به گزارش هنرآنلاین، در این کنسرت نوازندگان و خوانندگانی چون حسام الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، مظفر شفیعی، شهرام میرجلالی و بسیاری از اهالی موسیقی برای دیدن اجرای«سپید و سیاه» به تالار وحدت آمده بودند.

گروه«سپید و سیاه» با ترکیب اجرهای اخیرش یعنی سورنا صفاتی(سنتور)، مریم رضایی نژادیان(تار), کورش دانایی(تنبک)، مریم خدابخش(عود)، فرشاد صارمی(کمانچه)، مهشید خیرالدین(ساز های ضربی)، وحید تاج(خواننده) و پیمان میرآقاسی(قیچک آلتو) به روی صحنه آمدند.

«سپید و سیاه» بخش اول برنامه خود را با«حسرت باران» آن هم در هوای بارانی تهران آغاز کرد و این شعر زیبای ابتهاج که«باد بوی خاک باران خورده می آرد» بر روی ملودی پردازش شده ای از سونا صفاتی، رنگ صوتی گروه را برای حاضران به نمایش گذاشت.

قطعه دوم این بخش که در فضای شور و دشتی طراحی شده بو به اجرای قطعه ضربی«رقص آتش» اختصاص داشت. در ادامه این بخش گروه«سپید و سیاه» قطعاتی چون«های های چوپان»، «آواز عاشقانه»، «رهایی» و «ای عشق» را اجرا کرد که مورد توجه و تشویق حاضران قرار گرفت.

بخش دوم این کنسرت در فضای دستگاه همایون و با اجرای قطعه«رهرو عشق» آغاز شد. در ادامه این بخش قطعات دیگری چون«در کوچه باغ های کودکی»، «تا دشت بیداری»،«کلاژ(تریو)»، «مشتاقی و شیدایی» و «در اوج آرزو» به اجرا در آمد.

از جمله ویژگی های جالب توجه بخش دوم این کنسرت به اجرای ساز و آواز دزفولی اختصاص داشت که گروه«سپید و سیاه» در بخش بیز برنامه نیز پس از تشویق های ممتد مخاطبان یک تصنیف قدیمی از موسیقی دزفول را به اجرا در آورد.

همچنین در بخشی از این اجرا وحید تاج به خیریه بودن این کنسرت اشاره کرد و از حاضران خواست تا پس از خروج از سالن، به حمایت از دست اندرکاران موسسه نیکوکاری مهرآفرین در لابی تالار وحدت مستقر بودند بشتابند.

وحید تاج در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین همچنین به این مساله اشاره کرد که موسیقی کلاسیک که خیلی افراد آن را موسیقی سنتی می نامند جای خود را در میان جوانان و مردم باز کرده و نسبت به گذشته روز به روز در حال پیشرفت است ؛البته این نوع موسیقی برای همه قابل فهم نیست؛ در حالی که اگر موسیقی کلاسیک را برای همه قابل فهم سازیم می توانیم این نوع موسیقی را در سطح جامعه گسترش دهیم.

این خواننده و مدرس موسیقی سنتی، آموزش موسیقی کلاسیک را از وظایف مهم دانست و گفت: به نظر من باید برنامه هایی را به آموزش و شناخت موسیقی کلاسیک اختصاص دهیم و مانند تمامی حوزه ها با حضور کارشناسان، این گونه از موسیقی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و ذهن مردم را با بداهه نوازی ، گوشه ها و ردیف ها آشنا سازیم.این کار سبب می شود که مردم با شناخت عمیق به سمت موسیقی کلاسیک گرایش پیدا کنند و آگاهانه به این نوع موسیقی گوش کنند.

پایان پیام/46