به گزارش هنرآنلاین،حجت‌الاسلام صادق اشکوری با اشاره به تدوین کتاب فهرست نسخه‌های خطی مالستان اظهار کرد: مالستان منطقه‌ای در غزنین افغانستان بوده که توسط سید محمد موسوی‌نژاد تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب علاوه بر 60 نسخه خطی شامل تصاویر سنگ قبر، سند و آثار تاریخی است.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی با اشاره به اهمیت تدوین و چاپ کتاب فهرست نسخه‌های خطی مالستان گفت: با توجه به برگزیده شدن شهر غزنین در سال 2013 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فهرست نسخه‌های خطی مالستان تدوین شده است.

وی عنوان کرد: این کتاب از طرفی با توجه به کمبود اطلاعات در مورد نسخه‌های خطی افغانستان و از طرفی دیگر به دلیل فرهنگ و دین مشترک مردم افغانستان با کشور تدوین و منتشر می‌شود.

اشکوری خاطرنشان کرد: نویسنده نسخه‌های پراکنده منطقه مالستان را در این کتاب عکس‌برداری و فهرست‌نویسی کرده تا اندازه‌ای مشکل پراکندگی نسخه‌های خطی برطرف شود.

وی بیان داشت: این کتاب از سلسله مجموعه فهرست‌ نسخه‌های خطی به عنوان معرفی میراث مخطوط شماره 94 منتشر شده است.

مراسم رونمایی از فهرست نسخه‌های مالستان 24 اسفند از ساعت 17 تا 19 با همکاری مرکز تاریخ علم و فرهنگ در مجمع ذخایر اسلامی واقع در خیابان طالقانی(آذر) کوچه 23 فرعی اول پلاک یک برگزار می‌شود.

اکنون قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی دوره اسلامی افغانستان و سرزمین‌های مجاور آن‌ به زبان‌های عربی و دری موجود بوده و مربوط به دوره‌ ترویج رسم‌الخط کوفی و فرهنگ عربی پس از قرن اول هجری است.

انتهای پیام/