به گزارش هنرآنلاین، احمدهمتـی با تصریح اینکه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) شعر را ثروت ملی می‌دانند، ابراز امیدواری کرد: مسئولان به این هنر ارزشمند آنهم درقالب شعرمهدویت،توجه بیشتری داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار داشت: این استان که امثال ملاصدرا را به جهان اسلام و بشریت ارائه کرد و در حکمت ید طولایی دارد، باید در شعر و شاعری بویزه درحوزه فرهنگ غنی اسلامی نیز پرورش‌دهنده افکار جهانیان باشد.

احمد همتی با تأکید بر اهمیت نقش شعر در ادبیات فارسی افزود: مقام معظم رهبری شعر را یک ثروت ملی تلقی می‌کنند و از این‌ رو باید این هنر را در کشور اسلامی خود گسترش دهیم.

همتی شعر مهدویت را حلقه اتصال گذشتگان و آیندگان دانست و گفت: شاعران باسروده های خود در باره مهدویت وانتظار تمام داشته‌های خود را به منصه ظهور می‌گذارند و امیدواریم که این سلسله و این زنجیره همواره تداوم یابد.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی‌که نام فردوسی ‌میان ما زنده است و دیوان حافظ حرمت دارد ما به آینده کشور امیدوار هستیم، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که فرزانگان آن بزرگان ما هستند و باید از این داشته‌ها به‌خوبی مراقبت کرد.

همتی به نقش ادبیات پایداری در زبان فارسی اشاره کرد و ادامه داد: ادبیات مقاومت و پایداری در زمان جنگ نقش به‌سزایی را در روحیه‌بخشی رزمندگان داشت و در این برهه از زمان نیز نقش مهم خود را به‌خوبی می‌تواند ایفا کند.

این مقام فرهنگی خاطرنشان کرد: شاعران روحیه مقاومت و ظلم‌ستیزی را در ادوار گذشته از انقلاب تا جنگ تحمیلی تقویت کردند تا جایی که تبدیل به یک فراخوان شده و در بسیاری از نقاط جهان این ظلم‌ستیزی رواج یافته است.

وی با تأکید بر اینکه شعر و شاعری در هر زمان از تأثیرگذاری برخوردار است، ابراز داشت: حتی امروز در عصر تکنولوژی نیز باز‌ شعر و شاعری تأثیرگذاری خود را دارد و گاهی یک بیت شعر کار 10 سخنرانی را انجام می‌دهد، بنابراین استفاده از ابزار شعر غنای فرهنگی ایجاد می‌کند.

همتی در ادامه ابراز داشت: شعر و سروده های شاعری که سرچشمه آن مهدویت باشددر هر زمان دوشادوش سایر هنرها به میدان آمده و تأثیرگذاری آن در مردم بسیار بوده و هیچ‌گاه به وادی فراموشی سپرده نشده است که این خودنشان ازاهمیت وجریان مثبت اولین جشنواره شعر مهدویت آن هم درشهر ستانی که با نام حضرت صاحب الزمان(عج) مزین شده ، دارد.

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی فارس،‌ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ذوق هنری ایرانیان و علاقه‌مندی آنان به شعر و ادبیات گفت: ادبیات‌ورزی در تمام فصول زندگی از عادت‌های خوب ایرانیان است که همیشه در زندگی آنان جاری و ساری است.

این مقام فرهنگی، اشعار بزرگان ادب پارسی مانند:حافظ، سعدی،خیام، مولانا، نیما، سهراب، قیصر و... را زمزمه‌هایی دانست که بعد از اذان در گوش ایرانیان شنیده شده است و گفت: شعر مانند خورشید فروزان است و موسیقی، خوشنویسی و حتی نقاشی از شعر الهام می‌گیرند و یا در حاشیه آن زندگی می‌کنند.

وی به نقش تولیدات هنری تأکید و تصریح کرد: زمانی‌که می‌خواهند کشوری را در سطح معرفت بسنجند، تولیدات هنری یکی از ملاک‌های برتری آن است و امیدواریم که این گونه جشنواره‌ها که رنگ وعطر فرهنگ ولایی ورضوی رادارد، گام‌ مؤثری در این زمینه باشد و زمینه استواری و بالندگی تولیدات هنری در عرصه جهانی را فراهم آورد.

