به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ نخستین نمایشگاه گالری گلستان که روز جمعه 30 فرودین ماه افتتاح می‌شود دربرگیرنده عکس های عزیز ساعتی از فیلم های مسعود کیمیایی با محوریت شهر تهران است.

گالری گلستان همواره نخسین نمایشگاه اش را پس از نوروز اختصاص به یک نمایشگاه پرببنده اختصاص می دهد و این بار این گالری میزبان علاقمندان فیلم های مسعود کیمیایی خواهد بود.

این نخستین نمایشگاه عکس عزیز ساعتی در گالری گلستان خواهد بود و عزیز ساعتی در این نمایشگاه 25 عکس از فیلم‌های مسعود کیمیایی با محور شهر تهران را به نمایش خواهد گذاشت. این سومین نمایشگاه عکس عزیز ساعتی در یک سال اخیر است براساس فیلم های سه کارگردان که شهر تهران در فیلم های آنها سهم پر رنگی دارد برپا می شود .

پیشتر نمایشگاه عکس های او با محوریت فیلم علی حاتمی و بهرام بیضایی در گالری آریا و شش برپا شده است.

به گفته ساعتی؛ "تهران کیمیایی، بالای شهر و پائین شهر دارد و بسیار ملموس است؛ از کوچه دردار، و بازارچه نواب، خیابان فردوسی گرفته تا نیاوران و فرمانیه و زعفرانیه. او اهل دکور و دکورسازی نیست. تهران را خوب می‌شناسد و در فیلم‌هایش از خانه‌ها و خیابان‌ها و محله‌های موجود ‌‌نهایت استفاده را می‌کند. کیمیائی دیالوگ‌هایش را جوری می‌نویسد که در یاد مردم عادی و روشنفکر می‌ماند."

با این که عزیز ساعتی فیلمبرداری خوانده اما به عنوان عکاس فیلم فعالیت حرفه‌ای اش را آغاز و تدوام بخشیده. او در این خصوص می گوید:"لذت کار کردن با کارگردان‌های باتجربه فرصتی بود که عکاسی به من می‌داد. این طوری می‌توانستم یاد بگیرم و تجربه کنم فکر می‌کردم با فیلمبرداری این امکان را از دست بدهم. چرا که در کنار این کارگردان‌های بزرگ با استقلال کامل و دلخوشی عکس‌هایم را می‌گرفتم و چیزهای زیادی هم می‌آموختم."

به گفته او عکاس فیلم یکی از اعضای گروه فیلمسازی است، که کارش مستقل است و نگاهش هم می‌تواند مستقل باشد.او هم مانند دیگر اعضای گروه فیلمسازی، وظیفه‌‌اش حفظ روح و جان اثری است که کارگردان می‌سازد. در واقع نمی‌توان کار عکاس فیلم را کمتر از فیلمبردار، صدابردار، تدوین گر یا... در نظر گرفت.

عزیز ساعتی قصد دارد که پس از برپایی این نمایشگاه؛ عکس های سه مجموعه اخیرش را که به نمایش عموم گذاشته را در سه کتاب مستقل با نام های تهران مسعود کیمیایی، تهران بهرام بیضایی و تهران علی حاتمی منتشر کند اما انتشار این سه کتا ب مستلزم حمایت های مالی یک ناشر است وبی شک از عهده یک عکاس تامین هزینه های آن بر نمی آید.

ساعتی قصد دارد که در صورت انتشار این سه کتاب بخشی از یادادشت های خود را درباره این عکس ها منتشر کند.

عزیز ساعتی 14 اردیبهشت 1327 در تهران به دنیا آمده، او از مدرسه عالی تلویزیون و سینما در رشته فیلمبرداری فارغ التحصیل شده و فعالیت سینمایی‌اش را از سال 1355 به عنوان عکاس فیلم آغاز کرده است.

عکاسی فیلم‌هایی چون "کمیته مجازات" از علی حاتمی 1377، "بانو" با کارگردانی داریوش مهرجویی 1370، "دلشدگان" ساخته علی حاتمی 1370، "دندان مار" از مسعود کیمیایی 1368، "کمال الملک" ساخته علی حاتمی 1362، "مرگ یزدگرد" با کارگردانی بهرام بیضایی 1361، "سایه‌های بلند باد" از بهمن فرمان آرا 1357 و "کلاغ" کار بهرام بیضایی 1356 تنها بخش از کارنامه هنری او به شمار می‌آید.

عزیز ساعتی از ابتدای دهه 70 به فیلمبرداری روی آورد که آثاری چون "زیر درخت هلو" کار داریوش مهرجویی 1384، "مسافر ری" از داود میرباقری 1379 و "آژانس شیشه‌ای" ساخته ابراهیم حاتمی کیا (1376) از جمله کارهای او در این عرصه است.

انتهای پیام/31/32