به گزارش هنرآنلاین، این جشنواره با شعار « تئاتر و خانواده» و با رویکرد حمایت از تئاتر ویژه خردسالان ، مهرماه 1392 در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مهم‌ترین معیار در پذیرش آثار متقاضی این دوره جشنواره که با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل ارشاد استان همدان برگزار می‌شود، آثار خلاقه و پرمخاطب متناسب با مضامین تربیتی کودک و نوجوان خواهد بود.

بخش‌های جشنواره شامل: 1- مسابقه تئاتر کودک 2- مسابقه‌ تئاتر نوجوان 3- تئاتر بین‌الملل 4- نمایش ویژه خردسالان 5- مسابقه‌ تئاتر خیابانی 6- مسابقه‌ نمایش‌نامه نویسی 7- کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی * مسابقه تئاتر کودک این بخش شامل آثار ایرانی ویژه مخاطبان کودک ( گروه سنی ب و ج - کودکان پنج تا دوازده سال) خواهد بود. نمایش‌هایی که از خرداد ماه سال ۱۳91تا اول مردادماه ۱۳۹2 اجرای عمومی شده باشند امکان حضور در این بخش را خواهند داشت. این بخش به صورت رقابتی برگزارمی شود و سقف آثار پذیرفته شده حداکثر 8 نمایش خواهد بود. متقاضیان می‌بایست لوح فشرده اثر اجرا شده را به همراه تأییدیه اجرای عمومی‌(حداقل ۱۵ اجرا در تهران و ۱۰ اجرا در شهرستان) به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. تأییدیه آثار اجرا شده در تهران توسط تالارهای نمایش و در شهرستان‌ها با معرفی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل پذیرش خواهد بود. کمک هزینه گروه‌های نمایشی در این بخش به تشخیص کمیته کارشناسی انتخاب آثار حداکثر مبلغ 000/۰۰۰/50 ریال خواهد بود.

* مسابقه‌ تئاتر نوجوان در این بخش آثار ایرانی ویژه مخاطب نوجوان (گروه سنی د - نوجوانان دوازده تا شانزده سال) امکان شرکت خواهند داشت. نمایش‌هایی که از خردادماه سال ۱۳91 تا اول مردادماه ۱۳۹2 اجرای عمومی شده باشند می‌توانند متقاضی شرکت در این بخش باشند. این بخش به صورت رقابتی برگزارمی شود و سقف آثار پذیرفته شده حداکثر 8 نمایش خواهد بود. متقاضیان می‌بایست لوح فشرده‌ اثر اجرا شده را به همراه تأییدیه اجرای عمومی‌(حداقل ۱۵ اجرا در تهران و ۱۰ اجرا در شهرستان) به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. تأییدیه آثار اجرا شده در تهران توسط تالارهای نمایش و در شهرستان‌ها با معرفی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل پذیرش خواهد بود. کمک هزینه‌ گروه‌های نمایشی در این بخش به تشخیص کمیته کارشناسی انتخاب آثار حداکثر مبلغ 000/۰۰۰/50 ریال خواهد بود.

* تئاتر بین‌الملل این بخش با حضور نمایش‌های منتخب بین‌المللی به صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد. نمایش منتخب با انتخاب تماشاگران در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. همچنین تولیدات مشترک هنرمندان ایران با هنرمندان سایر کشورها می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند. تبادل تجربه و بهره گیری از تکنیک‌های نوین هنر تئاتر و معرفی گروه‌های شناخته شده بین‌الملل و حمایت از تولیدات مشترک مهم‌ترین معیار در انتخاب آثار این بخش می‌باشد.

