امیر حسین امیرجلالی، نقاش و گالری گردان نمایشگاه "فتومدیا" که 27 اردیبهشت در گالری هنر خاورمیانه افتتاح می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین درباره سبک‌شناسی آثار ارائه شده در این نمایشگاه گفت: تا قبل از دهه 60 میلادی و آغاز جنبش پست مدرن در هنر معاصر، هنرمندان گوش به فرمان پایتخت‌های هنری جهان یعنی نیویورک یا پاریس بودند تا سبک مورد نظر آنان را در آثار خود به کار گیرند. با ورود جهان به عرصه پست مدرن این نوع نگاه نیز در هنر منسوخ شد و هنرمندان فرصت یافتند تا تا مسائل و مشکلات خاص خود را با روشی که می‌خواستند بیان کنند.

وی ادامه داد: هنر در این تا حدودی دوران فیگوراتیو شد و هنرمندان توانستند به شکلی هویت خود را در آثارشان نشان دهند. این روند در ادامه به سمت استفاده از منابع مستند در هنر پیش رفت به شکلی که بهره‌‎بردن از عکس و استفاده از تکنولوژی دیجیتل به سرعت جای خود را درمیان آثار هنری بازکرد و "فتومدیا"ی امروزی شکل گرفت.

این هنرمند درباره "فتومدیا" توضیح داد: "فتومدیا" تلفیقی از عکس با نقاشی و دیگر هنرهاست و در واقع به عنوان یک ابزر بیانی به هنرمندان کمک می‎کند تا به بهترین شکل نسبت به اتفاقات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه خود واکنش نشان داده و ذهنیات خود درباره آن را نشان دهند.

امیرجلالی درباره روی آوردن هنرمندان به هنر دیجیتال در سال های اخیر نیز اظهار کرد: به نظر من با استفاده از توانایی‌های تکنولوژی یا علوم مهندسی، آثار هنری خاصیت پیام‌رسانی بیشتری پیدا می‎کند. شاید تا پیش از این، خصیصه پیام‌رسان بودن تنها در اختیار ادبیات بود، اما امروز به کمک "فتومدیا" نقاشی نیز می‎تواند به صورت یک امر بینابینی، پیام‌رسان باشد.

وی ادامه داد: من شخصا به نقاشی سوررئال علاقه دارم و می‌دانم که با این شیوه بهتر می‎توان ذهنیات خود را بیان کنم، نقاشان دیگری نیز هستند که هنوز قالب‌های مورد علاقه خود را ادامه می‎دهند، با این حال هنرمندان امروز از حالت دگم خارج شده‌اند و درکنار کارهای مورد علاقه‌شان از این حالت بیابینی استفاده می‌کنند تا تاثیر عمیق‌تری داشته باشند.

گالری‌گردان نمایشگاه "فتومدیا" درباره این نمایشگاه توضیح داد: سال گذشته با حضور هنرمند نامدار، ناصر پلنگی، گالری هنر خاور میانه افتتاح شد و با کمک ایشان "فتومدیا" به هنرمندان داخلی بیشتر معرفی و مکانی برای ارائه آثار این هنر به وجود آمد. جهان امرز به سمت تصاویر متحرک و سه بعدی در حرکت است و ما با استفاده از "فتومدیا" می‎توانیم آثاری به روز، عمیق، مستند و تاثیرگذار را به مخاطبان ارائه کنیم.

نمایشگاه "فتومدیا" به مدت 7 روز تا جمعه سوم خرداد ماه برای بازدید عموم باز خواهد بود. علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به گالری هنر خاور میانه به نشانی خیابان تور- خیابان آفریقا - نرسیده به بزرگراه مدرس ، پلاک ۱۷ مراجعه کنند.

انتهای پیام/