سرویس تئاتر هنرآنلاین، حدود 5 سال است که ساخت مرکز حرفه‌ای تئاتر خاوران آغاز شده و فعالیت‌های ساختمانی و عمرانی مجموعه تقریبا به اتمام رسیده است و تا به امروز پروزه حدود 89 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، بیش از 25 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

مرکز تئاتر خاوران با 28 هزار متر مربع در منطقه 15 شهرداری و در کنار فرهنگسرای خاوران در حال ساخت است. در این مجموعه یک سالن چند منظوره برای اجرای تئاتر و حتی موسیقی وجود دارد که حدود 1000 صندلی در این سالن اصلی وجود دارد. این سالن نمایش اصلی این مجموعه در فضایی به وسعت دو هزار و 400 مترمربع و با ظرفیت یک هزار نفر پیش‌بینی شده است و در کنار آن چهار سالن نمایش تاتر تجربی، هر یک به ظرفیت 150 نفر، سالن نمایش تاتر عروسکی با ظرفیت 120 نفر و نیز سالن نمایش سینما و آمفی‌تاتر با ظرفیت 150 نفر پیش‌بینی شده است.همچنین در این مرکز فضایی برای نمایش‌های آیینی و سنتی احداث شده است. مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران دو هزار مترمربع از فضای روباز را به نمایش‌های خیابانی و باز و هزار و 500 مترمربع دیگر را به نمایش‌های آیینی و سنتی اختصاص داده است.

سالن‌های این مرکز قرار است با فناوری‌های روز نور و صدا تجهیز شده و بر اساس اطلاعات آکوستیک برای کاربری تئاتر طراحی شده که صداگذاری مستقیم داشته باشد. فضایی به وسعت سه هزار مترمربع به عنوان سالن‌های تمرین، اتاق‌های پشت صحنه و صحنه در نظر گرفته شده است و کارگاه ساخت دکور و کارگاه خیاطی نیز در فضایی به وسعت هزار مترمربع در کنار کتابخانه تخصصی و سایت اینترنت این مجموعه به وسعت هزار و 200 مترمربع پیش‌بینی شده است.

در قسمت صحنه، صحنه متحرک و گردان وجود دارد در 40 سال گذشته این کار در ایران انجام نشده و فقط نمونه قدیمی آن در تالاروحدت بوده است.

مجموع فضاهای مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران را در چند مجموعه فضاهای روباز، سالن‌های نمایش، فضاهای انتظار، فضاهای پشتیبانی، فعالیت‌های آموزشی، جمعی و فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی می‌توان نام برد. به طور کلی مرکز تئاتر حرفه ای خاوران دارای پنج سالن تئاتر بسیار پیشرفته است که بهره برداری از این پروژه بهار سال جاری است.

انتهای پیام/54/53