به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین مدتی است جوانان زیادی ترغیب شده‌اند سبک نوینی از زیورآلات را خلق کنند که با آنچه در بازار مرسوم است تفاوت‌های ماهوی دارد و بیشتر در دسته هنر مجسمه‌سازی جای می‌گیرد و حتی کسی چون پرویز تناولی مدتی است در این زمینه شاگرد پرورش می‌دهد.

به طور نمونه همین آخرین نمایشگاهی که گالری والی برپا کرد زیورآلاتِ، بنفشه همتی بود که می‌توان ان را به عنوان نمونه آیینه‌ یک تمایل فرهنگی دانست،

اشتیاقی از درآمیختن نقش با زمینه‌هایی شفاف و روشن و قرار گرفتن درقاب‌هایی که مانع از گریختن چشم‌ها می‌شوند، نشانه‌هایی فرهنگی که از بی زمانیِ شکل‌هایی هندسی، در زمانه‌ای روایت می‌کنند که اشیا از شکل شدن می‌گریزند. موتیف‌هایی بر گرفته از معماری سنتی ایران و برگردانی تازه از سکوتِ کهن سال ِ عناصر و اجزا معماری به شکلی مدرن و امروزی.

کارهای همتی انتزاعِ هندسیِ نقش‌هایی هستند که از حافظه‌ی تاریخی بناهای سرزمینی بیدار شده‌اند که‌ گویی همواره سر به سوی بلندی دارند. نظام‌های هندسیِ زیور آلاتش سامانه‌ای را شکل داده‌اند، متکی بر تناسباتی که تعادل و تقارن را در نگاه‌ها برجسته می‌کنند و یادآور توازنی می‌شوند که امر معنوی را در قاب آثارش برای ما به یادگار می‌آورد وهمین طورهاست ، ورود خط فارسی و ترکیب آن با نقش‌های هندسی و یا اسلیمی‌هایی که میل به درون دارند و شوقی به برون و گستره‌ای که تا بی‌نهایت می‌تواند ادامه پیدا کند تا بی‌نهایتی که میل به جاودانگی را درخود زنده نگاه می دارد.

هرجا که نقش‌ها از سادگی جدا می‌شوند و رو به پیچیدگی دارند، چارچوبی از بیرون مهیا می‌شود و آنها را در آغوش خود قاب می‌گیرد تا از گریزهای ناگزیر پیش‌گیری کند با این همه تعلق ِنقش‌ها به تعلیق‌شان هم چنان پایدارمی ماند و باعث می‌شود که نظم برای استثناها، قاعده‌ای شود که عناصر آثارش را هم گون و هم خون کند.

در کارهای بنفشه همتی، گنبدهای کهنه سال گاهی گردن آویز می‌شوند و گاه آیینه‌کاریِ سقف‌ها زمینه‌ای برای نشاندن ستاره‌های چند پَر، خطوط و حروف به ناگهان از حاشیه‌ها وارد قاب می‌شوند تا تداعیِ دیگری از نشانه‌ای فرهنگی بسازند، مقرنس‌هایی که نوعی تجسم سه بعدی و برجسته‌ی نقش‌های هندسی هستند.

درها دیگر معبری برای عبور نیستند یا پنجره‌ها دریچه‌ای برای آوردن نور، بلکه قاب‌هایی هستند برای به رخ کشیدن زیبایی رنگ‌ها و نمایش نگاره‌ها ، هر جا که سنگ‌های رنگی با طلا ونقره تلفیق شده‌اند، درها و پنجره‌هایِ ارسی مبدل به زیورهای زنانه گشته‌اند ، گره چینی و کاربندی‌ها، الگوهای دیگری هستند برای انگشترها و گوش واره‌ها و ...

و این تنها یکی از ده ها نمونه نمایشگاه‌های اینچنینی بود که سال گذشته در گوشه و کنار شهر برپا شد.

انتهای پیام/31