منیر قان بیگی که یکی از هنرمندان به نام سفال و سرامیک ایران در عرصه بین‌الملی است در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: سفال و سرامیک در ایران از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است و این آثار که از هزاره های پیش از میلاد به جا مانده جنبه کاربردی داشته‌اند و این جنبه موجب نشده که به جنبه هنری آن توجه نشود.

وی افزود: اگر از تمام موزه های ایران و موزه های به نام جهان بازدید کنید به سادگی به اهمیت این هنر ایرانی که امروز بیشتر جنبه صنایع دستی به خود گرفته است پی خواهید برد اما با پیشنه درخشان این هنر در ایران و گروهی از هنرمندان امروز ایران که در خلوت خود مشغول خلق آثار درخشان در این زمینه هستند ضرورت راه اندازی موزه ای اختصاصی سفال و سرامیک احساس می‌شود.

این هنرمند افزود: اگر برای کار پژوهشی درباره سفال و سرامیک به موزه ها مراجعه کنید در می‌یابید که بخش اعظم این آثار در گنجینه‌هایی که هرگز به نمایش گذاشته نمی‌شوند نگهداری می‌شود و دسترسی به این آثار گاه غیر ممکن است اما با راه‌اندازی یک موزه اختصاصی تمام این آثار در یک مکان نگهداری خواهد شد و زمینه تحقیقات و پژوهش را برای پژوهشگران داخلی و خارجی فراهم می کند.

صادرات سفال و سرامیک همپای فرش

قان بیگی ادامه داد: اگر کار جدی و حرفه‌ای برای معرفی سفال و سرامیک ایران انجام شود به راحتی می‌توان زمینه صادرات سفال و سرامیک را در سطح کلان فراهم کرد . البته باید به این نکته باید توجه داشته باشیم که فال و سرامیک توان رقابت با فرش ایرانی را در عرصه بین‌الملی را ندارد اما می‌تواند سهم خوبی از صادرات ایران را به خود اختصاص دهد.

سرامیک جایگاهی در شهر سازی مدرن ندارد

این هنرمند با اشاره به جایگاه سرامیک در هنر ایرانی و اسلامی گفت:سرامیک ایرانی همواره در معماری ایرانی و اسلامی جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و حتی در برخی از شهرها نیز در سر در سازه های شهری نیز از سرامیک استفاده شده است اما امروز کمتر از سرامیکی که هم کارکرد هنری دارد و هم کاربردی است در شهرسازی مدرن استفاده می‌شد

وی افزود: اگر مدیران شهری کمی به سفال و سرامیک بهاء بدهند به خوبی می‌توان در قالب مجسمه‌های شهری که در فضاهای عمومی چون پارک‌ها و سالن های اجتماعات از این رشته هنری استفاده کرد و معنای جدیدی به زیبایی شهر بخشید.

قان بیگی درباره جایگاه فعلی سفال و سرامیک ایران در جهان گفت: با این که جسته و گریخته هنرمندان ایرانی در خارج از کشور در قالب نمایشگاه گروهی آثارشان را به نمایش می‌دهند و حتی من نیز به همراه همسرم در بینال ونیز شرکت کردیم و انتظار برگزیده شدن در این بینال جهانی را داشتم اما درعرصه بین‌الملی آن چیزی که از سفال ایران می‌بینند، آثار ضعیف و درجه سه است که در قالب صنایع دستی به این کشورها راه می‌یابد و سطح سفال ایران را به شدت پایین آورده‌اند.

این سفالگر دلایل پایین آمدن سفال و سرامیک ایران در کشور گفت: بحث تجاری سفال و سرامیک در کشور ما قوت گرفته است و کمتر به بخش هنری آن توجه می شود و بحث اقتصادی به گونه ای به جنبه هنری سفال آسیب زده است. و در چنین شرایطی نباید ساکت نشست چرا که زمینه ای را بوجود می آورد که سفال در کشور عقب گرد هنری کند .

حراجی‌های منطقه می‌تواند سرنوشت سفال و سرامیک را دگرگون کند

وی درباره راهکاری که سفال و سرامیک ایران بتواند در عرصه بین الملی حرفی برای گفتن داشته باشد گفت: به نظر من یکی از مهمترین روش هایی که می تواند سرنوشت سفال و سرامیک ایران را درعرصه بین الملی تغییر بدهد راه یابی به حراجی های منطقه است. این حراجی ها علاوه بر این بازار خوبی است بلکه می تواند نگاه ها را به سفال و سرامیک ایران تغییر دهد و کمک کند که سفال و سرامیک از صنایع دستی به اثر هنری تغییر جایگاه بدهد.

به گفته این سفال گر برای ایجاد تحول در سفال و سرامیک ایران باید به تحقیقات و پژوهش های موجود در این بخش اعتنا کرد و باید کار را به کاردان سپرد تا نه تنها یک جشنواره بلکه تحولی اساسی در این رشته هنری بوجود آید.

