مهدی مظلومی؛ کارگردان مجموعه تلویزیونی "تهران پلاک یک" در گفت وگو با هنر آنلاین در باره تمایلش به ساخت مجموعه های طنز گفت: به ارائه مفاهیم اجتماعی در آثارم علاقه دارم تا بتوانم دغدغه روز مردم جامعه را در قاب تصویر به مخاطب عرصه کنم. استفاده از لحن و زبان طنز بهترین شیوه برای انتقال این مفاهیم به مخاطبان است. به کار گیری زبان طنز در ساختار سریال باعث می شود کمتر برای طرح یک موضوع سوءتفاهمی به وجود بیاید. تجربه نشان داده مخاطب ایرانی با کارهای طنز ارتباط بهتری برقرار می کند.

این کارگردان در باره چگونگی ساخت مجموعه "تهران پلاک یک" عنوان کرد: فیلم نامه "تهران پلاک یک "در حدود یک سال و نیم پیش توسط رضا مقصودی نوشته شده بود. بعد از اتمام نوشتن فیلمنامه با من تماس گرفته و ساخت این مجموعه پیشنهاد شد و بعد از خواندنش پیشنهاد کارگردانی را قبول کردم.

مظلومی در باره ویژگی فیلم نامه افزود: پرداختن به مسائل اجتماعی و شهری در قالب بحث آپارتمان نشینی برایم جذاب بود و مقوله ای است که خیلی جدی و مهم است . متاسفانه در کشورمان هنوز به درستی فرهنگ آپارتمان نشینی جا نیافتاده است و روزبه روز هم این مسئله گسترش پیدا می کند . به دلیل این عدم شناخت در خیلی از آپارتمان ها مشکلات زیادی به وجود می آید و تبعات منفی و مخربی هم دارد . احساس کردم که باید در مدیوم رسانه ملی در قالب ساخت سریالی به این مسئله پرداخته شود. تا برای مخاطبان این بحثها روشن شود و تا حدی این مشکلات از بین برود.

سازنده "زیر آسمان شهر" در مورد نوع استفاده از طنز در کارش گفت: اولویت من در عرصه کاری فراهم کردن موقعیتهایی است که در درام داستان موقعیت طنز به وجود می آورد. به این صورت که آدمها را وادار به رفتارهایی کند که بخش غلطش به سخره گرفته شود وباعث خنده مخاطب شود و در ادامه روی تفکرش اثر بگذارد که دیگر این نوع کارها و رفتارها را بروز ندهد. در طول کارفیلمبرداری هم در موقعیت های مناسب از طنز کلامی استفاده کردم . بخشی از این تمرینات در فیلم نامه وجود داشت و بخشی از آن در تمرینات توسط بازیگران شکل گرفت. از هر امکانی که فضای کار را مفرح تر می کرد استقبال می کردیم.

این کارگردان در باره ارائه تم تقابل بحث سنت و مدرنیته در ساختار مجموعه عنوان کرد: در اغلب کارهایی که تا به حال ساخته ام این بحث تقابل سنت و مدرنیته وجود دارد و تلاش کردم به ساختاری برسم که در انتها این دوبحث به تفاهم رسیده باشند. در اغلب موارد در جامعه مردم خیلی سریع و بدون برنامه به سوی پدیده ای مدرن می روند. بدون اینکه از آن آگاهی و شناخت کافی داشته باشیم. گاهی مواقع این عدم شناخت موقعیتهای طنزی را هم به وجود می آورد.

مظلومی درباره این پرسش که چقدر لوکشین مجتمع ساختمانی کارکردهای دراماتیک در داستان مجموعه دارد تصریح کرد: در این چند ساله ساخت مجموعه های آپارتمانی در تلویزیون رونق زیادی داشته است. اما در سریال ما مجتمع آپارتمانی به عنوان یک شخصیت که اتفاقاتی را به وجود می اورد مطرح شده است و هویت و پیشینه دارد و هرکدام از ساکنین در مجتمع آپارتمانی واکنش های متفاوتی از خودشان بروز می دهند.

وی در مورد نحو انتخاب بازیگران گفت: همه بازیگران انتخاب های اولیه مان بود و دوست داشتم در این کارم از یک تعداد بازیگر جوان و مستعد استفاده کنم. نکته مهم دیگر در بحث انتخاب بازیگران این مسئله بود که نمی خواستم مخاطب بک گراندی از بازیگران در کارهای مشابه داشته باشد و این دیدگاه کارم را در زمینه انتخاب بازیگران سخت می کرد ونمی خواستم بازیگران با چهره های یکنواخت و تکراری مواجه شوند و این مسئله را مد نظر داشتم که جنس بازیگران به گونه ای باشد که به سمت فضای رئال بروم.