به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، مراسم همایش بزرگداشت "روز هنر انقلاب اسلامی" عصر چهارشنبه 21 فروردین 1392، در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ضمن خوشامدگویی و تبریک سال نو به حاضران در تالار وحدت نگاهی کوتاه به مسیر هنری کشور در سال های بعد از انقلاب داشت.

شاه آبادی گفت: جریان هنر پس از انقلاب مسیر پر فراز و نشیبی داشته است، اما آنچه موجب تمایز این هنر از هنر غرب شده داشتن تعالی و هدف در مسیر خود است. حال باید این پرسش را مطرح کنیم که مسیر حال حاضر هنر در کشورمان تا چه حد با مسیر مورد نظر انقلاب نزدیکی دارد؟ امام (ره) درباره هنر گفته‌اند: تنها باید به هنری بپردازیم که راه ستیز با جهان غرب را می آموزد.

معاون هنری وزیر فرهنگ اظهار کرد: امام (ره) با گفتن این جمله بین هنر و مبارزه میثاق می بندد. تفاوت هنر دینی از هنر غربی دارا بودن هدف در هنر متعالی است آنچه امروز ما را در کنار هم جمع می‌کند سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم است که دیدگاه‌های متفاوتی در مورد او وجود دارد و امروز در کنار هم جمع شده‌ایم تا یادآوری کنیم در حوزه انقلاب چه کردیم و چه باید انجام دهیم.

وی ادامه داد: فراموش نمی‌کنیم انتظاراتی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از جریان هنر در کشور داشته‌اند. تا چه حد توانسته‌ایم این انتظارات را برآورده کنیم و تا چه حد مسیر هنر ما هم طراز با انقلاب اسلامی است. این سوالی است که باید از خودمان بپرسیم.

شاه آبادی اضافه کرد: باید چشم‌انداز افق آینده را ترسیم کنیم این همایش‌ها شاید فرصتی باشد که این موضوع را گوشزد کنیم تا آن طور که امام خمینی (ره) گفتند تنها باید به هنری پرداخت که راه ستیز با جهان‌خواران شرق و غرب باشد و امام بین هنر و مبارزه میثاق قائل هستند اما امروز در کجا هستیم و چقدر با این موضوع فاصله داریم.

شاه‌آبادی تاکید کرد:از نظر آوینی هنر و احساسات جدا از اعتقادات نیست. آیا می‌شود احساس را مستقل از اعتقاد بیان کرد. آیا نباید به دنبال مهارت‌افزایی در این حوزه باشیم.

وی افزود: اگر امروز به داشته‌ها و ظرفیت‌های بزرگ انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم به قله‌های بزرگی می‌رسیم که کارهای هنری ارزشمند در این سال‌ها کم نبوده است اما صحبت من نمونه‌ای از فعالیت نیست بلکه از جریان هنری صحبت می‌کنم که نگاه انقلاب اسلامی را بیان کند.باید به دنبال هنر انقلاب باشیم تا ارزش‌های انقلاب را با زبان هنر بیان کنیم.

شاه‌آبادی تاکید کرد:اگر می‌خواهیم در حوزه هنر انقلاب حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به سرمایه‌گذاری در این حوزه بپردازیم. برای مثال آوینی یکی از آنهاست که نسل جوان از نوشته‌های او بهره‌مند می‌شوند و از او می‌آموزند اما همه اینها مستلزم ایجاد بستری برای کارشناسان است.

او با بیان اینکه در گذشته مدیران در زمان بحران‌ها به تشکیل جلسه برای رفع مشکل می‌پرداختند، گفت: حاصل بعضی از این جلسات تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) بود که خودش اساتید زیادی به جامعه تحویل داد. ما هم به دانشگاهی برای هنرهای اسلامی نیازمندیم و برای اینکه به هدف غایی چنین همایش‌هایی دسترسی پیدا کنیم باید تمام ظرفیت خود را برای تربیت نیروهای متخصص به کارگیریم. برای رسیدن به هدف متعالی باید هدف معین داشت.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام / 42