ضرورت راه‌اندازی موزه سفال

قان بیگی درباره مجموعه از آثارشان که قرار بود به کلکسیونری بفروشد گفت:من مجموعه‌ای از نخستین آثار سفال و سرامیک‌ام را از دوره دانشجویی تا به امروز را گردآوری کرده‌ام به همراه توضیحات هر اثر اما چون امکان نگهداری این آثار را ندارم قصد دارم که این آثار را در قالب یک مجموعه بفروشم.

وی درباره راه اندازی موزه سفال و سرامیک به جای فروش مجموعه‌اش گفت: برپایی موزه نیازمند سرمایه و امکانات است اما چنین سرمایه ای را در اختیار ندارم .اگر نهادی نسبت به راه اندازی موزه ای دائمی که این مجموعه هم درآنجا به نمایش گذاشته شود؛ پیشقدم شود حتما ازآن استقبال نخواهم کرد.

قان بیگی که به همراه همسرش سهمی در نمای حرم امام حسین (ع) و حرم امام رضا(ع) داشته اند درباره فعالیت هایشان در مدت اخیر در اماکن مذهبی گفت: پیشنهاد همکاری برای زیبا سازی نمای حرم های ائمه و امامزده ها به تازگی دریافت نکرده ایم و در مدت اخیر تنها چند همکاری کوچک در این زمینه داشته ایم.

شاگرد به معنای متدوال پرورش نمی دهیم

منیره قان بیگی درباره دوره های آموزش و سفال و سرامیک در شهرهای مختلف که به همراه همسرش انجام می شود گفت: واقعا من و همسرم به شیوه کلاس های استاد و شاگردی دوره آموزشی برپا نمی کنیم ما در برخی از شهرها کارگاه ساخت سفال و سرامیک راه اندازی کرده ایم و در این کارگاه ها از نخستین روزی که فردی برای آموزش ثبت نام می کند در کارگاه مشغول کار می شود و همزمان که کار ساخت سفال و سرامیک را فرا می گیرد دستمزد هم دریافت می کند.

سفال‌های مکشوفه در شاهرود بدوی هستند

وی افزود: مدتی است که در شاهرود کارگاه راه انداخته ایم و بخش عمده تمرکز و کارمان در این کارگاه می گذرد. قان بیگی درباره پیشینه سفال و سرامیک در شاهرود گفت: درشاهرود مجموعه از سفال از هزاره پنجم پیش از میلاد و هفتم پیش از میلاد و سده پیش از میلاد به جا مانده است این آثار البته بسیار بدوی هستند و مثل سایر آثاری که از دیگر شهرهای ایران به جا مانده اند جنبه کاربردی دارند. اما پس از آن بنا به تغییرات جغرافیایی سیاسی سفال و سرامیک دیگر در شهر از میان رفته است و اگر هم پس از آن سفال و سرامیک در این منطقه ساخته شده است اثری از آن باقی نمانده است.

تمام درآمد گالری آب صرف مدرسه‌سازی در خراسان جنوبی می‌شود

مدیر گالری آب درباره برنامه‌های حمایتی این گالری از جامعه یاوران مدرسه ساز گفت:پیشتر در گالری قان بیگی تنها میزبان نمایشگاه های سفال و سرامیک بودیم اما از دو سال گذشته که گالری آب را برپا کردیم؛ دیگر تمرکز گالری بر روی سفال و سرامیک نیست و تمام آثار تجسمی می شود و از همان آغاز رسما اعلام کردیم که تمام درآمد گالری از برپایی نمایشگاه به جامعه یاوران مدرسه ساز خراسان جنوبی می شود.

به گفته منیره قان بیگی در طول سال قریب به 20 نمایشگاه در این گالری برپا می شود و هنرمندانی که در این گالری آثارشان به نمایش در می آید نیز اگر مایل باشند بخشی از فروش نمایشگاه خود را برای ساخت مدرسه در مناطق محروم اختصاص می دهند.

نمایش گل ومرغ، زن و قفس در گالری آب

این هنرمند سفالگر که به همراه همسرش محمد قان بیگی نمایشگاه های متعددی در داخل و خارج از کشور برپا کرده اند و سال گذشته نیز دربینال ونیز آثارشان را به نمایش گذاشتند درباره نمایشگاه های آتی اش گفت: سال آینده مجموعه جدیدی از سفال هایمان را در ابعاد بزرگ از 30 الی 60 سانتی متر کار شده اند و جنبه هنری دارند را به نمایش خواهیم گذاشت. به احتمال قویی تم تمام آثاری که در این نمایشگاه به نمایش در خواهند آمد گل و مرغ ، زن و قفس خواهد بود.

