به گزارش خبرگزاری هنر ایران، این منتقد سینما درباره وضعیت انیمیشن در کشورمان گفت: متاسفانه تولید فیلم انیمیشن دشوار است و به همین دلیل کمتر روی این هنر سرمایه‌گذاری شده و در نتیجه جریان فیلم انیمیشن در کشورمان شکل نگرفته است.

وی افزود: رشد و رونق سینما و از جمله سینمای انیمیشن، نیازمند ریشه و پشتوانه است، اما انیمیشن در کشورمان سابقه چندانی ندارد و بعد از سال‌ها هنوز یک فیلم انیمیشن ایرانی در کشورمان اکران نشده است. صلح‌جو، فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه تولید انیمیشن را حرکت‌های تجربی دانست و گفت: هنرمندان در حوزه سینما از همان بدو ورود این هنر به کشورمان به سراغ سینمای داستانی رفتند و حالا این‌گونه سینمایی در میان گونه‌های دیگر، سابقه بیشتر و ریشه‌ای عمیق‌تر دارد. به همین نسبت سینمای داستانی در کشور منتقدان بیشتری دارد و کمتر آثار انیمیشن مورد نقد می‌شوند.

صلح‌جو ضمن تاکید بر نبودن سینمای انیمیشن در کشورمان افزود: نقد هر اثری بعد از نمایش آن آغاز می‌شود و برای نقد فیلم انیمیشن باید آن را تماشا کرد، اما در کشور ما به جز چند مورد محدود و خصوصی، هیچ انیمیشنی به صورت عمومی اکران نشده که توقع شکل‌گیری نقد در حوزه انیمیشن باشیم.

وی معتقد است: سینمای انیمیشن برای رشد و بدل شدن به یک جریان نیرومند به سه عنصر مهم نیاز دارد؛ سرمایه‌گذاری، امکانات و نیروهای توانمند. در کنار این موارد ابتدا برگزاری جشنواره و پس از آن نقد آثار انیمیشن می‌تواند به شکل‌گیری یک جریان پویا منجر شود.

این منتقد، تاثیر برگزاری جشنواره در رشد یک جریان هنری را از نقد و بررسی آن هم مهم‌تر دانست و گفت: جشنواره‌ها در روند رشد جریان‌های هنری بسیار تاثیرگذار هستند و به آن هنر رسمیت می‌دهند. هر جشنواره‌ای نقد و بررسی آثار را هم به دنبال خواهد داشت.

صلح‌جو از نهادهای دولتی و غیردولتی خواست برای رشد هنر و فرهنگ در کشورمان سرمایه‌گذاری کنند تا جریان‌های تازه هنری از جمله انیمیشن بتوانند رشد کند.

پایان پیام//