به گزارش هنر آنلاین سینمای ایران در این دهه اخیر با چالش هایی روبه رو شده است . اولین چالش مهم در سینما در اواسط دهه هشتاد با قاچاق فیلم های ایرانی در شبکه نمایش خانگی به وجود آمد و خیلی از اهالی سینما در باره تداوم حیات سینما اظهار دل نگرانی کردند که با اتحاد و همدلی سینما و تشکیل کمیته مبارزه با قاچاقاق فیلمها این مشکل حل شد . در سال بعد هم اختلاف میان تهیه کنندگان که می رفت کار به جاهای باریک بکشد . با کدخدا منشی جعفری جلوه معاونت امور سینمای غائله ختم به خیر شد .

بحران جدید سینما با خاتمه جشنواره سی ام فیلم فجر آغاز شد و در اسفند سال 1390 آغاز شد وکمتر کسی تصور می کرد این بحران به این وضعیت حاد و بحرانی برسد . البته به زغم خیلی از کارشناسان اختلاف میان خانه سینما و معاونت امور سینمایی استارت شروع چنین اختلافی بود و این اختلاف بدنه سینما را تضعیف کرد . با مشخص شدن فیلم های اکران نوروز و به خصوص دو فیلم " زندگی خصوصی " به کارگردانی محمد حسین فرحبخش و "گشت ارشاد "به کارگردانی سعید سهیلی و اظهار نظر برخی از ائمه جمعه و منتقدان طیف سنتی بحث داغ حضور خیانت در فیلم های سیمای ایران به موضوع ملتهب و داغی مبدل شد. موضوعی که مورد استفاده بسیاری از فیلم سازان قرار گرفته بود و این نوع فیلم ها چالش های زیادی را برای اکرانش به وجود آوردند .

در این غائله شهرداری و حوزه هنری با توجه به سینماهایی که در اختیار داشتند سریع وارد عمل شدند و اکران این فیلمها را در سینماهیشان که سهم عمده ای در اکران داشت و هیچ کارگردانی رضا یت نمی داد فیلمش بدون دو پردیس آزادی و ملت اکران شود . البته سازمان فرهنگی هنری شهرداری با درایت مدیرانش به موقع خودش را از این جریانات کنار کشید و جنگ میان حوزه هنری و معاونت امور سینمایی و فیلم سازانی که فیلم هایشان در لیست سیاه قرار داشتند آغاز شد . جنگی که تا به امروز به صورت موج سینوسی وار ادامه دارد و هراز گاهی با اظهار نظر یکی از طرف های متخاصم شعله ور می شود و گروه دیگر با جدیت و یا طنز در صدد پاسگویی بر می آید . یکی از این پاسخ های طنز مربوط به محمد حسین فرح بخش بود که در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها در مورد ندادن فیلم به سینما آزادی برای اکران گفته بود بهتر است سینما آزادی تغییر کاربری بدهد و به برگزاری جشنها و مراسم های ازدواج اقدام کند !.