هادی ورشویی، معاون هنری ارشاد استان یزد، در خصوص برآورد سالن‌های نمایش و موسیقی این استان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در حال حاضر دو سالن حرفه ای تئاتر مجهز به تمام امکانات لازم در یزد در اختیار هنرمندان نمایشی این استان قرار دارد.

وی افزود: این دو سالن تالار "شرف‌الدین علی" با ظرفیت 170 نفر و تالار "هنر" با ظرفیت 160 تماشاچی هستند.

ورشویی سالن دیگری که در یزد در حال استفاده است را آمفی‌تئاتر خود اداره ارشاد یزد با ظرفیت 300 نفر را نام برد که سالنی چند منظوره است، که امکانات نوری متحرک کافی همچون دو تالار یاد شده را ندارد اما امکانات آن به صورتی مجهز است که کنسرت‌های موسیقی گروه های استانی در این تالار اجرا می‌شود.

وی توضیح داد که تا پایان دولت دهم تالار مرکزی استان یزد در قالب طرح مهر ماندگار افتتاح می‌شود که در آن دو سالن با ظرفیت‌های 500 و 700 نفره و یک پلاتو نمایش کف چند منظوره قرار داده شده است.

به گفته ورشویی بنا بود سه سالن در این تالار در نظر گرفته شود، اما بنا به درخواست و نیاز هنرمندان نمایشی استان، یک سالن 700 نفره را تبدیل به سالن پلاتو کف برای نمایش کرده‌اند که در به تازگی بیشتر مورد استفاده هنرمندان قرار می‌گیرد.

معاون هنری ارشاد استان یزد خبر داد که در تمام شهرستان‌های این استان سالنی برای نمایش و موسیقی به صورت چند منظوره در حال بهره برداری است و تنها دو شهرستان "خاتم" و "صدوق" هستند که هنوز هیچ سالنی برای استفاده در آن‌ها وجود ندارد.

وی شهرستان‌های دارای سالن را میبد، بافت، ابرکوه، تفت، مهریز نام برد که سالنی 160 نفره را دارا هستند و در این میان شهرستان اردکان دو سالن 160 نفره و 230 نفره که مجتمع آیت الله خاتمی است را دارد.

معاون هنری ارشاد استان یزد سالن‌های دیگری که در این زمینه در استان فعالیت می‌کنند را این‌گونه نام برد: تالار "هلال احمر" با ظرفیت 550 نفر، تالار "برق منطقه ای" با ظرفیت 450 نفر، تالار "تربیت معلم شهید پاک‌نژاد" با ظرفیت 750 نفر، تالار "شهرداری یزد" با ظرفیت 300 نفر و تالار "سینما دانش آموز" که در گذشته سینما بوده و حال تبدیل به سالن نمایش و موسیقی شده است با ظرفیت 500 نفر.

وی بیان کرد که به جز دو سالن "شرف‌الدین علی" و "هنر" سالن‌های دیگر امکانات کاملی ندارند و باید امکانات برای هر مراسم به صورت جداگانه به سالن برده شود.

ورشویی معتقد است سالن‌های نام برده شده برای هنرمندان تئاتر استانی به نحوی کافی است، اما برای موسیقی استان یزد با مشکل مواجه است. هرچند آموزش و پرورش استان سالنی 800 نفره دارد که مجهز است و برای موسیقی استفاده می‌شود، اما برای کنسرت‌های بزرگ‌تری همچون اجرای شهرام ناظری و همایون شجریان که جمعیت بیشتری استقبال می‌کنند این سالن کفایت نمی‌کند و باید کنسرت را در سالن ورزشی برگزار کنند.

انتهای پیام/38