نصرالله افجه ای درگفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: سال 1391 سال مهمی در عرصه تجسمی ایران بود و من تنها فرصت کردم که تنها از چند نمایشگاه بازدید کنم اما در همین چند نمایشگاه و اکسپوی که از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد من آثار ارزشمندی دیدم.

وی درباره وضعیت خوشنویسی ایران گفت: من به عنوان کسی که خط درآثارم جلوه و جایگاه خاصی دارد علاقه ای به خوشنویسی صرف ندارم و معتقدم که خوشنویسان باید درخوشنویسی نوآوری بوجود آوردند.

افجه ای گفت:سالهاست عنوان می‌کنم که خوشنویسی ما گرفتار اتفاقات عجیب و غریبی شده است و فرزند ناخلفی شده است که خوشنویسان ما را دچار افسردگی کرده است.

وی همچنین با ارائه پیشنهاد افزودن هنر خوشنویسی به عنوان یک رشته دانشگاهی به سیستم دانشگاهی کشور بر ضرورت این اتفاق تأکید کرد و گفت: زمانی که ما در دوران جوانی خوشنویسی می‌کردیم، گرافیک معنا نداشت، اما امروز گرافیک یک هنر جهانی است که هنرمند باید از آن سر رشته داشته باشد،‌بنابراین هنر خوشنویسی هم با توجه به ضرورت ها، باید به یک رشته دانشگاهی تبدیل شود و خوشنویس امروز نسبت به سایر هنرها هم آشنایی داشته باشد.

افجه‌ای افزود: آموزش هنرخوشنویسی مطلوب نیست وباید آموزش هنرجویان جدی گرفته شود و از استادان برجسته برای آموزش این هنر بهره گرفت. مثلا خود من هرگز شاگردی نداشته ام چرا اعتقاد دارم شاگردان از روی استادان خود کپی کاری می کنند اما استاد به نامی هستند که شاگردان خوبی تربیت کرده اند.

او درباره گرایش هنرمندان خوشنویس به سمت نقاشی خط و برپایی نمایشگاه های متعدد نقاشی خط گفت: آثار خوشنویسی در جامعه امروز ما کاربردی ندارند، از نظر مادی هم قیمت چندانی ندارند، مثلاً یک اثر چلیپای استادانه اگر هم بخواهد امروز فروش برود، بیش تر از چهار میلیون تومان فروش نمی رود،بنابراین هر چه یک اثر رنگ و و زرق و برق بیشتری داشته باشد در فروش آن هم تأثیر می گذارد.

او یکی از دلایل گرایش خوشنویسان به سمت نقاشی خط را مسئله مالی عنوان کرد و گفت: امروزه رایانه باعث شده است که دیگر نیازی به هنر خوشنویسان احساس نشود، بنابراین با قطع درآمد این هنر، خوشنویسان به سمت نقاشی خط روی آورده اند تا از نظر مادی بتوانند زندگی خود را تأمین کنند.

افجه ای گفت: بسیاری ازهنرمندان جوان بدون توجه به تعریف نقاشی خط، دست به خلق آثاری می زنند که گاه به اعتقاد من تقلید از کار دیگران است و گالری ها هم بدون توجه به خلاقیت هنرمند و این که آیا این آثار کپی آثار دیگر هنرمندان هست یا خیر برایشان نمایشگاه برپا می کنند.

انتهای پیام/32/31