گروه فرهنگ هنرآنلاین، قصد داریم از این پس در بخش "فرهنگ" هنرآنلاین، بخشی را اختصاص بدهیم به آشنایی با سرزمین بزرگ‌مان ایران. بخشی برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد مکان های تاریخی، گردشگری، طبیعی و مکان هایی که تا به حال شاید حتی نام آن را نشنیده باشید. شاید بتوان نامش را ایران شناسی گذاشت، می توانید قبل از سفر نگاهی به این صفحه بیاندازید شاید مکان جدیدی را یافتید و مسیر خود را تغییر دادید.

ابتدا از از مرکز آذربایجان شرقی شروع می کنیم: "تبریز".

تاریخ تبریز پیش از ظهور اسلام؛ مملو از ظن وگمان ها و حتی تعارض است.اما بعد از ظهور اسلام این شهر توسعه بسیاری یافته و در گستره وسیع حکومت اسلامی به "قبه السلام" مشهور می شود. سپس در شاهراه ابریشم، شرق را با غرب پیوند داده و رونق اقتصادیش به بنیان بازارها و کاروانسرا هایی می انجامد که عظیم ترین مکان مسقف پهنه گیتی می گردد. یکی از قدیمی ترین مناطق ایران است و مجموعة آثار تاریخی و نشانه‌های باستان شناختی که از محل های مختلف آن به دست آمده دلالت بر دیرینگی و قدمت تاریخی این شهر دارد. سارکن " سارکن پادشاه آشور 722-750 " در کتبیة خود از شهری به نام اوشکایا که شاید همان اسکوی امروزی است و نیز از دژ و قلعة‌ محکمی به نام تارویی یاد می‌کند که به احتمال زیاد تبریز است.

تبریز یکی از قدیمی ترین مناطق ایران است و مجموعة آثار تاریخی و نشانه‌های باستان شناختی که از محل های مختلف آن به دست آمده دلالت بر دیرینگی و قدمت تاریخی این شهر دارد. سارکن " سارکن پادشاه آشور 722-750 " در کتبیة خود از شهری به نام اوشکایا که شاید همان اسکوی امروزی است و نیز از دژ و قلعة‌ محکمی به نام تارویی یاد می‌کند که به احتمال زیاد تبریز است. مراکز تاریخی و باستانی

کاخ شهرداری: کاخ و تالار شهرداری تبریز در سال 1312 شمسی با نظارت مهندسان آلمانی ساخته شد. این ساختمان دارای یک برج ساعت چهار جانبی است که هر پانزده دقیقه یک بار، گذشت زمان را اعلام می‌کند.

عمارت ائل گؤلی: شاه گؤلی (استخر شاه) سابق و ائل گؤلی (استخر مردم) فعلی از گردشگاههای زیبا و دلکش تبریز است.

بقایای عمارت ربع رشیدی: خرابه‌های ربع رشیدی باقیمانده ساختمانهای عظیمی است که در زمان ایلخانیان به همت رشید الدین فضل الله وزیر نامـی ایـران در محلة ولیانکوی باغمشاه تبریز ساخته شد. این مکان به اصطلاح امروزی یک شهر علمی و دانشگاهی بود.

خانه مشروطیت ؛ این خانه محل اجتماع سران مشروطیت در تبریز بود و تاریخ ساختمان آن 1247شمسی مطابق با 1288 هجری قمری است. بانی این خانه حاج مهدی کوزه کنانی از فعالین نهضت مشروطیت بود. به علت ارزش های فرهنگی و تاریخی که این خانه دارد ، به ویژه پیوند آن با نهضت مشروطیت ، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قلعه آق گنبد (هلاکو): قلعه تاریخی آق گنبد در جزیره اسلامی (‌شاهی سابق) واقع شده است. جزیره اسلامی یکی از چند جزیره بـزرگ دریـاچة ارومیه و تنها جزیرة‌ مسکونی آن است. قلعه مورد نظر بر فراز کوهی در این جزیره قرار دارد، قبر هلاکو و دیگر سرداران مغول در این قلعه است.

پایان پیام/