سرویس مد و لباس هنرآنلاین، مینو پدرام عضو کمیسیون ماده چهار کار گروه مد و لباس گفت: واقعیت این است که نیازسنجی بازار امروز کشور، بیشتر توسط سلیقه شخصی تولیدکنندگان داخلی تعیین می‌شود به نحوی که بر اساس مواد موجود در بازار و مسائل مالی انتخاب‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد که قطعا همان انتخاب‌ها راهی بازار می‌شود.

مهسا ناصر زارع، کارشناس طراحی لباس گفت: معمولا مردم بر اساس نوع فضای حاکم بر جامعه و طرح‌های موجود، تصمیم به انتخاب می‌گیرند، در واقع تولیدکنندگان با روش آزمایش و خطا مد جامعه را شکل می‌دهند. با توجه به تجربه کاری که در تولیدی‌های مانتو به دست آورده‌ام، معتقدم که نوع پوشش و مدل‌های موجود در بازار توسط سلیقه عمومی مردم و قوانین اجتماعی حاکم بر این حوزه تعیین می‌شود.

فاطمه بهرامی عضو کمیته پژوهشی بنیاد ملی مد و لباس گفت: برخورد سالم و به دور از حاشیه عاملی است که می‌تواند تمرکز و رشد بیشتری را در عرصه مد و لباس ایجاد کند. قطعا تعیین تاثیرات این جشنواره در حال حاضر مبهم است چرا که هنوز ورودی و خروجی‌های منحصر به این بخش مورد بررسی و کنکاش قرار نگرفته است. در واقع به دلیل اینکه این اولین دوره برگزاری این جشنواره است نمی‌توان هنوز در مورد آن قضاوت کرد.

همچنین غزال جلایر طراح مد گفت: استفاده از رشته طراحی مد در بدنه مد ولباس کشور کمک می‌کند فراتر از پوشش و در حد تولید فرهنگ حرکت کنیم و از این طریق موفق به احیا فرهنگ‌های فراموش شده شویم. طراحی لباس و پارچه بحث بسیار مفصلی و تخصصی است که تنها در محدوده پارچه و لباس می گنجد و مواردی نظیر نوع بافت و جنس پارچه و لباس را تحلیل می کند در حالیکه در رشته طراحی مد مساله طراحی لباس فرد بر اساس مشخصات فردی نظیر استیل بدن، نوع شخصیت و حتی محل حضور وی انجام می شود البته این رشته در حال حاضر در ایران وجود ندارد.

انتهای پیام/31