به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم رئیس حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به دیدگاه فرهنگی که سفیر مکزیک به هنر در ایران دارد گفت: امروز با افتتاح این نمایشگاه اتفاق مبارکی رخ داده است و انشاء ا... نگاه و تعاملی که میان مردم ما و دیگر ملت ها وجود دارد، تداوم یابد و هنرمندان بتوانند به وسیله هنر خویش دلها و فطرت های بشری را به یکدیگر نزدیک نمایند. وجه اشتراک تعاملات بشری در واقع هنری است که در میان ملت ها وجود دارد.

وی افزود: هنر جایگاه ویژه ای دارد که سبب نزدیکی انسانها به یکدیگر می شود و به همین دلیل در تاریخ ماندگار است. در هر اثر هنری که هنرمند با تفکر خویش خلق نموده است سه وجه اشتراک احساس و عقل و فطرت وجود دارد و این فطرت است که سبب می شود تمامی انسانها به دنبال حس زیبایی، پرستش، خلاقیت و حقیقت بروند. هنر در واقع واسطه ای میان این سه وجه اشتراک است و در دیگر شاخه ها از جمله صنعت بخشی از این سه وجود دارد در حالی که در هنر همه این اشتراکات در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا هنرمند اثر هنری خود را خلق کند و ماندگار شود.

سیدین نیا با اشاره به عکس های تینا مودوتی خاطر نشان کرد: این هنرمند اکنون در میان ما نیست اما آثار جاودانه ای که به وجود آورده است با آنکه سالها از تولیدش می گذرد برای سالها ماندگار است، در بخش هنر ویژگی عجیبی است که می تواند هنرمند را به شهود برساند تا اثری ماندگار و تاثیر گذار خلق نماید. در ادامه این مراسم سفیر مکزیک از حضور در میان جمع دوستانه هنرمندان ایرانی اظهار خرسندی نمود و تاکید کرد: قبل از هر چیز کمال تشکر را از همکاری حوزه هنری و دیگر مجامع هنری در اصفهان دارم و از تمامی حضار به ویژه هنرمندان در رشته های مختلف و دانشجویان هنری برای حضور در این مکان تشکر و قدردانی می نمایم.

تورِست افزود: اصفهان شهری مملو از هنر، تاریخ، هنردوستان، هنرپروران و هنرمندان است و شاهکارهای معماری زیادی از تاریخ گذشته در خود جای داده است.

وی ادامه داد: ما در زمینه گفتگوی فرهنگی و تبادل هنری فعالیت می نماییم و آنچه با این نمایشگاه ها انتقال می یابد فرهنگ و هنر است که از جایی به جای دیگر منتلق می شود. مکزیک و ایران می توانند وجوه مشترک قابل توجهی داشته باشند

وی خاطرنشان کرد: مکزیک مانند ایران قدمت چند هزارساله دارد که می تواند وجوه مشترک قابل توجهی داشته باشد؛ کشور ایران نیز مانند مکزیک زمینه های فعالیت های هنری و تاریخی زیادی دارد و آنچه می توانیم برای یکدیگر به ارمغان بیاوریم این قدرت ها و توانایی های هنری در میان هر دو قوم است.

سفیر کشور مکزیک با اشاره به تعامل میان هنرمندان گفت: امیدوارم ما بتوانیم آثار هنری هنرمندان مکزیک را در میان شما به نمایش بگذاریم، هنرمندان مکزیکی فعالیت های زیادی دارند که بیش از آنچه به زبان بیاوریم می توانیم نشان دهیم، به طور مثال خانم مودوتی که در جوانی به مکزیک آمد توانست با هنرمندان عصر خود ارتباط برقرار کند و از آنان، تجربه کسب کند و هنرش را به مکزیک و جهان نشان دهد.

وی افزود: هنرمند خلاقیت خاصی دارد که می تواند اوضاع اجتماعی زمان خویش را درآثارش نشان دهد، در آثار مودوتی اجتماع و اوضاع زمانه اش نشان داده شده است و با عکاسی خاصی که انجام داده است به خوبی توانسته زمان خود را نشان دهد. آثار این هنرمند که اوضاع پس از انقلاب را در مکزیک به تصویر کشیده است بسیار مهم است زیرا اطلاعات زیادی در مورد وضعیت زندگی زنان، مردان، کودکان و تغییرات پس از انقلاب را در اختیار ما قرار می دهد. جای غرور دارد که هنرمندانی این تغییرات را به وسیله هنر به ما نشان دهند.

مارتین تورِست در پایان سخنرانی خود به زبان فارسی نوروز را به ایرانیان تبریک گفت و تفاهم نامه ای را برای فعالیت های هنری با رئیس حوزه هنری استان اصفهان امضا نمود.

لازم به ذکر است این نمایشگاه عکس هر روز از ساعت 9تا 12 و 16 تا 20 تا 20 فروردین در خانه هنرمندان اصفهان آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.

انتهای پیام/