قان بیگی افزود: البته در دو سال گذشته روی موضوعات مختلفی کار کرده ایم و تنها امکان به نمایش گذاشتن یک مجموعه را داریم. سرامیک هایی که در این نمایشگاه به نمایش در می آیند با این که جنبه هنری دارند اما از آنها استفاده کاربردی هم می توان کرد. وی درباره قیمت گذاری آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درخواهند آمد گفت: هنوز قیمت آثار این نمایشگاه مشخص نشده است اما قصد داریم که سفال های با کیفیت خوب اما با قیمت پایین تر هم در این نمایشگاه ارائه کنیم تا به گونه ای زمینه این را فراهم کنیم که سفال به خانه های مردم راه پیدا کند. قیمت آثار قان بیگی در آخرین نمایشگاهی که در ایران برپا کرد از 700 هزار تومان تا 12 میلیون بود.

نمایشگاه در آمریکا، دبی و کانادا

قان بیگی درباره برپایی نمایشگاه در خارج از کشور گفت: تاکنون پیشنهاد برپایی چندین نمایشگاه سفال و سرامیک به همراه همسرم در خارج برای سال جاری میلادی داشته ام اما برپایی نمایشگاه در دبی، آمریکا و کانادا قطعی شده است و در این نمایشگاه ها آثاری که پیشتر در ایران به نمایش گذاشته ایم را به نمایش خواهیم گذاشت.

به گفته قان بیگی پس از پایان کار روی هر مجموعه در ایران نمایشگاهی منتخب آثار آن دوره برپا می کنیم و پس از آن این آثار را در خارج از کشور به نمایش می گذاریم.

قان بیگی درباره انتشار کتاب پژوهش و یافته هایشان درباره سفال و سرامیک گفت: تا به امروز که همچنان مشغول ساخت اثر با سفال و سرامیک هستیم؛ تجربیات مان را در این زمینه به رشته تحریر در آورده ایم همچنین در کنار آن مجموعه مستندات و پژوهش هایی درباره سفال و سرامیک از سده های پیش از میلاد تا به امروز داریم؛ اما به دلیل این که مشغول کار در کارگاه هستیم فرصت و فراغتی برای تدوین دقیق و آماده سازی این مطالب تا به امروز فراهم نشده است. البته برای انتشار چنین کتاب های ضرورت حمایت احساس می شود چرا که چنین کاری از توان مولف من خارج است.

منیر قان بیگی متولد 1328 گرمسار است او در رشته سرامیک در کالج هنر کنتربری تحصیل کرده است و در زمینه طراحی، عکاسی و باتیک نیز فعالیت کرده است. او به همراه همسرش مهدی قان بیگی که در همین رشته تحصیل و فعالیت می کند پس از تحصیلات در سال 1359 از انگلستان به ایران آمدند و در روستای غیاث آباد گرمسار به کار کشاورزی و به طور پاره وقت و افتخاری به تدریس در دبستان همان روستا مشغول شدند. در سال 1360 کارگاه کوچکی در روستای غیاث آباد ساختند و به کمک استاد شعبانی به تجربه در زمینه لعاب و رنگ پرداختند.

آنها ضمن تدریس طراحی و نقاشی در شهرهای گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود، سفرهای بسیاری با باستانشناسان کرده اند. در طی این سال های منیر و مهدی قان بیگی با الهام از شکل ها و نشانه های انتزاعی سفال هزاره پنجم، سوم و اول قبل از میلاد لعاب ها در دوره سلجوقی و ایلخانی و همچنین معماری تاکنون صدها قطعه سفال ساخته اند که از مواد ترکیبی مختلف، از هزار تا هزار و 400صد درجه سانتی گراد پخته شده است.

آنها همچنین اقدام به احداث کارگاه هایی در چند شهرستان نموده و به پرورش شاگردان در این رشته پرداخته اند. آثار این زوج هنرمند در بیش از 50نمایشگاه داخلی و خارجی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است، بخشی از این نمایشگاه های داخلی عبارتند از: گالری گلستان، گالری سیحون، موزه هنرهای معاصر، هتل عباسی اصفهان، باغ عفیف آباد شیراز، ارومیه، تبریز، مشهد و ... .

گالری ها و نمایشگاه های خارجی که تاکنون از این هنرمندان آثاری به نمایش گذاشته اند، عبارتند از: بیزان گالری قطر، بیست لوزان و قاعد الفنون کویت، خانه فرهنگ ابوظبی، فستیوال هنر ایران، دوسلدرف آلمان، نیواشگیت گالری لندن، دانشگاه کینت، دانشگاه بانکوک، بازل سوئیس، از بکستان، ریاض، دوبی و... .

منیر قان بیگی سالها پیش گالری قان بیگی را راه اندازی کرده بود که تنها اختصاص به نمایش آثار سفال و سرامیک داشت اما او چند سالی می شود گالری آب را خیابان شریعتی جنب حسینیه ارشاد راه اندازی کرده است و در این گالری آثار تمام رشته ها هنری را به نمایش می گذارد و عواید این گالری صرف مدرسه سازی می شود.

انتهای پیام/مریم آموسا/31