به گزارش هنرآنلاین، همت هاشمی پژوهشگر گروه موسیقی پرنیان بویراحمد اظهار کرد:شادی نیاز امروز جامعه است زیرا که افسردگی و روح ملال آور ناشی از زندگی شهرنشینی ، برزندگی مردم غالب شده است.

وی ادامه داد: شرایط موجود در زندگی امروز ایجاب می کند که توجه بیشتری به شادیانه های مناطق شود تا بدین وسیله افسردگی که نتیجه جامعه مدرن است کمرنگ شود تا شور و نشاط سالم برجامعه القا گردد.

همت هاشمی تاکید کرد: در صورتی که مسئولان فرهنگی فعالیت های لازم برای معرفی و ورود شادیانه های مناطق به زندگی مردم را انجام ندهند ، موسیقی بی محتوا و مصرفی جامعه بیگانه فضا موسیقی کشور را پر می کند.

هاشمی در ادامه با ابرازخرسندی از برگزاری جشنواره "سرنای وحدت" در شیراز بیان کرد: برگزاری جشنوارهای موسیقی آیینی وشاد نواحی باعث می شود تا روحیه مردم آن منطقه تغییر پیدا کندو علاوه برآن افراد از نزدیک با پتانسیل های موجود در فرهنگ سایر نقاط کشور نیز آشنا شوند.

وی افزود: حفظ میراث فرهنگی شفاهی، توجه به اصالت و هویت گذشته اقوام مختلف، معرفی فرهنگ کهن قومی و قبیله ای ایران اسلامی و ایجاد شرایط برای آشنایی نسل کنونی با میراث گذشتگان از دیگر مزایای برگزاری جشنوارهای موسیقی نواحی است.

پژوهشگر گروه موسیقی پرنیان بویراحمد سپس تصریح کرد: حوزه فرهنگ و هنر امروزه نیاز دارد تا توجه بیشتری به معقوله فرهنگ مادی و شفاهی شود تا بدین وسیله مردم با درون مایه ی فرهنگ بومی و نشانه شناسی در این فرهنگ بیشتر آشنا شوند که در همین راستا برگزاری جشنواره های با رویکرد ثبت، ضبط و اشاعه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

هاشمی همچنین عنوان کرد: در منطقه بویر احمدمقام های موسیقی شاد با زندگی مردم عجین شده است به گونه ای که هریک از مراسم شادی و مناسبت های اجتماعی (از خواستگاری تا عروسی)دارای موسیقی خاص است که افراد با شنیدن آن متوجه می شوند که چه مراسمی در حال برگزاری است.

وی ابراز کرد: در منطقه بویر احمد مردم موسیقی های شادی برای زمان کار ونیزمراسم شادی به نام" هدرسه"(دعای باران)دارند که با آیین نمایش خاص آن را برگزار می کنند.

گروه موسیقی پرنیان بویر احمد 20 سال قبل فعالیت خود در عرصه موسیقی نواحی را به سرپرستی حسین انصاری آغاز کرده است.گروه موسیقی پرنیان بویر احمد تاکنون دو بار در تالار وحدت تهران و هفت مرتبه در استان کهکیلویه و بویر احمد به اجرای برنامه پرداخته است.گروه موسیقی پرنیان بویر احمد به دلیل اجرای زیبا در جشنواره موسیقی عشایر کشور عنوان سوم را کسب کرده است.

آلبوم های موسیقی" آلبوم وار"،"ایل گر(موسیقی عشایر)"،"کوه دنا"نیزازتولیدات فرهنگی،گروه موسیقی پرنیان بویراحمد است. "حسین انصاری"," اکبر قاسمی"، سامان جعفری"،حسین مدرس"،"ساعد اسلامی"،"هاشم کریمی"،"کاظم کریمی" هنرمندان گروه موسیقی پرنیان بویر احمد درجشنواره موسیقی"سورنای وحدت"هستند.

انتهای پیام/