به گزارش هنرآنلاین، بخش اول این کتاب که به نقد ادبی فرمالیستی اختصاص یافته، با این عنوان‌ها همراه است: شعر چیست؟، شعر واسپیکر، شعر و کاربر، شعر و شیرینی، شعر و زبان، نقد چیست؟، فلسفه و نقد شعر، اخلاق و نقد شعر، خیر یا شر؟، خواننده و نقد شعر، تاریخچه نقد فرمالیسم قطار در حرکت، تأثیر الیوتی، فرمالیسم چیست؟، خطای آپارتمانی، خطای عابر پیاده، ... و آغاز کلمه بود، فرم چیست؟، اصول تعهدشده، فرمالیسم شرقی، و چه باید کرد؟

همچنین در بخش دوم که به فرمالیسم در ایران اختصاص یافته، فصل‌هایی با عنوان‌های منوچهر آتشی؛ شاعر شکل‌ها، احمد شاملو؛ اندیشه‌ای جوان در کلامی سالخورده، سهراب سپهری؛ اسیر رنگ‌ها، سیدعلی صالحی؛ شاعر کلمه، و فروغ فرخزاد؛ هجوم سایه‌ها، منتشر شده است.

در یادداشت پشت جلد این نیز کتاب آمده است: «فرمالیسم نوعی روش نگاه کردن به ادبیات است و ادبیات راهی برای شناخت زندگی. این روش وقتی وارد متن زندگی می‌شود، به انسان یادآوری می‌کند که از کنار هیچ رخدادی، حتی کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت، بی‌توجه نگذرد و وقتی وارد متن ادبیات می‌شود، به خواننده می‌گوید که عذاب وجدان راسکولنیکف به همان اندازه مهم است که دکمه پالتوی رنگ و رورفته‌اش، به خواننده می‌گوید که از کنار هیچ چیز به جز نویسنده و زندگی خصوصی‌اش نمی‌توان به سادگی گذشت.

این کتاب تلاشی است برای شناساندن تعریف و تاریخچه مفهومی ادبی به نام نقد ادبی فرمالیستی و به کار بردن آن در ادبیات معاصر ایران.

«آیین صورتگری» در 235 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 9000 تومان از سوی انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/