به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛"هزار و یک عصر»، عنوان برنامه ای هفتگی است که تمرکزش را بر هنرهای اجرایی قرار داده است. این برنامه که به مدیریت علی اتحاد برگزار می شود نخستین برنامه "هزار و یک عصر" در کافه "مارکوف" واقع در باغ-موزه قصر آغاز به کار کرد. علی اتحاد نمایشگاه گردان "هزار و یک عصر"در شرح پروژه اش می نویسد:

"همانطور که شهرزاد در هزار و یک شب، قصه ای دنباله دار آغاز کرد تا زنده بماند شاید بهترین راه برای ادامه ی حیات ِ ما در شرایط ِ امروز پناه بردن به هنرهای اجرایی باشد. فضای کافه مارکوف شرایطی فراهم می آورد که شاید بتوانیم مخاطبان را جایی خارج از گالری ها و سالن های خصوصی اجراهای موسیقی تجربی ملاقات کنیم؛ مخاطبانی تازه که ممکن است پیش از این فرصت تجربه ی هنر معاصر را نداشته اند. "هزار و یک عصر"رخدادی هفتگی (و یا دو هفته ای) است که در آن پرفورمنس آرت، موسیقی تجربی، موزیک-پرفورمنس، خوانش ِ متن و رسانه های مشابه آثاری از رسانه های مشابه ارائه خواهد شد".

در نخستین عصر از مجموعه «هزار و یک عصر» محسن گرجی پرفورمنسی مشارکتی با عنوان «مذاکره مستقیم» با حضور دو تن از هنرمندان شناخته شده کشور ارائه کرد. گرجی که اجرایش را به صورت کنش تعاملیِ نقاشی، طراحی کرده بود با دعوت از عبدالحمید پازوکی وسعید روانبخش از آنها خواست تا در دو سوی دیواره ای شفاف نشسته و روی دیواره نقاشی کنند. نوبت اجرا با انداختن سکه مشخص می شد و پس از آن هر یک از هنرمندان می توانستند با رنگی که در خواست می کردند کارشان را آغاز کنند. از آن جا که سطح طراحی شده برای نقاشی شفاف بود هنرمند مقابل ناچار بود در نوبت خود، نقاشی شرکت کننده سوی دیگر میز را ادامه دهد.

این برنامه که با الگوی بازی های دو نفره طراحی شده بود به هر یک از طرفین امکان می داد تا از هشت رنگ روی میز استفاده کنند، هر رنگ تنها در یک نوبت قابل استفاده بود و پس از استفاده ظرف رنگ از چرخه اجرا حذف می شد. پس از نزدیک به دو ساعت و با تمام شدن رنگ ها پازوکی و روانبخش دست از کار کشیدند و در پایان اثری دو سویه که در برابر مخاطبان شکل گرفته بود به نمایش در آمد. محسن گرجی اثرش را چنین توصیف می کند:

" مکالمه فرایندی متشکل از گفتن و شنیدن است و در واقع کنش و واکنش - که لزوما این کنش و واکنش تاثیر کامل کننده یا مثبت ندارد - و در عوض به گفتگوکنندگان و روند رخداد بستگی دارد. در این اثر کنش و واکنش مورد ِ بحث، بصری است و کنش هر شرکت کننده بصورت معکوس بر شیشه رودرروی شرکت کننده مقابل تاثیر می گذارد. آنچه اغلب به گونه ای دیگر در مکالمات با کلمات پدید می آید". انتهای پیام/

32/32