به گزارش هنرآنلاین، حجت‌الاسلام محمد قطبی در آیین تجلیل از هنرمندان تئاتر اظهار کرد: هنر نمایش جایگاه رفیع و عمیقی دارد که اگر ریشه آن به تعزیه باز نگردد، حتما ارتباط تنگاتنگی با آن دارد.

وی به تاریخچه و اصول تئاتر اشاره کرد و افزود: تئاتر هنری با برد بالا است که به دلیل ویژگی‎های آن بسیار تأثیرگذار است، تئاتر در متن جامعه ارتباط و تعامل ایجاد می‎کند و مخاطب را به هدف می‎رساند و به دلیل چهره به چهره بودن حس را منتقل می‎کند.

مدیرکل اداره ارشاد اصفهان گفت: تئاتر هرچه پیش رود پخته‌تر می‎شود به همین علت است که فرهیختگان این عرصه دوبار و یا چندین بار به تماشای یک تئاتر می‎نشینند.

وی با بیان اینکه تئاتر باید ماه‎ها و تا زمانی که مخاطب تشنه است اجرا شود، ادامه داد: نباید نسبت به تئاتر بی‎مهری شود، ما در اصفهان سالن‎های بسیاری داریم، اما هر کدام از آنها دارای نواقصی است که سبب می‎شود، ما در مهیا کردن فضا برای هنرمندان دچار مشکل شویم در صورتی که با کم‌ترین توجه می‎توان این سالن‎ها را برای تئاتر آماده کرد.

محمد قطبی ادامه داد: اصفهان 28 سالن دارد که شاید تنها دو سالن آن سالن استاندارد آمفی تئاتر باشد و سایر سالن‎ها از لحاظ صدا، تصویر و پلاتو اتاق‎های جانبی غیر استاندارد است که نشان از بی خردی در معماری این سالن‎ها دارد.

مدیرکل اداره ارشاد اصفهان با بیان اینکه نسبت به تئاتر بی‎مهری کرده‎ایم و بودجه تئاتر را بهینه استفاده نکردیم، گفت: در آموزشگاه تئاتر نیز بی‎مهری شده است، زیرا آموزشگاه‎های تئاتر نسبت به موسیقی و هنرهای تجسمی کمتر است که‎ استاندارهای فرآیند آموزش آنها نیز مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: فرآیند الگوی مدیریت دانش برای تجربه‌نگاری پیشکسوتان هنری استفاده نشده است، و از اساتید هنری بهره‌گیری صحیح به عمل نیامده است.

قطبی تأکید کرد: تئاتر تنها برای سرگرمی نیست بلکه یک رویکرد کارکردگرایانه پیچیده دارد، تئاتر همچنین یک ساختار کارکرد گرایانه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که از تأثیرگذارترین شاخه‎های هنر محسوب می‎شود.

وی ادامه داد: تئاتر را باید به کف جامعه برد و از فرصت‎ها استفاده کرد و به محل‎های عمومی برای اجرای تئاتر رفت، مثل مدارس، دانشگاه‎ها، کارخانه‎هایی همچنین فولاد مبارکه که افراد زیاد و محیط‌های مناسب برای اجرای تئاتر دارند.

مدیرکل اداره ارشاد اصفهان با بیان اینکه لزومی ندارد تئاتر ما حرفه‎ای باشد، گفت: برای تبدیل تالار فرشچیان به تئاتر شهر نامه‌‌نگاری‎های بسیاری کردیم که امید است پاسخ مثبت بگیریم.

وی افزود: در واگذاری سالن فرشچیان به بخش خصوصی مقرر شد سالن روباز، پلاتوها و سالن بالای مجتمع در طول سال در اختیار تئاتر باشد و سالن تئاتر نیز در نیمی از سال در اختیار این هنر قرار بگیرد تا از ظرفیت تئاتر اصفهان استفاده شود.

قطبی هنرمندان تئاتر را دعوت به همفکری برای رفع مشکلات تئاتر کرد و گفت: تجربه‌نگاری و بیان ایده راهبردی برای استانداردسازی محیط‌های هنری توسط هنرمندان باید صورت بگیرد که در این راه با تعامل ارشاد حمایت می‎شود.

وی طراحی الگوهای تئاتری و نمایشی برای باز کردن اذهان و ساختارشکنی ورود به فضاهای عمومی را از هنرمندان طلب کرد و گفت: از توان نویسندگی خود استفاده کنید زیرا مطبوعات اصفهان در زمینه تئاتر ضعیف است و تخصصی نیست و نباید روزی باشد که در مورد تئاتر در مطبوعات حرفی نباشد.

انتهای پیام/