به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، تا پیش از پایان سال نمایشنامه‌هایی از سوی نشر افراز وارد بازار می‌شود البته به گفته مدیر این انتشارات برخی از این آثار بعد از اتمام تعطیلات وارد بازار می‌شوند.

"درخت تبریزی دوم" جلد اول از مجموعه چها جلدی آثار ترجمه داوود رشیدی است که به چاپ رسیده و وارد بازار می‌شود، نمایشنامه قرمز ترجمه مهرنوش فطرت اثر دیگری است که وارد بازار می‌شود.

"ادیپوس" که نخستین ترجمه از نمایشنامه ادیپوس نوشته سنکا توسط امین اصلانی است ادیپوس یک اسطوره یونانی است که پدرش در خواب می‌بیند توسط او کشته می‌شود و به همین خاطر در کودکی به بیابانی انداخته می‌شود تا بمیرد، اما اودیپوس توسط پادشاه سرزمین دیگری بزرگ می‌شود و در یک نبرد بی‌آنکه بداند پدرش کیست، او را می‌کشد.

پیش از این روایت سوفوکل از افسانه اودیپوس در ایران ترجمه و منتشر شده بود، اما این کتاب برای نخستین بار روایت لوکیوس آنئوس سنکا از این اسطوره را که توسط تد هیوز در انگلستان بازخوانی شده ارائه داده است.

این نمایشامه برای اجرا در سال 1967 توسط پیتر بروک، تئوریسین بزرگ تئاتر به شکلی شاعرانه بازنویسی شد و تدهیوز نیز این نمایشنامه را بازخوانی کرده است.

مترجم این کتاب همچنین مقدمه‌ای از سیر تحول این اسطوره یونان باستان را در کتاب خود آورده است و در ادامه درباره ایده‌های دراماتیک سنکا در روایتش از این اسطوره نیز مطالبی عنوان کرده است.

"ازدواج شاعر" نخستین نمایشنامه کشور ترکیه ترجمه سید مهدی مدیر واقفی نیز به چاپ رسیده است، در حوزه آموزش تئاتر نیز کتاب "کار در استودیو با استانیسلاوسکی" ترجمه فریدون پارسانژاد و "کاربرد زبان در فرآیند نمایشنامه‌نویسی" اثر فارس باقری چاپ و وارد بازار می‌شود.

انتهای پیام/54/53