به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، تئاتر دانشگاهی به عنوان تاثیرگذارترین بخش در بدنه تئاتر حرفه‌ای کشور باید مورد حمایت و نگاه ویژه مسئولان قرار گیرد چرا که تئاتر حرفه‌ای کشور همواره وامدار تئاتر دانشجویی بوده است نگاهی به پیکره پویا، خلاق و تاثیرگذار تئاتر اثبات‌گر این ادعا است.

تئاتر دانشگاهی محصول تدریس اساتید دانشگاهی ما است اما چند درصد از اساتید در دانشگاه‌ها افرادی به روز بوده و تجربه‌های شگرفی در عرصه هنر نمایش دارند، در تئاتر دانشگاهی مسئله مهم بیلان کاری نیست بلکه کیفیت است و باید دید تئاتر دانشگاهی در این زمینه در کجا قرار دارد و آیا می‌توان چشم اندازی روشن را برای آن متصور شد.

مسئله مهم در تئاتر دانشگاهی حضور دانشجویان خلاق تئاتری است که وارد بدنه تئاتر حرفه‌ای کشور شوند و استعدادهای جدیدی را بروز دهند و حمایت این افراد برای ورود به این عرصه امری لازم است.

دانشجویان رشته تئاتر همیشه آینده تئاتر را می سازند اما این جمله بیشتر شبیه به یک شعار است به نظر می‌آید دلیل این که گاه ‌آن را شبیه شعار می‌بینم اهمیت ندادن به هنرمندان تئاتر دانشجو و ایجاد انگیزه و رغبت کردن در آن ها برای انجام فعالیت های بیشتر و بهتر است.

دانشجویان تئاتر به دلیل درسی که می‌خوانند به طور حتم با انرژی به کار می‌پردازند، اما مسئله حمایت از آن ها برای حضور در جشنواره تئاتر دانشگاهی و پس از آن معرفی به جشنواره فجر است.

پرواضح است که منظور از این حمایت پشتیبانی مالی و تخصیص بودجه است بودجه ای که باید به وزارت علوم، دانشگاه تهران و تئاتر مولوی تعلق بگیرد و به طور حتم به بدنه تئاتر دانشگاهی تزریق شود این که دانشجویان تئاتر باوضعیتی معلق تر از هنرمندان نسل جوان غیر دانشجو روبرو باشند مسئله‌ای جدی است.

جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان تنها مکان جدی برای حضور دانشجویان است که هرساله با حضور دانشجویان تئاتری و غیر تئاتری برگزار می‌شود اما چند درصد از برگزیدگان این جشنواره در تئاتر حرفه‌ای ورود پیدا می‌کنند؟

نگاهی به چندین دوره برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی نشان می‌دهد این جشنواره هر سال مشکلاتی را پیش روی خود دارد، دبیرخانه شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی سال گذشته در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که مشکلاتی از جمله تامین سالن و بودجه کافی را پیش روی خود داشت و حتی تازمانی اندک مانده به آغاز جشنواره پیوستن تالار مولوی به آن در ابهام قرار داشت.

براساس توافقات انجام شده در نهایت تالار مولوی نیز به این جشنواره پیوست و سالن‌هایی که در سالهای گذشته تنها مختص دانشجویان تئاتری بود از جمله سالن استاد خورشیدی سینما تئاتر امسال پذیرای دانشجویان غیر تئاتری شد، بخش نمایشنامه‌خوانی شانزدهمین دوره از جشنواره متمرکز در دانشگاه سوره برگزار شد.

هر سال در جشنواره بخش چاپ و انتشارات چندین اثر را منتشر می‎کرد اما در این دوره این بخش رونق چندانی نداشت، بهروز سالمی برگزیده بازیگری مرد در دو بخش نمایشنامه‌خوانی و صحنه‌ای در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرآنلاین بیان کرد: جشنواره تئاتر دانشگاهی برآیندی از یک سال فعالیت دانشگاه‌ها است این جشنواره تلاش دانشجویانی است که از آبان برای حضور در جشنواره وقت گذاشتند.

وی ادامه داد: دانشجویان نیازمند نگاه حمایتی هستند باید برنامه ریزی درستی وجود داشته باشد تا اجراهای گروه‎های تئاتری انجام شود.

به هر تقدیر، باید همواره به یاد داشت اگر تئاتر دانشگاهی روح جستجوگر خود را از دست دهد و رویکرد آفرینش گرانه‌اش در انتقاد، تولید اندیشه را با خنثی شدن و در سطح معمول قرار گرفتن عوض کند بی گمان آینده‌ای تاریک برای کشور رقم خواهد خورد.

مهدیه کاسبان

انتهای پیام/54/53