به گزارش هنرآنلاین، کمال الدین شفیعی روز پنج شنبه در حاشیه نمایش «آواز حقیقت» متقاضی شرکت در دومین جشنواره تئاتر منطقه ای معلولان آفتاب در اراک گفت: تئاتر معلولان ویژگی خاص خود را دارد و توسعه تئاتر معلولان با توجه به ظرفیت بالای آنان یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نگاه جامعه به معلول نگاه توام با انسانیت نیست، اظهار کرد: بیشتر افراد جامعه بر این باورند که معلول موجودی قابل ترحم است و به عنوان موجودی روان پریش و منفعل از آن ها یاد می کنند که کاری از آن ها بر نمی آید.

شفیعی تغییر نگرش اجتماعی نسبت به معلولان را هدف اصلی برگزاری جشنواره هایی چون جشنواره آفتاب دانست و تصریح کرد: تا کنون با این مضمون جشنواره های منطقه ای و بین المللی برگزار شده است ، که می توان به جرات گفت از نظر محتوایی و کیفی با جشنواره تئاتر فجر برابری می کند.

داور دومین جشنواره تئاتر معلولین ادامه با بیان اینکه پرورش امید به زندگی مهم ترین کاری است که باید در دنیای معلولان صورت گیرد، تصریح کرد: یکی از ویژگی ها جشنواره معلولان این است که در گزینش تئاترها ترحم نمی کند و شدیدا با آثاری که بدبینی و پوچی را مطرح کند در تقابل است.

این مدرس تئاتر ادامه داد: امروزه در دنیا ثابت شده است، که معلولان توانایی های برجسته ای دارند و تئاتر معلولان در کشورهای توسعه یافته به صورت حرفه ای دنبال می شود و تورهای نمایشی در سراسر اروپا و آمریکا دارد.

اجرای عموم برای معلولان میسر نیست

شفیعی با بیان اینکه که بدلیل نبود حمایت ارشاد و سالن های تئاتر، اجرای عموم برای معلولان میسر نیست، خاطرنشان کرد: خیلی کم پیش می آید اداره حمایتی از تئاتر معلول بکند به طوریکه حتی برای اختتامیه اولین جشنواره منطقه ای معلولان که قرار بود در تالار رودکی برپا شود، سه میلیارد تومان خواست که هرچند این پول مبلغ زیادی برای جامعه معلولان است ولی پرداخت شد.

شفیعی با بیان اینکه طبق معیارهای بین المللی تمام ارگان های فرهنگی باید به جامعه معلولین باشند، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما تئاتر معلولین فقط با حمایت بهزیستی صورت می گیرد در حالی که این کار نیاز به حمایت جدی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی دارد که همیشه دریغ شده است.

دکتر شفیعی گسترش تئاتر حرفه ای معلولان را منبع درآمدزایی برای آنان دانست و گفت: با توجه به مشکلات معیشتی معلولان، تئاتر علاوه بر انگیزش انسانیت می تواند در بهبود وضعیت مالی معلولان نیز موثر باشد.

تئاتر در انسان، انسانیت می پروراند

وی با اشاره به اینکه تئاتر در انسان، انسانیت می پروراند، بیان کرد: در دوران تحصیل تئاتر در آلمان دروسی داشتیم که به مسئله شناخت معلول از لحاظ جسمی، روانی ساختار خانوادهای و علت معلولیت می پرداخت ومن فکر کردم در ایران می توان تئاتر معلولان را راه انداخت.

شفیعی افزود: در ابتدای راه تعدادمان بسیار کم بود ولی الان خوشبختانه تئاتر معلولان مسیر را خوب پیموده ،که جا دارد از خانم ها فخری ، حسن پور، گیلاسیان و دکتر کمالی و آقای فیاض به خاطر تلاش هایشان در توسعه این عرصه تشکر کرد.

انتهای پیام/

کلید واژه های مطلب:
کمال شفیعی
|
اراک
|
تئاتر
|