به گزارش هنرآنلاین، کارشناس آفرینش‌های هنری استان با اعلام این خبر، تئاتر تناوبی را به ‌عنوان یک تجربه‌ی خوشایند در عرصه‌ی تئاتر کانون یاد کرد و گفت: آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در برنامه‌ی سال‌های 91 و 92 خود، هفته‌هایی را به‌ عنوان هفته‌های تئاتر تناوبی کانون تعریف کرده ‌است تا تجربه‌های تئاتری استان‌های مختلف به نمایش درآمده و به این صورت در این زمینه،‌ استان‌های هم‌گروه، تبادل نظر و تجربه خواهند کرد.

روح‌ا... فخرآبادی افزود: بر این اساس با هماهنگی مدیریت آفرینش‌های هنری و تئاتر کشور، استان یزد هرچند مدت یک بار میزبان این‌گونه اجراها خواهد بود و گروه‌های نمایشی اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز در هفته‌های تئاتر تناوبی شرکت خواهند داشت و اولین اجرای گروه‌ تئاتر یزد، اجرای "خانه‌ی پر سر و صدا" به کارگردانی محسن اکرمی مربی فرهنگی مرکز شماره‌ی یک ابرکوه در استان بوشهر خواهد بود.

وی هدف از برگزاری هفته‌های تئاتر تناوبی را نشان‌ دادن تکنیک‌های ساده، خلاق و کم‌هزینه با اتکا به توانمندی‌های اعضای فعال و مربیان آن‌ها در مراکز فرهنگی هنری کانون عنوان و در خصوص حضور و اجرای گروه نمایش استان بوشهر در یزد، تصریح کرد: تئاتر "بالا، بالا، بالاتر" با تکنیک بونراکو، کار اعضای پسر ارشد مرکز شماره‌ی 2 بوشهر و به کارگردانی علی بهزادی مربی هنری این مرکز و نویسندگی حسینی‌نسب یکی از اعضای گروه و نیز سرپرستی محمدعلی یزدان‌شناس کارشناس هنری این استان میزبان سه روزه‌ی استان یزد بود.

فخرآبادی با بیان این‌که اجرای این نمایش با استقبال پرشور 600 کودک گروه سنی "ب"و "ج" روبرو شد، اظهار داشت: در این هفته از مربیان علاقه‌مند به فعالیت نمایش در مراکز برای تماشای این کار کتاب‌خانه‌ای دعوت شد و بعد از اجرا، یک جلسه تبادل نظر و اندیشه با مربیان برگزار شد که در خصوص نوع و تکنیک اجرا، نمایش‌نامه و حضور پررنگ اعضا در این نمایش، و همچنین تکنیک‌های نمایش عروسکی و اجراهای این‌چنینی مباحثی مطرح شد.

وی از اعلام آمادگی آفرینش‌های هنری استان یزد برای اجرای هفته‌ی تئاتر تناوبی گروه‌های نمایشی در مراکز فرهنگی هنری استان خبر داد. سرپرست گروه نمایش بوشهر نیز در خصوص حضور گروه‌های نمایشی کانون در هفته‌های تئاتر تناوبی معتقد است، تئاتر پنجره گشوده به اندیشه‌هاست و تئاتر تناوبی به عنوان یک تجربه در تئاتر و نیز رکنی از ئتاتر تجربی می تواند، اتفاقی مؤثر در این عرصه باشد.

محمدعلی یزدان شناس یادآور شد: تبادل تجربه در این اجراها می تواند، نگاه کانون به تئاتر را به مسائل جدید و دغدغه‌های سازنده و نو رهنمون سازد و این تئاتر فارغ از هرگونه ادعا و گروه‌بندی‌های تئوریک، تنها به تئاتر بپردازد و شیوه‌ها و نظریات اندیشمندان بزرگ تئاتر را در خود جای دهد.

کارشناس آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با اشاره به این‌که تعامل هنرمندانه‌ی گروه‌های فعال در این نوع تئاتر به رونق کارگاه‌های نمایش و بالطبع پیشرفت تئاتر کانون کمک خواهد کرد، گفت: آنچه از فعالیت‌های کانون، علی‌الخصوص از تئاتر عروسکی کانون انتظار می‌رود، پرداختن به فعالیت فرایندی و در نهایت رسیدن به برآیندها و زیرساخت‌های فردی و اجتماعی است.

یزدان‌شناس با بیان این‌که تئاتر کانون با این‌که در تئاتر کودک کشور، پایه‌گذار و اصل به شمار‌ می‌آید اما همچنان در خود تنیده و محصور در مراکز باقی مانده است. وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای تئاترهای تناوبی در استان‌های کشور، تئاتر کانون از مهجوریت رها شود تا نتایج تاثیرگذاری در تئاتر کشور باقی بگذارد.

انتهای پیام/