‌آید.

یک فیلم ایرانی در بخش فیلم‌های کوتاه و دانشجویی

فیلم14 دقیقه‌ای "بیشتر از دو ساعت"، ساخته علی عسگری تنها فیلم ایرانی است که در بخش مسابقه‌ فیلم‌های کوتاه این فستیوال پذیرفته شده است.

به نوشته دویچه‌وله، در بخش سینه‌فونداسیون که به نمایش فیلم‌های کوتاه دانشجویان اختصاص دارد، نیز فیلمی از ایران با نام "دوئت" به نمایش درمی‌آید. کارگردان این فیلم نوید دانش، یکی از هنرجویان رشته سینما در ایران است. آناهیتا غزنوی‌زاده نیز به عنوان دانشجوی "مدرسه هنری شیکاگو" در آمریکا، با فیلمی با عنوان "عقربه" در این بخش شرکت دارد. همچنین جین کمپیون، کارگردان پرآوازه‌ نیوزلندی، ریاست هیات داوران بخش فیلم‌های کوتاه و سینه‌فونداسیون فستیوال کن را برعهده دارد.

تقدیر از تنها کارگردان زن برنده نخل طلا

اتحادیه‌ کارگردانان سینمای فرانسه در این دوره‌ از جین کمپیون که تنها کارگردان زن برنده نخل طلا برای فیلم "پیانو" در سال ۱۹۹۲ میلادی است، با اهداء جایزه‌ دوچرخه طلایی تقدیر خواهد کرد.

این جایزه ‌به ‌پاس "نوآوری، کیفیت، جسارت و استقلال فکری" در آثار جین کمپیون، به وی اهداء می‌شود. "عزیز" (۱۹۸۹) و "ستاره درخشان" (۲۰۰۹) از دیگر فیلم‌های مشهور این فیلمساز است. او یکی از ۴ سینماگر زنی است که تاکنون نامزد دریافت اسکار برای بهترین کارگردانی شده ‌است.

امسال فستیوال بین‌المللی فیلم کن که استیون اسپیلبرگ، کارگردان سرشناس آمریکایی، ریاست هیات داوران آن را برعهده دارد از ۱۶ تا ۲۵ ماه می 2013 (26 اردیبهشت تا 4 خردادماه) در شهر ساحلی کن برگزار می‌شود.

انتهای پیام/32/