عباس مشهدی زاده درگفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین درباره نمایشگاه 60 سالگی هنرستان هنرهای زیبا که این روزها درموزه هنرهای معاصربرپاست گفت: این نمایشگاه ازدیدگاه من نمایشگاه بهتری می توانست باشد چرا که هم موزه هنرهای معاصر و هم هنرستان هنرهای زیبای پسران و دختران ازگنجینه ارزشمندی برخوردارهستند که می‌توانستند با بهره ازاین گنجینه‌ها و دعوت ازاستادان پیشکسوت هنرستان که ازاثری ازآنها در گنجینه موزه موجود نیست؛ نمایشگاه بهتری برپا کرد.

مشهدی زاده درباره عدم نمایش آثارش در نمایشگاه 60 سالگی هنرستان هنرهای زیبا گفت: من به همراه پرویز تناولی و فرامرز پیل آرام، ناهید سالیانی از جمله نخستین هنرآموخته های هنرستان هنرهای زیبا هستیم و در دوره ما مرسوم نبود که از هنرآموزان اثری برای گنجینه هنرستان گرفته شود از این رو در گنجینه هنرستان از نسل ما اثری به ماندگار نمانده است .

وی افزود: زمانی که موضوع برپایی نمایشگاه 60 سالگی هنرستان هنرهای زیبا در موزه هنرمعاصرمطرح شد از من کار جدید خواستند اما من اثری نداشتم که متناسب با این نمایشگاه باشد ازاین رو دراین نمایشگاه اثری به نمایش گذاشته نشده است. اما به برگزار کنندگان پیشنهاد دادم که از خانم سالیانی مجسمه بگیرند که اتفاقا هم برگزار کنندگان و هم خانم سالیانی استقبال کردند. از پرویز تناولی هم در این نمایشگاه اثری به چشم نمی خورد اما در فضای بیرون موزه چند اثر از او نصب شده است.

به گفته شاگرد اول دومین گروه فارغ التحصیلان رشته مجسمه سازی هنرستان هنرهای زیبا؛ نمایشگاه 60 سالگی هنرستان هنرهای زیبا از نظر مجسمه در مقایسه با سایر رشته بسیار ضعیف بود و تعداد مجسمه های به نمایش درآمده در این نمایشگاه در مقایسه با سایر آثار تجسمی از تعداد انگشت های دست هم کمتر بود.

وی درباره چگونگی آشنایش با هنرستان هنرهای زیبا گفت: من دوره دبیرستان را در رشته ریاضی به پایان رسانده بودم که ازطریق یکی ازدوستانم "بهزاد گلپایگانی" باخبر شدم که مدرسه ای راه اندازی شده است که هنردرس می دهد ما هم رفتیم آزمون دادیم و در سال 1334 نشستیم سر کلاس های هنردرهنرستان هنرهای زیبا در کنار فرامرز پیل آرام و زنده رودی.

مشهدی زاده با اشاره به مدرسان هنرشان در آن سال ها گفت: در آن دوران خانم شکوه ریاضی به ما طراحی درس می داد و دکترلعل ریاحی که تحصیل کرده بلژیک بود به ما مجسمه سازی آموزش می داد. از مجسمه های به جا مانده از او می توان به مجسمه کوهنورد درابتدای دربند اشاره کرد.

وی درباره خاطرات دوران تحصیل در هنرستان گفت: در آن دوران چون امکانات کار در خانه را نداشتیم پس از پایان کلاس ها سعی می کردیم گوشه ای در هنرستان را پیدا کنیم که بتوانیم آنجا پنهان شویم و شب تا صبح درهنرستان بمانیم و کار کنیم و بیشتر مواقع هم کسی از ماجرای پنهان شدن ما باخبردار نمی شد.

این مجسمه سازپیشکسوت با اشاره به دلبستگی اش به هنرستان هنرهای زیبا گفت: برای من هنرستان هنرهای زیبا حکم مادرم را دارد و من همواره دوست دارم که درهنرستان حضور داشته باشم درس بدهم و در کنار هنرجویان باشم هرچند که من درچند دانشگاه هم درس می دهم؛ اما اصلا دوست ندارم که هنرستان هنرهای زیبا را از دست بدهم.