* نمایش ویژه خردسالان بخش نمایش خردسالان برای اولین بار در جشنواره بیستم با هدف توجه به نمایش‌های این گروه از مخاطبان، به شکل غیر رقابتی برگزار خواهد شد. متقاضیان لازم است طرح و یا نمایشنامه خود را جهت شرکت در این بخش ارسال نمایند .بخش تئاتر خردسالان در مکان‌های غیر رسمی تئاتر ( مهدکودک‌ها و مراکز پیش دبستانی و ...) و با حداقل امکانات فنی برگزار خواهد شد و آثار پیشنهادی می‌بایست واجد این شرایط باشند. با ارزیابی مربیان آموزشی خردسالان و خانواده‌ها در این بخش یک نمایش برگزیده در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. در این بخش شیوه اجرایی نمایش‌های ویژه خردسالان و موضوعات آموزشی و تربیتی در اولویت انتخاب می‌باشد. در بخش نمایش‌ ویژه خردسالان به تشخیص شورای انتخاب حداکثر چهار نمایش برگزیده خواهد شد و به گروه‌های نمایشی تا سقف 000/000/25 ریال کمک هزینه تعلق خواهد گرفت.

* مسابقه‌ی تئاتر خیابانی بخش تئاتر خیابانی با پذیرش حداکثر هشت گروه نمایشی به شکل رقابتی برگزار خواهد شد. گروه‌های نمایشی لازم است سه نسخه از طرح داستانی و شیوه اجرایی نمایش را به ستاد جشنواره ارائه نمایند. کمک هزینه گروه‌های راه یافته به جشنواره در بخش خیابانی به تشخیص کمیته انتخاب حداکثر مبلغ 000/۰۰۰/30 ریال خواهد بود. تذکر:آثار ارائه شده در این بخش می‌بایست در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده و اجرای عمومی نداشته باشد.چنانچه در هر مرحله‌ای خلاف این موضوع برای ستاد برگزاری محرز شود ، اثر مذکور از ادامه حضور در جشنواره منع خواهد شد.

* مسابقه‌ی نمایش‌نامه نویسی و نمایش‌نامه خوانی : در راستای توجه به حوزه نمایشنامه‌نویسی و تولید متون متناسب با مخاطب کودک و نوجوان این بخش برگزار می‌شود. در این بخش به تشخیص هیئت داوران نمایش‌نامه‌های برگزیده در طول برگزاری جشنواره توسط نویسنده‌های آثار در جلسات کارگاهی و آموزشی خوانش خواهد شد. به نمایشنامه‌های برگزیده از سوی ستاد برگزاری جوایزی در مراسم اختتامیه اهدا خواهد شد .

* کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی یکی از اهداف مهم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ایجاد فرصت برای تبادل نظر و تجربه و آموزش هنرمندان در حوزه‌های تخصصی تئاتر می‌باشد. از برنامه‌های مهم در طول برگزاری جشنواره ، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان خواهد بود که با دعوت از پیشکسوتان و اساتید و هنرمندان داخلی و خارجی برگزار می‌گردد. موضوعات نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی و چگونگی ثبت نام از هنرمندان متقاضی متعاقباً از سوی ستاد جشنواره اعلام خواهد شد. اصلی‌ترین موضوع کارگاه‌های آموزشی در جشنواره بیستم «تئاتر خردسالان» خواهد بود.

* گاه‌شمار جشنواره: * مهلت ارسال لوح فشرده آثار متقاضی در بخش مسابقه کودک و مسابقه نوجوان تا تاریخ 16/5/1392 *ارزیابی و معرفی نمایش‌های برگزیده بخش مسابقه کودک و مسابقه نوجوان تا تاریخ 5/6/1392 * مهلت ارسال طرح داستانی و اجرایی در بخش مسابقه تئاتر خیابانی و تئاتر خردسالان تا تاریخ 1/4/1392 ‌*معرفی طرح‌های برگزیده بخش مسابقه تئاتر خیابانی و تئاتر خردسالان 15/4/1392 *مهلت دریافت لوح فشرده طرح‌های برگزیده بخش مسابقه تئاتر خیابانی و تئاتر خردسالان تا تاریخ2/6/1392 *مهلت ارائه‌ی آثار برای مسابقه نمایش‌نامه نویسی تا تاریخ 30/۵/1392 * زمان و مکان برگزاری جشنواره: مهرماه 1392- شهر تاریخی همدان

