به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، در این دوره فانتاش‌پورتو (که در آغاز فستیوالی ویژه فیلم‌های ترسناک بود و به مرور بخش‌های هفته کارگردان‌ها، فیلم‌های آسیایی و فیلم‌های پرتغالی هم به آن اضافه شد) فیلم دلهر‌آور "ماما" ساخته اندی موسکیتی، کارگردان شناخته شده آرژانتینی، توانست جایزه بهترین فیلم در بخش اصلی این فستیوال را از آن خود کند.

"ماما" به تهیه‌کنندگی گیرمو دل‌تورو، محصول مشترک اسپانیا و کانادا، ترکیبی از عناصر سنتی و مدرن فیلم‌های ترسناک است که بر اساس فیلم کوتاهی از ساخته‌های قبلی موسکیتی ساخته شده است.

داستان "ماما" روابت زندگی یک زوج جوان است که سرپرستی دو خواهرزاده کوچک‌شان را به عهده می‌گیرند اما این دو کودک به طرز عجیبی ناپدید می‌شوند و در حالیکه همه فکر می‌کردند آنها مرده‌اند به مدت 5 سال در جنگل زنده می‌مانند و در ادامه برای این خانواده داستان‌های عجیبی بوجود می‌آید.

کارگردان "ماما" پس از دریافت این جایزه با بیان اینکه؛ حدس می‌زده که صدرنشینی فیلمش در اولین هفته اکران آن در ایالات متحده به موفقیت در این فستیوال کمک کند، گفته: "اما فکر نمی‌کردم تا این حد تاثیرگذار باشد که برنده جایزه اصلی بشود و از این بابت بسیار خوشحالم و احساس می‌کنم خستگی از بدنم خارج شد."

موسکیتی ادامه داده: "ما شانس بزرگی آوردیم که جسیکا چستین و نیکولای کوستر والدائو با ما همکاری کردند زیرا آنها بازیگرانی هستند که کیفیت کارشان عالی است و تاثیر زیادی هم در موفقیت تجاری فیلم دارند. ضمن اینکه حضور گیرمو دل‌تورو و تاثیرش در بالا رفتن کیفیت فیلم را نباید فراموش کرد."

در این فیلم جسیکا چستِین، بازیگر دارنده جایزه اسکار ایفاگر نقش اصلی و نیکلای کاستر والدو، بازیگر معروف سینمای دانمارک هم در نقش مقابل چستین بازی می‌کنند.

"تاله" نروژی برگزیده تماشاگران فانتاش‌پورتو 33

جایزه تماشاچیان سی‌وسومین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم پرتغال (فانتاش‌پورتو) هم به فیلم "تاله" به نویسندگی و کارگردانی الکساندر نورداش از کشور نروژ اهداء شد. داستان فیلم دلهره‌آور "تاله" درباره هولدرا، یک موجود اساطیری اسکاندیناوی است که پس از سال‌ها خواب زمستانی در یک وان حمام پیدا می‌شود.

سیلیا رنامو، ارلند نرولد، جان سیو اسکارد، مورتن اندرسون و رولند استرند به عنوان بازیگر در فیلم "تاله" ایفای نقش کردند.

"آنیکی بوبو" از 1942 تا امروز

همچنین نمایش فیلمی هفتاد ساله در حضور سازنده آن نیز یکی از رویدادهای نادری است که در فانتاشپورتوی امسال اتفاق افتاد. در این راستا، فیلم "آنیکی بوبو" محصول سال ۱۹۴۲ میلادی، در حضور مانوئل دو الیویرا که هم اکنون ۱۰۴ ساله است، به نمایش گذاشته شد.

به نوشته یورونیوز، دو الیویرا، درباره نمایش فیلمش خود در این دوره فانتاش‌پورتو گفته: "وقتی فیلم برای اولین بار در سال 1943 میلادی اکران شد، نقدهای خوبی دریافت نکرد، اما امروز محبوب‌ترین فیلم در میان ساخته‌های من است. این مسئله نشان می‌دهد که در آن زمان من کارم را درست انجام دادم و همین مرا بسیار خوشحال می‌کند."

داستان فیلم "آنیکی بوبو" درباره دو پسر است که برای عشق یک دختر رقابت می‌کنند. آنها بازی دزد و پلیس در خیابان‌های پورتو را بسیار دوست دارند ولی یکی از آنها با دزدیدن عروسکی برای دختر محبوبش به یک دزد واقعی تبدیل می‌شود و...

انتهای پیام/