امام جمعه سروستان نیزدراین مراسم با اشاره به اهمیت وتاثیرات فرهنگ وادب وشعروهنردر جامعه اسلامی و نهادینه کردن ماهیت انقلاب اسلامی ،گفت:رسالت نهادهای فرهنگی درون نظام وکشور جهت دهی بینش هاست نه صرفا روشهای که خودممکن است درنوع عملکرد با بینشها هم راستا نبوده و از ممالک دیگر واردشده باشند.

حجت الاسلام سید علی خرسندی امام جمعه شهرستان سروستان،افزود:مقام معظم رهبری سیاستهای کلی نظام راتبیین کرده اندو مانیزباید بااین رویکرد وتوجه به منویات ایشان فهم واستنباط درستی را برای سامان دهی به فعالیتهای فرهنگی داشته باشیم تادراین راستا تمام دستگاهها وسازمانها نیز دردستورکارخوداین مهم رابیش ازپیش لحاظ نمایند.

فرهمندپور درادامه مراسم یادشده گفت:شهرستان سروستان میزبان شاعران و ادیبان استان بود.

مسئول اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان سروستان با بیان اینکه در این جشنواره 64 شاعر فارسی شرکت کردند؛ گفت: پس از ارسال فراخوان جشنواره یاد شده 120 اثر از شاعران سراسر استان به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید که پس از داوری آثار توسط هیئت داوران، 12 اثر برگزیده شد. که در مراسم اختتامیه به 6 نفر از شاعران برتر لوح تقدیر ، تندیس جشنواره و هدیه نقدی تقدیم و آثار 6 نفر از شاعران نیز شایسته تقدیر شناخته شد که به این هنرمندان نیز لوح تقدیر و هدایای نفیسی اهداء شد .

حمید رضا فرهمند پورهدف از برگزاری این جشنواره را ترویج و اشاعه فرهنگ مهدویت اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان سروستان بنام شهر صاحب الزمان(عج) مزین شده و مردم این شهرستان عشق و ارادتی مثال زدنی به آن حضرت دارند، سروستان به عنوان میزبان این جشنواره انتخاب شده است.

دبیر جشنواره استانی شعر مهدویت اظهار داشت: این برنامه با حضور مردم فرهنگ دوست شهرستان مواجه گردید که در پایان از قاسم فتحی و خدارحم قربانی به عنوان خادمین قرآن در سروستان تجلیل به عمل آمد.

این اختتامیه با حضورهمتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اسکروجی معاونت هنری اداره کل ارشاد فارس، خرسندی امام جمعه،خازن فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستانی از نفرات اول تا ششم با اهداء لوح تقدیر و تندیس جشنواره و هدایای نقدی تقدیر شد.

شایان ذکر است این جشنواره با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، فرمانداری ، شهرداری ، کانون بسیج هنرمندان ناحیه مقاومت بسیج سپاه،آموزش وپرورش، اداره اوقاف امور خیریه ، کانون فرهنگی هنری سپاهیان محمد رسول ا... شهرستان سروستان برگزار شد.

درفرازپایانی مراسم اختتامیه نخستین جشنواره استانی شعر مهدویت، توسط هیات داوران شامل سیدمحمدامین جعفری/محمودی وهاشم کرونی، برگزیدگان اعلام شد و مقام اول به هادی فردوسی ازسروستان به خاطر ارائه رباعی های ماندگار در زمینه انتظار وآثار ارزشمند درحوزه شعرنوجوان تعلق گرفت واز حسن دهقان شاعر وروزنامه نگار خبرجنوب کشور نیز به عنوان شاعر ویژه با اهداء لوح وهدیه نقدی، تقدیر به عمل آمد.

همچنین نفردوم محمدکریم توفیق زاده ازفسا به خاطرشعر قابل تامل واندیشمند درحوزه محتوی وشکل این رتبه راکسب کرد.

دراین بخش وحیدحیدری ازسروستان نیزبه سبب ارائه شعروتوجه به زبان واحساس ازجنس شعرجوان آیینی امروز توانست مقام سوم را به دست آورد.

مقامهای چهارم تاپنجم نیز به ترتیب شامل :قاسم یزدانی ازاستهبان /نجمه رنجبرازسروستان وغلامرضا ظریف از فسا شد که هرسه نفربه دلیل تلاش درتجربه گری جهت سرایش شعر آیینی با توجه به شاخصه های شعرجوان این عنوان ها راکسب کردند. پ

انتهای پیام/38