به گزارش خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین، جشنواره هنرهای محیطی با آثاری از هنرمندان مختلف در ضلع جنوبی پارک لاله آغاز به کار کرد و تا بعد از نوروز آماده بازدید علاقه‌مندان خواهد بود. در این جشنواره برخی از آثار با آویزهای سنتی عشایر و زنگوله ساخته شده است که با وزش باد صدای زنگوله از آن به گوش می‌رسد، ‌برخی از آثار فرم‌گرا و تخیلی هستند و برخی دیگر نیز به ساختار مجسمه نزدیکند.

حمید خندان یکی از هنرمندانی است که در این جشنواره حضور پیدا کرده است. این هنرمند با اشاره به اینکه هنرمند محیطی رویکرد نهادانه ای نسبت به محیط دارد گفت: هنرمند محیطی با کنش در محیط همراه محیط می‌شود و رویکرد نهادانه ای دارد. در حقیقت با کارش قصد دارد چیزی را به محیط اضافه کند تا معنای جدیدی به محیط دهد. وقتی اثری بتواند به محیط معنا دهد و نگرش جدیدی در هنرمند ایجاد کند می‌توان گفت که آن اثر موفق بوده است.

وی همچنین گفت: این هنر با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد می‌تواند در ارتباط با مخاطب حداقل به 90 درصد هدفش برسد. چرا که به راحتی امکان اخت شدن و تاثیرگذاری بر مخاطب را دارد. بنابراین با توجه به شرایطی که شهر تهران دارد و مشغله‌های بسیاری که مردم دارند به نظر می‌رسد این هنر با توجه به قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند این شرایط را ایجاد کند تا مخاطب با لحظه ای تامل و و تفکر پیام اثر محیطی را درک کند

آسیه محمدیان که تضادی از صنعت و طبیعت(محیط زیست) را شکل داده است. این هنرمند معتقد است که در هنر محیطی باید توجه ویژه به محیط زیست داشت. او در این باره اظهار کرد: هنر محیطی را باید به گونه ای اجرا کنیم که به محیط زیست صدمه ای وارد نشود. در حقیقت برای خلق یک اثر محیطی باید از ابزاری استفاده شود که به مرور زمان بدون اینکه صدمه ای به طبیعت بزند وارد چرخه طبیعت شود. به همین دلیل هنر محیطی را بیشتر در دل طبیعت اجرا می‌کنند اما وقتی قرار باشد که این هنر را در شهر اجرا کنیم به نظرم باید ویژگی‌های دیگری داشته باشد.

وی در این باره تصریح کرد: اثر محیطی که در شهر اجرا می‌شود باید مستحکم تر و ماندگاری بیشتری داشته باشد. نماد یا حرفی به مخاطبان القا کند. به طور مثال اکنون در دنیا با بحران محیط زیست روبرو هستیم. در کشور ما هم این موضوع صدق می‌کند به همین دلیل وقتی این هنر محیطی را در دل طبیعت انجام می‌دهیم تنها فیلم‌ها و تصویرش به جا می‌ماند اما وقتی این کار را در شهر انجام می‌دهیم و این فرصت را به مخاطب می‌دهیم که چمن روییده بر روی دیواره فلز را با لمس کردن حس کند تاثیر بیشتری هم به همراه دارد.

اما فرزین هدایت زاده هنرمند مجسمه سازی است که در سال‌های اخیر به هنر محیطی هم پرداخته است. هدایت زاده در این باره ادامه داد: تصور می‌کنم اکنون که این هنر در کشورمان در حال جا افتادن است باید با برگزاری سمینارهای مختلف به تعریف مشخصی از آن برسیم. چرا که در حال حاضر هر کدام از ما یک تلقی از هنر محیطی داریم. اما آنچه که مشخص است در قالب هنر محیطی رویکرد محیطی داریم و هنرمندانی در این زمینه فعالیت می‌کنند که با رویکرد هنر محیطی به محیط زیست و خطراتی که وجود دارد توجه می‌کنند. بنابراین باید از متریال خاص و طبیعی استفاده شود.

این هنرمند مجسمه ساز با اشاره به لزوم بررسی خطرات محیط زیست در پایتخت گفت: وقتی قرار است هنر محیطی در فضای شهر تهران استفاه شود در ابتدا باید به بررسی محیط زیست تهران و مسائلی که محیط زیست را به خطر می‌اندازد توجه کنیم. باید بدانیم تهران در چه زمینه‌هایی و به چه دلایلی آسیب می‌بیند و مورد حجمه عوامل تخریبی محیط زیست قرار می‌گیرد. از نظر مدنیت این ژانر هنری باید بتواند اهداف انسانی در هنر محیطی را بشناسد و جایش را در محیط شهری پیدا کند. از طرفی نکته مهم تر اینکه هنرمندانی باید در زمینه هنر محیطی فعالیت کنند که واقعا دغدغه‌های محیط زیست را دارند و با آثارشان به همه این هشدار را می‌دهند که محیط زیست در خطر است. همچنین باید این امکان را پیدا کنند که آثار هنری‌شان را در فضای شهری به نمایش بگذارند.

انتهای پیام/31/34