مشهدی زاده درباره تاثیر هنرستان هنرهای زیبا بر زندگی هنری اش گفت: من در خانواده هنرمندی متولد شدم و شخصیت ام شکل گرفت پدرم یکی از معمارهای به نام دوران خود بود من نیز پس از ورود به هنرستان هنرهای زیبا شخصیت هنری ام شکل گرفت و شانس این را داشتم که شاگرد بزرگان هنر ایران باشم و از آنها بیاموزم. ثبت نام در هنرستان هنرهای زیبا زندگی هنری من را شکل داد و مسیر 60 سال زندگی هنری من را شکل داد. مسیری که یک بار دیگر فرصت انتخاب داشتم دوباره به هنرستان هنرهای زیبا ختم می شد.

وی که پیشتردرهنرستان هنرهای زیبا مجسمه سازی درس می داد درباره دروسی که این روزها درس می دهد گفت: من چند سالی می شود که بیشتر دروس تحلیلی را تدریس می کنم ازجمله تاریخ هنر، کمپوزیسیون و ترکیب بندی است.

به گفته مشهدی زاده؛ هنرستان هنرهای زیبای پرشمار ترین و پربارترین کانون پرورش هنرمندان معاصرایران است که در سال 1331در تهران به سرآغازی محسن وزیری مقدم و مهدی ویشکایی و سپس کوشش زنده یاد جلیل ضیاء پوربرنامه ریزی شد و درسال 1332 راه اندازی شد.

وی افزود:در10 سال اخیرموج جدیدی برای نوسازی فضای آموزشی هنرستان بوجود آمد. که این نوسازی در دهه 70 مرهون کوشش های احمد رویایی است و پس ازآن در دهه 80 جلال متولی با حمایت دکتر حبیب صادقی به انجام رسید.

به گفته این مدرس هنرستان هنرهای زیبا؛ درنیمه دوم دهه 80 با مدیریت مجدد احمد رویایی که زمینه ای برای نوسازی هنرستان فراهم کرد و موجب شد که به فضاهای آموزشی و تخصصی هنرستان هنرهای زیبا افزوده شود.

این مجسمه ساز با اشاره به دوران بازسازی و زیبا سازی هنرستان هنرهای زیبا گفت: همزمان با زیبا سازی فضای هنرستان دردوران دکترصادقی چند نهال توسط برخی ازچهره های به نام هنرستان هنرهای زیبا درحیاط هنرستان کاشته شد که یکی از این نهال ها را هم من کاشتم.

به گفته مشهدی زاده؛ آخرین دست آوردهای آقای رویایی راه اندازی رشته صنایع دستی است که با پیگیری مستمر وی گفته می شود بزودی راه اندازی شود و پذیریش هنرجو برای این رشته نیز آغاز خواهد شد .

این مدرس هنرستان هنرهای زیبای پسران درباره وضیعت فعلی آموزش هنردر کشور گفت: متاسفانه ورود به رشته های هنری بسیارزیاد است اما خروجی رشته های هنری بسیار کم است و در میان فارغ التحصیلان رشته هنری تعداد هنرمندان از انگشت های دست کمتر است.

مشهدی زاده با انتقاد از کسانی که معتقدند نباید هنرهای جدید وارد هنرستان هنرهای زیبا و سایر هنرستان های تجسمی شود گفت: من تمام وقت جمعه ام را برای بازدید از گالری ها می گذارم و هر جمعه هشت الی 11 نمایشگاه را می بینم.

بخش عمده نمایشگاه یا هنر مدرن است یا ویدئو آرت و یا چیدمان و من واقعا از دیدن این نمایشگاه ها لذت می برم و به نظرم چنین آثار هنری برآیند تحولات هنری کشور در طول دو قرن اخیر است و نباید ازچنین هنرهای هایی واهه داشت . در واقع باید این سخن علی (ع) را سرلوحه زندگی مان کرد که فرزند زمانه خویش باشیم و نباید از ورود هنرهای جدید در هنرستان های تجسمی واهمه داشته باشیم.

انتهای پیام/مریم آموسا/ 31