مدارک عمومی مورد نیاز: ۱ـ فرم پر شده تقاضای حضور در جشنواره ۲ ـ پنج نسخه لوح فشرده اثر (بخش‌ مسابقه تئاتر کودک و مسابقه تئاتر نوجوان ) 3- سه نسخه نمایشنامه و یا طرح داستانی و اجرایی، تایپ شده و خوانا برای بخش تئاتر خیابانی و نمایش ویژه خردسالان ۳ـ سه نسخه نمایش‌نامه تایپ شده و فایل آن در محیط Word بر روی لوح فشرده (برای مسابقه‌ی نمایش‌نامه نویسی) ۴ـ یک قطعه عکس پرسنلی کارگردان (در بخش صحنه‌ای و خیابانی) و نویسنده (در بخش نمایش‌نامه نویسی) ۵ـ یک عدد بروشور نمایش (برای بخش ‌مسابقه کودک و مسابقه نوجوان ) ۶ـ خلاصه‌ی داستان نمایش حداکثر در یک صفحه A4(برای بخش‌های ‌مسابقه کودک و مسابقه نوجوان و مسابقه نمایش نامه نویسی ) 7ـ یک عدد لوح فشرده شامل چند عکس با کیفیت از اجرا (برای بخش‌های ‌مسابقه‌ی کودک و مسابقه‌ی نوجوان) ۸ـ تأییدیه‌ اجرای عمومی‌(برای بخش‌های مسابقه‌ی کودک و مسابقه‌ی نوجوان ) ۹ـ خلاصه سوابق هنری نویسنده (در بخش نمایش‌نامه نویسی) و کارگردان (در بخش صحنه‌ای و خیابانی) تایپ شده در یک صفحه A4 تذکر ۱: ارائه مجوز کتبی نویسنده برای حضور در تمامی بخش‌های جشنواره الزامی است. تذکر ۲: تفکیک سنی در بخش کودک و نوجوان مطابق الگوی رایج گروه بندی مخاطبان است. الگوی معرفی شده در تفکیک سنی در دو بخش ۶ تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۶ سال یک معیار اولیه در تقسیم بندی مخاطبان است. بدیهی است در موارد خاص تصمیم گیری بر عهده ستاد جشنواره خواهد بود. تذکر 3 : تعیین سالن و زمان اجرا بر عهده ستاد برگزاری بوده و گروه‌های نمایشی ملزم به پذیرش مقررات جشنواره خواهند بود. نشانی دبیرخانه:(دریافت آثار) تهران- خیابان حافظ- خیابان استاد شهریار- جنب تالار وحدت- مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ـ دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها تلفن و نمابر : ۶۶۷۱۰۷۰۲ - ۶۶۷۰۵۱۰۱ داخلی ۳۱۹ پست الکترونیکی: d_jashnvareha@yahoo.com ------- www.theater.ir همچنین دبیرخانه دائمی‌ جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهر همدان به آدرس همدان بلوار بعثت مجتمع فرهنگی شهید آوینی با شماره تماس: (20-2512117-0811 )آماده پاسخگویی به هنرمندان در خصوص امور اجرایی است.

فرم تقاضای حضور در بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان مهرماه1392 عنوان اثر: ......................................................... نویسنده : ....................................................... کارگردان: .................................................... استان : ............................................................ شهرستان : ........................................ سن : ................................................ گروه نمایش : ................................... میزان تحصیلات : (با ذکر رشته و گرایش): .................................................................................... نشانی: .......................................................................................................................................... کد پستی : ................................................................ تلفن تماس : ............................................... پست الکترونیک : ...................................................... متقاضی شرکت در بخش: ○مسابقه تئاتر کودک ○مسابقه تئاتر نوجوان ○نمایش ویژه خردسالان ○مسابقه تئاتر خیابانی ○مسابقه نمایش نامه‌نویسی

اینجانب : ........................................................................ با اطلاع از مفاد فراخوان بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان مدارک درخواستی را ارائه می‌‌نمایم. تاریخ و امضاء