طاهر شیخ الحکمایی هنرمند مجسمه ساز در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت:با این که در 200 سال اخیر هنرمندان برجسته و تاثیرگذاری در ایران رشد و نمو کرده‌اند و مولد شکل‌گیری جریانهای جدید هنری در ایران بودهاند اما متاسفانه ما آن گونه که باید قدر و شان این بزرگان را ندانستهایم و از کوچکترین حق طبیعی خود که راه‌اندازی یک موزه است بی‌بهره هستند.

وی افزود: آثار بیشتر این بزرگان در برخی از موارد در شرایط بدی نگهداری می‌شود و اگر همین روال ادامه پیدا کند با توجه به این که حتی درباره برخی از این بزرگان کتاب‌های مجموعه آثار هم منتشر نشده است به مرور ما گنجینه‌های بزرگی را از دست خواهیم داد.

این مدرس مجسمه‌سازی افزود: به عنوان مثال یکی از چهره‌های به نام مجسمه‌سازی ایران استاد صنعتی است که با این که موزه‌ای به نام ایشان در میدان امام خمینی(ره) سال‌هاست که راه‌اندازی شده است اما این موزه هم خودش در شرایط بدی به سر می‌برد و آثار او نیز در معرض نابودی و فراموشی است.

وی افزود: مدیران فرهنگی باید فکری به حال این گنجینه‌ها بکنند و اجازه ندهند که گرد فراموشی بر روی آنها بنشیند.

شیخ الحکمایی با بیان این مطلب که باید مدیران فرهنگی و هنرمندان با همیاری و همفکری زمینه راه اندازی موزه‌های شخصی و گروهی را در سطح شهر فراهم کنند گفت: برای شهر بزرگی چون تهران که مهمترین مرکز فرهنگی کشور محسوب می‌شود خیلی بد است که درآن موزه‌ای از آثار هنرمندان تجسمی برپا نباشد و این موضوع هم در سطح بین‌الملی تاثیر سویی را به همراه خواهد داشت و هم هنرمندان جوان با توجه به پراکنده بودن آثار بزرگان در مجموعه های شخصی هرگز فرصت و فراغتی را پیدا نمی‌کنند که آثار بزرگان سرزمین خود را از نزدیک ببینند.

وی افزود: به عنوان مثال ما سال‌هاست که پیشنهاد راه‌اندازی موزه مجسمه را در سطح شهر تهران داده‌ایم اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. برخی از هنرمندان مجسمه‌ساز ما این شانس را داشته‌اند که آثارشان در فضای عمومی و در معرض دید عمومی نصب و نگهداری شود اما این شانس نصیب هر هنرمندی نمی‌شود.

این مجسمه ساز ادامه داد: سازمان زیبا سازی شهر تهران حتی می‌تواند به جای راه‌اندازی موزه‌های دائمی برای هنرمندانی خاص موزه‌ای فصلی راه بیندازد و در هر فصل آثار گروهی از هنرمندان را به نمایش بگذارد.

به گفته این هنرمندان راه اندازی موزه‌های هنرهای تجسمی نه تنها مانع فراموشی و اهمیت هنرمندان این حوزه می‌شود بلکه فرصت و فراغتی را برای بازخوانی آثار این هنرمندان فراهم می‌کند.

وی افزود: زمانی که من هنرمند به سمپوزیوم یا جشنواره خارجی دعوت می‌شوم؛ برگزار کنندگان برنامه برای این که بگوید هنر در سرزمین‌شان جایگاه ویژه ای دارد در برنامه‌هاشان بازدید از موزه‌ها و خانه‌های شخصی هنرمندان‌شان را می‌گذارند اما هنگام برپایی برنامه‌های مشابهی در ایران ما چنین مکان‌هایی را نداریم تا بتوانیم بهتر هنرمندان خارجی را با ریشه‌های هنر خود آشنا کنیم.

شیخ الحکمایی در ادامه افزود: راه‌اندازی موزه‌های تجسمی در سطح شهر کار پیچیده‌ای نیست و اگر مدیران فرهنگی راه‌اندازی موزه را در برنامه کار خود قرار دهند بی شک هنرمندان به شکل های مختلف از آنها حمایت خواهند کرد.

وی یادآورشد: یکی دیگر از مشکلات عمده هنرمندان مجسمه‌ساز که در شهر بزرگی چون تهران زندگی می‌کنند نداشتن کارگاه مجسمه‌سازی است و فراهم کردن چنین امکانی از عهده هر هنرمندی برنمی‌آید از این رو چه خوب می‌شد، اگر شهرداری‌های مناطق در هر منطقه فضایی را برای راه اندازی یک کارگاه گروهی فراهم می کردند می توانستند نقش مهمی در توسعه مجسمه سازی کشور داشته باشند.

انتهای پیام/32/31