داوود کیانیان در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: به قاطعیت می توان گفت در حوزه نشر نمایشنامه بسیار ضعیف هستیم البته این بدان معنا نیست که نمایشنامه نویسان کم می نوسند بلکه ضعف اصلی به عدم تمایل نمایشنامه نویسان بر می گردد.

این پیشکسوت تئاتر افزود: موقعیت نشر نمایشنامه بر اساس شواهد کاملاً عینی و آماری کاملاً نومید کننده است. به طور کلی تیراژ کتاب پایین‌ است و این میزان نمایشنامه تقریباً از تمام شقوق دیگر پایئن‌تر است و از همه بدتر رفتار انتشاراتی‌ها با نمایشنامه‌نویس‌های جوان است، آنهایی که تازه شروع به کار کرده‌اند و اسمی ندارند.

وی دراینباره توضیح داد: مثلا من که سالهاستدر این حوزه فعالیت می کنم همین حالا شابک و مجوز ارشاد برای چاپ مجموعه آثارم را دارم ولی هیچ انتشاراتی راضی به نشر نمی شود.

کیانیان ادامه داد: برخی از ناشران تمایل به چاپ این نوع آثار پیدا کرده‌اند، از جمله نشر قطره، افراز و مرکز هنرهای نمایشی که در این بین برگزاری برخی جشنواره ها هم با قول چاپ آثار از اهمیت شایانی برخوردار است.

وی گفت: مسئله بعد، تیراژ 1000 یا 2000 تایی است که هیچ کتابی با این تیراژ نمی تواند موفق باشد و می‌توان به طور قطعی گفت که ما مرکزی برای فروش نمایشنامه نداریم.

نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر در پایان گفت: با این همه تمام ضعف موجود در حوزه نشر نمایشنامه به ناشران خصوصی بر می گردد و باید با تیتر درشت اعلام کرد نمایشنامه‌نویس هزاران قدم از ناشر جلوتر است.

انتهای پیام/52/53