در گفت‌و‌گوهای متعددی که با طراحان مختلف انجام شد همگی از یک مورد شکوه داشتند و آن این بود که در الگوهای ما نقایص فراوانی وجود دارد و طراحانی که سال‌ها است با شیوه‌هایی مانند مولر، گلاوین و نظیر آن کار می‌کنند به دلیل برخورد با مشکلات عمده‌ای که این الگوها دارند به سمت و سوی الگوسازی تجاری پیش می‌روند و این برای هنر طراحی تحدید بزرگی به حساب می‌آید.

برای پیگری کارشناسانه این موضوع به سراغ یک استاد دانشگاه در این حوزه رفتیم و با او به گفت‌و‌گو نشستیم. وی در اینباره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من سال‌های سال است که این رشته را در دانشگاه تدریس می‌کنم و معتقدم ما در آموزش این بخش ضعیف عمل می‌کنیم. زیرا ما برای آموزش این واحدها یک‌سری متد و کتاب داریم که اروپایی هستند و برای ما ایرانی‌ها جا نیفتاده است.

وی ادامه داد: در این کتاب‌ها مدل‌هایی جاگذاری شده است که براساس فیزیک بدن اروپایی‌ها شکل گرفته و از آنجایی که ایرانی‌ها به لحاظ جسمانی با اروپایی‌ها متفاوت هستند دانشجویان و طراحان هنگام استفاده از این متدها با مشکل مواجه می‌شوند. بنابراین ما به عنوان اساتید دانشگاه‌ها در این حوزه موظفیم این متدها را با تغییرات اساسی به دانشجویان آموزش دهیم زیرا اگر اینگونه نباشد دانشجو در هنگام کار نمی‌تواند درست عمل کند.

وی افزود: ما در این حوزه اساتیدی داریم که بسیار خوب عمل می‌کنند بهترین متدهای دانشگاهی که مولر آلمانی و متریک انگلیسی هستند را به خوبی تدریس می‌کنند اما درعوض اساتیدی را هم می‌شناسم که روی این کتب مسلط نیستند و نمی‌‌توانند این الگوها را با اندام خانم‌های ایرانی تطبیق دهند. از این مشکل می‌توان به عنوان عمده ترین مشکل در این حوزه یاد کرد.

این مدرس دانشگاه گفت: مشکل دیگر هم این است که تولیدکنندگان ما اصلا طراح لباس ندارند و برای طراحی لباس خودشان مدل‌های خارجی را باز می‌کنند از روی آن‌ها کار را کپی می‌کنند. یعنی در واقع مشکل این است که ما طراح آشنا به حوزه لباس بانوان نداریم.

نوبختی در پایان تصریح کرد: به نظر من ما نباید مشکلات طراحان و خیاطان را در الگوها جست‌و‌جو کنیم. به عقیده من ما به دلیل اینکه از منابع خارجی استفاده می‌کنیم نمی‌توانیم در آموزش خوب عمل کنیم.

انتهای پیام/31