به گزارش هنرآنلاین، در جشن درخت دوستی دبیری آن را مجید اخشابی برعهده داشت، هنرمندانی از تمام رشته‌های هنری حضور داشتند؛ مجید اخشابی در نشستی رسانه‌ای برای این جشن عنوان کرده بود که با برپایی این جشن می‌خواهیم هنرمندان را به یکدیگر نزدیک کنیم و آنها با هم گفت‌وگو کنند.

دبیر جشن درخت دوستی گفته بود: هنرمندان به عنوان الگوهای اجتماعی در این همایش دعوت شده‌اند و در آن همه هنرمندان با هر تفکر و هر رشته هنری می‌توانند حضور یابند و امیدواریم با برپایی این جشن، دوستی بین هنرمندان تحکیم شود.

مصطفی کمال پورتراب از پیشکسوتان موسیقی گفت: خداوند، جان خود را در همه جانداران و خردش را تنها در انسان به ودیعه نهاده؛ امید که انسان از عقل و خرد خود به درستی استفاده کند.

او با انتقاد از سالن اجلاس سران و وضعیت صدا گفت: برگزارکنندگان می‌توانستند چنین مراسمی را در سالن بهتری برگزار کنند؛ مشکل عمده اینجا، صداست. امیدوارم صدای من به خوبی به مردم برسد.

محمد موسوی، نوازنده نی نیز از جمله حاضران در این برنامه بود؛ او موسیقی را به نگین انشگتری تشبیه و بیان کرد: مردم ایران از 6000 سال پیش تاکنون با این هنر آشنا بوده‌اند. موسوی همچنین گفت: دلم می‌خواست برایتان ساز می‌زدم اما حال روحی خوبی ندارم.

محمد علی کشاورز نیز یکی از حاضران در این جشن بود؛ او" درخت دوستی" را فرصتی برای تعامل و همدلی هنرمندان دانست و تاکید کرد : بسیار خوشحالم که چنین ایده ای به ذهن برگزارکنندگان این مراسم خطور کرده است. بهترین زمان برای برپایی این جشن، همین روزهای پایانی سال است تا همه ما به امید خدا با حالی خوب به استقابل سال نو برویم.

عزت الله انتظامی هم با تاکید بر استمرار چنین مراسم‌هایی بیان کرد: به نظر من حال خوب هنرمندان به جامعه سرایت می کند و در دنیای سخت امروز گریزی برای مردمی است که همیشه هنرمندان خود را دوست داشته‌اند. در آستانه سال نو و چنان که در ایام عید کدورت ها را فراموش می‌کنیم، چه خوب است که این جشن هم عاملی شود تا همه ما با دور ریختن دلخوری‌ها بر افزایش دوستی ها تاکیدی دوباره داشته باشیم.

انوشیروان ارجمند هم با اشاره به برپایی چنین جشنی می‌گوید: برگزاری این جشن علاوه بر نزدیک کردن دلهای هنرمندان به یکدیگر، باعث می‌شود از احوالات خیلی از هنرمندانی که خانه نشین و منزوی شده‌اند باخبر شویم و می توانیم از آنها دلجویی و حمایت کنیم. وظیفه انسانی و شغلی ما حکم می کند که از کار هم صنفان خودمان با اطلاع باشیم و تا حد امکان به آنها کمک کنیم.

بهزاد فراهانی نیز برگزاری این جشن را اقدامی شایسته در آستانه بهار طبیعت دانست و افزود: در روزگاری که به علت شرایط و سبک زندگی کمتر فرصت می‌شود هنرمندان از وضعیت یکدیگر با خبر شوند، برگزاری این مراسم می تواند دوستی ها را تجدید کند و هنرمندان بتوانند شب خوشی را در کنار هم تجربه کنند.

موضوع منشور کوروش انسان است

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر جنبش عدم تعهد در ایران با بیان این مطلب در مراسم جشن بزرگ هنرمندان ایران که سه‌شنبه شب 15 اسفندماه با عنوان "درخت دوستی" برگزار شد، گفت: این یک افتخار برای من محسوب می شود که چند دقیقه ای می توانم در خدمت هنرمندان سرزمین ام باشم و در این فرصت دست داده بیان چند نکته ای خالی از لطف نیست به هر حال، استادانی روی صحنه حضور پیدا کردند و مطالب بسیاری از کوروش، انسانیت، خرد و دوستی گفتند و من نیز می خواهم در فضیلت هنرمند نکته‌ای را بگویم.

او با بیان این که مدتی درمورد این موضوع فکر می کردم که وضعیت بشر در آینده چگونه خواهد شد، گفت: به نظرم می‌رسد در کمتر از صدسال آینده با انسان هایی زندگی می کنیم که ساخته خود ما هستند. انسان هایی دقیقا مثل ما که با آنها انس می گیریم و زندگی می کنیم و بدون تردید، این آینده قطعی بشر است و اما انسانی که سر آخر ساخته می شود هنرمند و شاعر است. با این مقدمه خواستم عرض ادبی به هنرمندان اهل قلم اهل دل و اهل عشق بکنم.

مشایی، ایران را ایران پایه‌گذار تمدن بشری دانست و افزود: این که ما در شش هزار سال پیش ما موسیقی داشتیم، چهار هزار سال پیش عمل جراحی انجام می دادیم و شوش مرکز زیور آلات بوده است و مدنیت نیز از آنجا آغاز شده، مورد قبول دوست و دشمن در سراسر جهان است؛ اما جدا از ایران کشورهایی نظیر مصر، چین، هند و یونان نیز از پایه گذاران تمدن بشری بوده اند، حتی کشوری چون مصر در مقاطعی به لحاظ سخت افزاری بسیار قوی تر از ما ظاهر شده است.

اسفندیار رحیم مشایی با تاکید بر اینکه موضوع منشور کوروش، "انسان" است، افزود: این درحالی است که باقی آثار برای انسان و در خدمت انسان است در حالی که موضوع منشور کوروش حقوق انسان و ارزش‌گذاری برای انسان است. البته شاید در محتوای آن اختلاف نظرهایی باشد اما من در مورد اصل منشور کوروش حرف می زنم نه محتوای آن.

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در ادامه افزود: به لحاظ کیفی و محتوایی نه فقط ما افتخار می کنیم که ملتی داریم که 2500 سال پیش به حقوق بشر مُهر تایید می زند بلکه حتی ادبیات آن درباره انسان ادبیات امروز جهان است. جهانی که حقوق بشر، موضوع افتخارآمیز آن به شمار می رود.

می گویند ایرانی ها 500 سال پیش بردگی را برانداختند اما این جمله درست نیست چون ایرانی ها 2500 سال پیش وقتی بابل را بدون خونریزی فتح کردند بردگی در بابل را برانداختند چرا که ایرانی ها در هیچ دوره تاریخی اهل برده داری نبودند.

مشایی در پایان با بیان اینکه پاییز نه وجود دارد نه حقیقت؛ چراکه تنها بهار است که حقیقت دارد، گفت: ملت ایران امیدوارترین ملت جهان است و آنها آینده را درخشان می دانند و این تفکر مکتب سبز بهاری ما است.

در این مراسم، سالار عقیلی "من که فرزند این سرزمینم" را اجرا کرد.