سرویس فرهنگ هنرآنلاین/

مراغه، از شهرستانهای استان آذربایجان شرقی است که پیشینه تاریخی گسترده و مکان های تاریخی زیادی دارد. این شهر حدود ۱۲۰ کیلومتر با تبریز فاصله دارد. در دورانهای گذشته تاریخ ایران، از نظر تاریخی، علمی و سیاسی مورد توجه بوده و در دوران حکمرانان ایلخانی پایتخت ایران بوده‌است.

شهرستان مراغه دارای ‪۳۰۰‬ اثر تاریخی و تپه‌های باستانی است که جزو ‪۱۰‬ شهرستان دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور است.

از مهمترین بناهای تاریخی این شهر رصد خانه مراغه است، خواجه نصیرالدین طوسی در زمان هلاکو خان از پادشاهان ایلخانی، در سال656 هجری قمری این رصد خانه را بنا نهاد.

سه گنبد به نام های گنبد گل سرخ، گنبد کبود و گنبد غفاریه از مقبره های زیبا و تاریخی این شهر است. گنبد کبود به گنبد مادر هلاکو خان معروف است.

مساجد قدیمی مراغه که از دوران های مختلف تاریخ ایران به جا مانده اند از مکان های دیدنی مذهبی این شهر به شمار می روند.

مسجد شیخ معزالدین/

مسجد شیخ معزالدین در خیابان خواجه نصیر، کوچه حاتمی واقع شده و به علت واقع بودن در محله سالارخانه به این نام نیز موسوم است. مسجد شیخ معزالدین مراغه دارای بنیانی مربوط به دوران قبل از صفویه می باشد، شهرت این مسجد مدیون سنگ قبرهای موجود در قبرستان، حیاط و مقبره داخل است که جزو اسناد معتبر تاریخی منطقه است.

مسجد شیخ بابا/

بانی یا معماران مسجد، فتح الله بن حاجی خلیل الله بن عبید الله مرید با واسطه کمال الدین شیخ بابا هستند. قدمت بنای اولیه را به قرن هشتم ونهم نسبت می دهند لکن بنای کنونی مسجد نوسازی است که دراثر بی توجهی ویران شده و مسجد فعلی برپایه های آن بنا گردیده و حالت اولیه و تاریخی خود را به کلی از دست داده و به جز یک ستون سنگی ودوستون چوبی مقرنسکاری شده ،چیز دیگری باقی نمانده است. مسجد شیخ بابا در خیابان خواجه نصیر شهر مراغه قرار دارد.

مسجد ملا رستم/

تاریخ بنای مسجد ملارستم تاکنون در هیچ نوشته یا کتیبه ای به آن اشاره ای نشده است. این مسجد بنام میدانی که در آن واقع شده است مسجد ملا رستم خوانده می شود که بعد از انقلاب به مسجد امام خمینی تغییر نام داده است. در کتاب دافع الغرور این مسجد به حاجی علیخان مقدم مراغه ای ( حاجب الدوله ) نسبت داده شده است که با توجه به معماری بنا می توان آن را به دوره صفویه نسبت داد و البته در دوره قاجار قسمتهایی به آن افزوده اند.

مسجد جامع مراغه/

با توجه به شیوه معماری میتوان گفت که این مسجد در دوران صفویه ساخته شده است. آنچه از سنگ نوشته ها استنباط میگردد این است که متن نوشته کتیبه ها نشان دهنده متن فرمانی است از سوی حاکم وقت جهت لغو پاره ای از مقررات ملی و وجوهی که از طرف رعایا پرداخت می شده است.

مسجد زنجیرلی/

این بنا در پشت ساختمان مرکزی بانک ملی و جنوب شرقی مقبره مشهور به قبر مادر هلاکو قرار گرفته و در سال های اخیر به صورت جدیدی بازسازی شده است. بنای اولیه این مسجد ' سقف و ستون های چوبی با سر ستون های تزیینی منقش به سبک دوره صفوی و پنجره های مشبک زیبایی داشته که امروزه تعدادی از پنجره ها بر جای مانده است.

از دیگر مکان های تاریخی این شهر می توان به مقبره آقا، کلیسای هوانس،مقبره ی اوحدی مراغه ای، قلعه و غار قیزلار قلعه سی و گویجه قلعه نام برد که یکی از مهم ترین آثار تاریخی و طبیعی شهرستان مراغه قیزلار قلعه سی (قلعه دختران)‌ است.

این قلعه و غار در 20 کیلومتری جنوب غربی مراغه و در سمت جنوبی دره بسیار عمیق کوههای کؤی داغ (کوه کبود) واقع شده است. ارتفاع کلی غار و قلعه نسبت به دره‌ عمیق مقابل حدود 18000 تخمین زده شده است. در ارتفاعات پشت قلعه باقیمانده یک دیوار خشتی به چشم می خورد که از بقایای قلعه قدیمی است.